سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تملک قلعه تاریخی «محمدیه» نایین در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: تملک قلعه تاریخی «محمدیه» نایین در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: تملک قلعه تاریخی «محمدیه» نایین پس از هفت سال پیگیری، عاقبت در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت تا بتوانیم برای نجات آن اعتبار دریافت کنیم.

محمود مدنیان افزود: مالکیت این قلعه ساسانی مشاع بود و همین موضوع شرایط جذب اعتبار و مرمت این اثر تاریخی را دشوار می‌کرد که خوشبختانه پس از سال‌ها پیگیری، انتقال مالکیت آن میسر و به این واسطه امکان جذب سرمایه‌گذار برای مرمت فراهم شد.

وی گفت: در نایین و روستا‌های آن قلعه‌های دفاعی وجود داشته تا اهالی منطقه در هنگام حملات مهاجمان در آن پناه بگیرند و قلعه محمدیه یکی از بهترین قلاع این منطقه بوده است.

مدنیان افزود: این قلعه با ساختار نامنظم بر روی یک بلندی بنا شده و با وسعتی بیش از هزار مترمربع دارای حدود ۵۰ اتاقک و چندین برج است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: قلعه فرسایش زیادی داشته، اما می‌کوشیم با جذب اعتبارات در نظر گرفته شده، در درجه اول دیوار‌های اصلی قلعه را مرمت حفاظتی کنیم.

وی تصریح کرد: مرمت‌های حفاظتی برای جلوگیری از تخریب بیشتر این قلعه تاریخی است و در مرمت‌ها، استحکام بخشی دیوار‌ها و پی‌ها در اولویت قرار دارند.

به گفته مدنیان بخش غربی این قلعه بیشتر در معرض فرسایش جوی بوده و از این رو نیازمند مرمت‌های حفاظتی بیشتر است.

وی اضافه کرد: اعتباری که برای مرمت این اثر تاریخی در نظر گرفته شده هفت میلیارد ریال است و در حال پیگیری برای ابلاغ هرچه سریع‌تر آن هستیم.

 قلعه محمدیه به عنوان یک دژ دفاعی در زمان ساسانیان بنا شده و در محله محمدیه نایین قرار گرفته است.

این قلعه در سال ۱۳۹۸ به ثبت فهرست آثار ملی درآمد.


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.