سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزایش شاخص اشعه ماورای بنفش در آسمان اراک

شاخص اشعه ماورای بنفش در آسمان اراک طی ساعات ۱۰ تا ۱۴ روز‌های گرم پیش رو، در وضعیت بنفش قرار می‌گیرد.

رئیس امور آزمایشگاه‌های اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: شاخص اشعه ماورای بنفش در اراک طی ساعات ۱۰ تا ۱۴ روز‌های گرم پیش رو در وضعیت بنفش -به شدت زیاد- قرار دارد و شهروندان نسبت به رعایت توصیه‌های بهداشتی و ایمنی به ویژه پرهیز از خروج غیرضروری از منزل، توجه داشته باشند.

علیرضا محرابیان افزود: اشعه ماوراء بنفش (UV) بخشی از طیف نور خورشید است که برای چشم انسان نامرئی است. این اشعه در مقادیر کم، فواید مختصری مانند تحریک تولید ویتامین D دارد. اما قرار گرفتن بیش از حد در معرض آن می‌تواند منجر به عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامتی شود.

او گفت: از شاخص UV برای اندازه‌گیری شدت اشعه ماوراء بنفش در یک مکان و زمان خاص استفاده می‌کنند. این شاخص عددی بین ۰ تا ۱۰+ دارد که هرچه عدد بالاتر باشد، خطر قرار گرفتن در معرض اشعه UV بیشتر است و تحت تأثیر عواملی مانند زمان سال، زمان روز، موقعیت جغرافیایی، ارتفاع، پوشش ابر و شرایط جو قرار می‌گیرد. سطوح UV در ساعات ظهر -بین ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر- در بالاترین سطح خود قرار دارند و در زمستان نسبت به تابستان پایین‌تر هستند. سرطان پوست، پیری زودرس، آسیب به چشم و ضعف سیستم ایمنی از جمله اثرات مخرب افزایش اشعه UV است.

به گفته محرابیان بهترین و ساده‌ترین کار برای محافظت از این اشعه پوشاندن پوست، استفاده از کلاه، عینکِ ضدآفتاب و کرم‌های ضدآفتاب و قرار گرفتن در سایه در ساعات اوج این تابش است. در حال حاضر شاخص UV در ایران در محدوده متوسط تا بالا قرار دارد؛ بنا بر این، احتیاط در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید، به خصوص در ساعات اوج تابش، ضروری است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.