سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جهانی‌شدن دره خرم‌آباد شاه‌کلید توسعه گردشگری لرستان

جهانی‌شدن دره خرم‌آباد به‌عنوان یکی از نخستین سکونتگاه‌های بشر از اولویت‌های میراث‌فرهنگی لرستان است و می‌طلبد همه دستگاه‌های اجرایی برای ثبت جهانی این دره تاریخی پای‌کار بیایند.

شهری که امروزه از آن به نام خرم‌آباد نام‌برده می‌شود از نخستین سکونتگاه‌های مردم ایران به شمار می‌رود، آبشارهای زیبا، سراب‌ها، دریاچه کیو، پارک‌های جنگلی، آبسرده، بیدهل، گلستان، رباط، زاغه، آبشار بیشه و … از جمله جاذبه‌ها و مناظر طبیعی این شهرستان محسوب می‌شود.

از دره خرم‌آباد چه می‌دانید؟

رودخانه‌های کشکان و رودخانه خرم‌آباد از این شهر عبور می‌کند و ارتفاعات «مخمل کوه»، «یافته»، «سفیدکوه»، «هشتاد پهلو»، «کوکلا»، «تاف» و … از مهم‌ترین کوه‌های آن به شمار می‌رود.

اهمیت این شهرستان علاوه بر موقعیت استراتژیک آن به‌عنوان پل ارتباطی شمال به جنوب به آثار تاریخی و ما قبل تاریخ موجود در این شهرستان بازمی‌گردد.

ثبت جهانی دره تاریخی خرم‌آباد از مهم‌ترین پروژه‌های حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری لرستان محسوب می‌شود، شهری که آثار تاریخی و طبیعی زیادی را دل خود جای‌داده است.

لرستان بیش از پنج هزار اثر تاریخی دارد که از این تعداد بیشتر از دو هزار و ۶۰۰ اثر تاریخی ثبت ملی شده‌اند، جایگاه لرستان آنجا بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم این استان رتبه دوم ثبت آثار تاریخی ملی را دارد؛ اما همچنان در حوزه ثبت جهانی آثار تاریخی توفیقی نداشته است.

قدمی دیگربرای ثبت جهانی خرم‌آباد/آزادی«کنجی»ازبندسازه‌های غیرمجاز

غارهای پیش از تاریخ «کنجی»، «یافته»، «پاسنگر»، «گر ارجنه»، «قمری»، پل «شاپوری»، قلعه «فلک‌الافلاک»، آسیاب «گبری»، «گرداب سنگی»، «مناره آجری»، مقبره «باباطاهر»، «سنگ‌نوشته»، پل «صفوی»، حمام «گپ» و … از جمله آثار تاریخی موجود در این شهرستان است.

اهمیت ثبت جهانی خرم‌آباد از جنبه‌های مختلف قابل‌بررسی است؛ اما نهایی‌شدن این امر می‌تواند شاه‌کلید توسعه مرکز لرستان در حوزه گردشگری باشد.

رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد نیازمند عزم همگانی است

عطا حسن‌پور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان در نشست هم‌افزایی و همکاری بین‌بخشی دستگاه‌های اجرای برای رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد، اظهار داشت: همکاری بین‌بخشی دستگاه‌های اجرایی استان در کنار هم‌افزایی و فعالیت همه‌جانبه آنها می‌تواند زمینه‌ساز رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد شود.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی استان با همکاری شهرداری خرم‌آباد و بر اساس برنامه‌ریزی دقیق می‌توانند موانع ثبت جهانی را رفع کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لرستان، ضمن تقدیر از اقدامات انجام شده دراین‌خصوص، بیان داشت: رفع موانع و مشکلات موجود نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است تا بتوانیم قبل از حضور ارزیابان ثبت جهانی، مشکلات را رفع کنیم.

حسن‌پور، اضافه کرد: آسفالت مسیرهای دسترسی به غارهای هفت‌گانه، پاک‌سازی رودخانه «گلال» و «کرگانه» و نصب تابلوهای راهنما از جمله اقدامات ضروری است که باید توسط دستگاه‌های اجرایی و شهرداری خرم‌آباد عملیاتی و به اتمام برسد.

ثبت جهانی دره خرم‌آباد در اولویت اصلی توسعه لرستان است

رضا سپهوند نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست، اظهار داشت: تلاش برای ثبت جهانی دره خرم‌آباد در اولویت اصلی توسعه لرستان قرار دارد.

وی گفت: توسعه گردشگری می‌تواند موجب رشد و توسعه اقتصادی در استان شود و ازاین‌رو تا پایان شهریور و حضور ارزیابان یونسکو در لرستان، ثبت جهانی دره خرم‌آباد در اولویت اصلی قرار دارد.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: با ثبت جهانی دره خرم‌آباد می‌توانیم گردش اقتصادی استان را بالا برده و برای توسعه اقتصادی استان با کمک استعدادهای گردشگری تلاش کرد

سپهوند، تصریح کرد: ساخت سد «معشوره» و تلاش برای ایجاد استانداری ویژه در لرستان از مطالبات به حق مردم در استان است؛ اما در حال حاضر باید برای رفع موانع ثبت جهانی دره خرم‌آباد تلاش کنیم.

وی، ثبت جهانی دره خرم‌آباد را فرصت مناسبی برای رشد و توسعه اقتصادی و گردشگری در استان دانست و اظهار داشت: این مهم فرصت بسیار خوبی برای توسعه استان در زمینه‌های مختلف است و باید با همکاری بین‌بخشی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها برای تحقق آن تلاش کنیم.

دستگاه‌ها قول همکاری دادند

بنابراین گزارش، در این نشست مقرر شد تا آب منطقه‌ای لرستان نسبت به تسریع در لایروبی رودخانه «گلال» و رودخانه «کرگانه» اقدام کند، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان نیز نسبت به پاک‌سازی و نظافت روستای «قلعه‌سنگی» و بهسازی راه دسترسی به غار «کلدر» اقدام کند، شرکت آب و فاضلاب لرستان نیز متعهد شد تا با همکاری شهرداری خرم‌آباد نسبت به رفع آب‌های سطحی روستای «پشته جزایری» در جنوب شهر اقدام فوری انجام دهد و شهرداری خرم‌آباد نیز نسبت به بهسازی و آسفالت مسیر دسترسی و نصب تابلوی راهنما برای غارها و همچنین نظافت رودخانه‌های «گرکانه» و «گلال» خرم‌آباد در قالب یک پویش بزرگ و فراگیر اقدام می‌کند.

منبع: مهر

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.