سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پرستو صالحی به ایران باز می‌گردد؟

وزیر فرهنگ درباره بازگشت پرستو صالحی گفت: خانم صالحی تا این اواخر اغتشاشات کنش‌های براندازانه داشت، اما بنای ما رفاقت و همراهی با اهالی هنر است.

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شب گذشته در برنامه «هفت» شبکه نمایش در پاسخ به سوال بهروز افخمی، مجری برنامه مبنی بر اینکه درمورد بازگشت پرستو صالحی چه تصمیمی می‌گیرید؟ گفت: وضعیت خانم صالحی را من از افکار عمومی شنیدم. ما یک قاعده کلی داریم، که همه ایرانیان می‌توانند به ایران برگردند. هیچ مشکلی وجود ندارد. 

خانم صالحی کنش‌های براندازانه داشت

اسماعیلی در پاسخ به سوال افخمی مبنی بر اینکه اگر خانم صالحی حاضر باشد قواعد سینمای ایران را رعایت کند و فیلم بازی کند، تکلیف چه می‌شود؟ افزود: ما برای تمام بازیگران این ظرفیت را درنظر گرفتیم. البته خانم صالحی تا این اواخر اغتشاشات خیلی کنش‌های براندازانه داشت. بنای ما حداکثر رفاقت و همراهی برای اهالی فرهنگ و هنر است؛ کما اینکه این رفاقت را ایجاد کردیم. بازیگری بود که کشف حجاب کرده بود، مهاجرت کرد و محکوم شده بود، اما بازگشت و اظهار ندامت کرد. دستگاه قضایی هم همراهی خوبی داشت و مورد بخشش قرار گرفت. از این موارد زیاد است. بازیگری بود که ۴۰ سال ممنوع‌الکار بود و ما در کشور فعالیت عادی‌اش را ایجاد کردیم؛ بدون اینکه سروصدا کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح عملکرد سه ساله این وزارتخانه در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: امسال بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ۲۰ هزار میلیارد تومان است. این آمار چهار پنج برابر رشد صعودی داشته است. ما با رئیس جمهور شهیدمان توافق کرده بودیم که در حوزه فرهنگ یارانه اختصاص دهیم. ما می‌خواستیم از تابستان ۱۴۰۳ این طرح را اجرا کنیم. بودجه‌اش هم تامین شده بود، که خارج از بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومان بود. اگر با همان فرمان جلو برویم تا پایان امسال هزار سینما افتتاح خواهیم کرد. این در حالی است که در کشور ترکیه که از لحاظ جمعیتی با ما برابر است، فقط سه هزار سینما و کشور چین ۸۳ هزار سینما دارد.

می‌گفتند وزارت ارشاد به موزه تبدیل می‌شود!

وی با بیان اینکه در این سه سال گذشته تقریباً ۵۰ درصد تعداد سالن‌های سینما اضافه شده، افزود: این هفته در استان فارس ۱۷ سینما افتتاح می‌کنیم. در آغاز شروع بکار دولت سیزدهم فقط دو سینما در سیستان و بلوچستان وجود داشت، هفته گذشته رئیس سازمان سینمایی نه سینما افتتاح کرد. در ابتدای فعالیتم به ما می‌گفتند همانطور که دوره روزنامه تمام شده، دوره سینما هم تمام شده است. آنها می‌گفتند در پایان این دوره، وزارت ارشاد به موزه تبدیل خواهد شد؛ چراکه فقط یکسری ساختمان مانده است! 

از ساز تا نماز در وزارت فرهنگ هست

اسماعیلی ادامه داد: زمانی که من برنامه‌های وزارتخانه را تدوین می‌کردم، در کنار کم و کاستی‌ها، توان حکمرانی وزارت ارشاد کاهش پیدا کرده بود. اتفاقات به نحوی جلو رفته بود که وزارت ارشاد نه می‌توانست نقش حمایتی داشته باشد و نه نقش تنظیم‌گری‌اش را به نحوه احسن انجام دهد. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تقریباً ۲۰ حوزه موضوعی وجود دارد. به تعبیر برخی دوستان از ساز تا نماز در وزارت فرهنگ هست و تنها وزارتخانه‌ای است که پسوند اسلامی دارد. از حج و اوقاف و قرآن و مسجد گرفته تا بخش‌هایی مانند موسیقی و تئاتر و سینما در برنامه‌های ما هست. یعنی شما در تئاتر و موسیقی برنامه‌هایی دارید، که شاید شرکت‌کنندگان در هیچ موضوعی جزء اینها با حاکمیت نقطه مشترک ندارند. 

مقصر تضعیف نهاد وزارت ارشاد کیست؟

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که تضعیف نهاد وزارت ارشاد به دست کدام ارگان اتفاق افتاده بود؟ توضیح داد: من به جناب پزشکیان هم عرض کردم هر وقت در حاکمیت بین دولت، اسناد بالادستی و نظام کلان حکمرانی در حوزه فرهنگ اتفاق‌نظر نباشد، نهاد تنظیم‌گری دولتی تضعیف می‌شود. در دوره هشت ساله قبلی هرچقدر جلو آمده بودیم، این ضعف شدت گرفته بود. مثلاً در حوزه شبکه نمایش خانگی به دلیل عدم تحرکی که در این حوزه بود، متولیان آن دوره می‌گفتند دیگر کنترل صفر و صد حوزه شبکه نمایش خانگی از دستمان خارج شده است. چون وزارت ارشاد امکان تنظیم‌گری این حوزه را نداشت، حاکمیت هم نمی‌توانست شبکه نمایش خانگی را رها کند و مجبور بود نهاد تنظیم‌گر ایجاد کند تا این حوزه را سر و سامان دهد. 

بیش از ۹۵ درصد حکمرانی تمام بخش‌های وزارت ارشاد را زنده کردیم

به گفته وی، ما بیش از ۹۵ درصد حکمرانی تمام بخش‌ها را به وزارتخانه برگرداندیم؛ چه در حوزه حمایتی و چه زیرساختی و بودجه‌ای. زمانی که من وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را به عهده گرفتم، بودجه این وزارتخانه ۱۲۰۰ میلیارد تومان بود. من در همان روز‌های اول از رئیس جمهور شهیدمان ۵۰۰ میلیارد تومان پول گرفتم، تا به صندوق هنر کمک کنم. در آغاز بکار دولت سیزدهم سینماداران بیانیه دادند که ما در معرض ورشکستگی هستیم. سال گذشته در سینما فرهنگ برنامه‌ای داشتیم و از برخی سینماداران باسابقه تجلیل می‌کردیم. یکی از سینماداران به من گفت که آقای وزیر! شما ما را از خاک بلند کردید.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱
ناشناس
۱۴:۲۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
اگه شدیدا اظهار پشیمونی کنه بلامانعه
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
یعنی بابت کارهایی که کرده جرمی براش درنظر گرفته نمی شه؟؟؟
ناشناس
۱۳:۵۵ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
این خانم صالحی هنوز طلبکارانه حرف میزنه و هیچ اثار پشیمانی نه تو حرفاش هست نه تو ظاهرش
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
بجای رفاقت قانون رو درست وبا اقتدار اجرا کنید تاحق مردم پایمال نشه و مجرمین و خائنین به سزای اعمال برسند.رفیق بازی تعطیل
ح
۱۳:۴۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
کم کم دسته گلهایمان را آماده کنیم برای پیشواز سلبرتیهای هنجار شکنی و.........
ناشناس
۱۳:۱۶ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
یاد شهیدان روح الله عجمیان و آرمان علیوردی گرامی باد.
ناشناس
۱۳:۱۴ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
متاسفانه این رافت ها باعث شده تا این وضعیت ادامه یابد در زمین دشمن بازی کنند به اعتقادات مردم توهین کنند جوانان را گمراه کنند بعد هم شامل رافت شوند انگار هیچ اتفاقی نیفتاده بعد انتظار دارید در موقعیت های مشابه شانسشان را امتحان نکنند؟

این افراد باید بشدت تاوان بی خردی و دل بستن به دشمن را بدهند تا عبرتی برای بقیه باشد
ناشناس
۱۳:۱۳ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
مگه شهر هرته که هر برانداز عشق خارج هرموقع خواست فرار کنه به پیسی و بدبختی که خورد برگرده
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
حتی در فیلمی که از خودش گرفت هم ذره‌ای عذر خواهی واظهار پشیمانی نکرده با پرویی کامل میگه من را قضاوت نکنید.
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
شما بنای ما رفاقت و همراهی با اهالی هنر را دارید هنرمندی‌های که فتنه کردند و باعث از بین رفتن جوانان کشور در اغتشاشات شدند خانواده شهدا باید رضایت بدهند نه جناب وزیر
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
بیخود که میخواد بیاد. نون همیشه به نرخ روز نباید باشه/ مجازات باید بشه
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
رفاقت یعنی چی قوه قضاییه باید نظر بده نه وزیر ارشاد
شکیب
۱۱:۵۰ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
به جای هنرمندان الکی چرا این قانون رو برای نخبه ها ک دانشمندان که ممکن است به خاطر بعضی سوتفاهم ها نسبت به کشور زاویه پیدا کردن فراهم نکنیم که به کشور برگردن تا از علم و دانش اونها استفاده بشه
محمودزاده
۱۱:۳۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
امید است این حرکت باعث بازگشت تمامی هنرمندانی که جو زده شدن به کشور باشد
ناشناس
۱۲:۲۱ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
برن به درک/ بازیگری که میدونه از همین مردم بوده که معروف شده بعد پشت کرده به اصول کشورش باید بره به درک
ناشناس
۱۱:۲۳ ۱۳ مرداد ۱۴۰۳
غلط کرده اون که پشیمان شده. جیبش خالی شده و اونجا دیگه جایی نداره و میخواد برگرده. و همچنین غلط میکنی تو که میخوای با اینچنین افراد خبیث رفاقت کنی. چون بازیگر و چند. تا نقش بازی کرده هر غلطی خواست میتونه بکنه.