سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رشد سرمایه گذاری خارجی به بیشترین رقم در ۱۷ سال گذشته رسید

وزیر اقتصاد و دارایی گفت: موتور‌های خلق تورم را خاموش کرده و همین اقدام زمینه ساز کاهش نرخ تورم در اقتصاد کشور شده است.

 سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد و دارایی در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران در خصوص  افزایش میزان پرداخت تسهیلات خرد از سوی بانک‌ها گفت: طبق پیگیری‌های صورت گرفته روند پرداخت تسهیلات خرد از سوی بانک‌ها طبق دستورالعملی که صادر شده مناسب و رو به رشد بوده است.

وی ادامه داد: مجموع شاخص‌های توسعه مبنی بر این است که فعالان بخش‌های مختلف تولیدی نه تنها از وضعیت رکود عبور کردند بلکه توافقات خوبی برای ادامه مسیر دارند که منجر به رشد پنج درصد می‌شود و با توجه به پروژه‌هایی که سرمایه گذاری آنها شروع می‌شود و برنامه‌ای که در دوران جابه‌جایی دولت قبلی اتفاق افتاد ان‌شاءالله از ماه بعد با قدرت توسط دولت جدید ادامه پیدا خواهد کرد.

او بیان کرد: همچنان چشم‌انداز رشد را بهتر از سال گذشته ارزیابی می‌کنیم. مجموعا نیمه دوم دهه نود که دهه رکود تورمی بود با کاهش انگیزه همراه بود، اما در سه سال گذشته شرایط خارجی و سیاست‌های همسایگی و پیمان‌های منطقه در کنار تحرک ظرفیت‌های داخلی با سرمایه‌های ناچیز و نرخ رشد شتاب گرفته و  موجب کمک به نرخ کسب و کار  شده است و این اقدامات نه تنها تدوام داشته بلکه زمینه ساز رشد تولید بوده است.

وی گفت: قصه جذب و استخدام‌های وزارت اقتصاد بیشتر شبیه به شوخی‌های سیاسی است. می‌دانیم که سازمان امور استخدامی بسیار سختگیرانه مجوز استخدام را صادر می‌کند و آزمون متمرکز برگزار می‌شود و عموم مردم از برگزاری این آزمون‌ها مطلع می‌شوند.

خاندوزی گفت: با توجه به اینکه مجموعه شاخص‌های اقتصادی حاکی از این است که فعالان بخش‌های مختلف تولیدی در حوزه صنعت، معادن، انرژی و کشاورزی نه تنها از وضعیت رکودی دهه ۹۰ عبور کردند بلکه الحمدلله قرارداد‌ها و توافقات خوبی برای ادامه مسیر دارند و ما امیدواریم اتفاقی که سال گذشته در بخش‌های مختلف اقتصادی منجر به نرخ رشد اقتصادی بالای ۵ درصد شد برای امسال هم با توجه به اینکه سرمایه‌گذار‌ی‌ها در پروژه‌های انرژی با طرف خارجی شروع می‌شود، این روند ادامه پیدا کند. ما هم مانند نهاد‌های بین‌المللی خوش‌بین هستیم چراکه آنها هم  چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران را در سال ۱۴۰۳ بهتر از سال گذشته ارزیابی می‌کنند.

وی ادامه داد: در نیمه دوم دهه ۹۰ که دهه رکود تورمی کم سابقه‌ای بود، با کاهش انگیزه‌های تولید در اقتصاد توام شده بود، اما اتفاقی که در سه سال گذشته رخ داده هم شرایط خارجی و سیاست‌های همسایگی و کشور‌های شریک آسیایی و پیمان‌های منطقه‌ای در کنار تحرک‌های داخلی از شرایط سرمایه‌گذاری‌های صفر و ناچیز عبور کردیم و سرمایه‌گذاری در کشور شتاب گرفته است. بطوریکه جذب سرمایه‌گذاری خارجی بیشترین رقم در ۱۷ سال گذشته بوده است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه تمام این شاخص‌ها موجب شده که چشم‌انداز اقتصاد برای دولت آینده ادامه این روند رشد باشد، اظهار داشت: برنامه هفتم برخلاف برنامه قبلی که درصد تحقق پایینی داشت و مختصات داخلی و خارجی در آن لحاظ نمی‌شد و سیاست‌گذار آرزو‌های خود را در برنامه می‌نوشت، به این سمت نمی‌رود.

وی تاکید کرد: روند کاهش تورم بسیار خوب است و موتور‌های خلق تورم اعم از بی‌انضباطی‌های مالی دولت، بی انضباطی پولی شبکه بانکی دولت و با کنترلی که بانک مرکزی بر روی موضوع ارز دارد خاموش شدند و در کنترل هستند. شروع به کار دولت چهاردهم با امید مردم خواهد بود و چشم‌انداز‌ها اقتصادی خوبی هم وجود دارد و امیدوارم این روند رو به کاهش تورم ادامه پیدا کند.

خبرنگار: محبوبه کباری

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.