سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم :

سرای ملاحسین قم برای بازدید گردشگران درحال آماده سازی است

ارجمندی گفت: بازار و میدان کهنه و سرای ملاحسین به عنوان یکی از محور‌های تاریخی این استان برای بازدید گردشگران داخلی و خارجی درحال آماده سازی است.

علیرضا ارجمندی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قم گفت: هم اینک مقدمات اجرای فاز سوم مرمت و ساماندهی بازار و میدان کهنه و سرای تاریخی ملاحسین در این استان درحال انجام است و بزودی این محور تاریخی و گردشگری پذیرای گردشگران بویژه توریست‌های خارجی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون درفاز‌های اول و دوم ۵۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی برای ساماندهی سرای تاریخی ملاحسین واقع در میدان کهنه قم هزینه شده‌است، اظهار داشت: محور تاریخی‌گردشگری میدان کهنه یکی از غنی‌ترین محور‌هایی است که آثار تاریخی بسیاری از جمله مسجد جامع، مدرسه جهانگیرخان، مدرسه غیاثیه، سرای ملاحسین، نخستین مناره آجری در ایران و امامزاده حمزه (ع) در آن قرار دارد.

وی گفت: سومین فاز این محور تاریخی به زودی با همکاری شهردای قم اجرا و مسائل و مشکلات آن نیز از طریق فرمانداری قم پیگیری می‌شود.

ارجمندی ادامه داد: در این محور سوغات و صنایع دستی استان قم عرضه خواهد شد و در آینده نیز، اگر زمینه آن فراهم شود، مراکز اقامتی در این محور تاریخی ایجاد خواهد شد تا خدمات بیشتری در خدمت گردشگران قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با انجام چنین طرح‌هایی تلاش می‌کنیم تا ضمن افزایش زمان ماندگاری مسافر در استان قم، کیفیت خدمات ارائه‌شده را افزایش دهیم و این خدمات در خور شأن زائران حرم مطهر کریمه اهل بیت (ع) باشد.

وی با بیان اینکه بازار کهنه قم بخشی از هویت تاریخی و شناسنامه این شهر است، گفت: سرای قدیمی ملاحسین نیز از اهمیت اقتصادی و تجاری ویژه‌ای برخوردار است که در صورت احیاء و مرمت به عنوان یکی از جاذبه‌های تاریخی استان نقش بسزایی در رونق گردشگری خواهد داشت.

وی گفت: سرای ملاحسین در مجاورت راسته بازار کهنه و میدان کهنه و در ارتباط با عناصر شاخص تاریخی و مذهبی قرار دارد که بخشی از یک محور فرهنگی‌تاریخی بسیار با اهمیت در هسته اصلی شهر قم محسوب می‌شود.

ارجمندی بیان کرد: بر اساس مطالعات صورت گرفته، طرح مرمت و سامان‌دهی سرای ملاحسین با همکاری دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه علم و صنعت ایران تهیه شده و مرمت و سامان‌دهی آن در حال انجام است.

وی افزود: سرای ملا حسین در مجاورت راسته بازار کهنه و میدان کهنه و در ارتباط با عناصر شاخص تاریخی و مذهبی قرار دارد که بخشی از یک محور فرهنگی‌تاریخی بسیار با اهمیت در هسته اصلی شهر قم محسوب می‌شود.

وی همچنین گفت: پیشینه سرای ملاحسین به دوره قاجار می‌رسد و شامل سردر ورودی، دالان ورودی، حیاط، حجرات، ایوان و اصطبل است و در ۹ فروردین سال ۱۳۸۸ هجری خورشیدی با شماره ۲۷۸۰۲ در فهرست آثار ملی کشورمان به ثبت رسیده است و در محله پامنار، خیابان آیت‌الله طالقانی (آذر)، کوچه شماره ۷۳ قرار دارد.

ارجمندی افزود: همچنین بازار کهنه با عمر بیش از ۶۰۰ سال، قدمت آن به دوران صفویه و قاجاریه باز می‌گردد که کارگاه‌های صنایع‌دستی از جمله سَرّاجی (زین‌سازی)، خَراطی (چوب‌تراشی)، نجاری، کاشی‌کاری، آهنگری، آبکاری و سفیدکاری مِس، رنگرزی سنتی، گیوه‌دوزی منبت‌کاری و... را در خود جای داده است.

منبع:ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.