سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آژانس اتمی اتهام مداخله روسیه در آتش‌سوزی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا را رد کرد

اولیانوف گفت: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اتهامات درباره مداخله مسکو در آتش‌سوزی در برج خنک‌کننده نیروگاه برق هسته‌ای زاپوروژیا را رد کرد.

اولیانوف یکشنبه شب در کانال خود در تلگرام نوشت: منابع ضدروسی همچنان مدعی هستند، آتش‌سوزی در برج خنک‌کننده نیروگاه برق هسته‌ای زاپوروژیا توسط طرف روسی انجام شد.

وی افزود: این اتهامات مضحک است و باید به یاد داشت که کارشناسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که فورا از این تاسیسات بازدید کردند، رسما این گزارش‌های جعلی را رد کردند.

به نوشعه تاس، آتش‌سوزی در برج خنک‌کننده این نیروگاه ۱۱ اوت (۲۱ مرداد) پس از حمله پهپادی اوکراین آغاز شد.

در همین حال، رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای نسبت به ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا هشدار داد و تاکید کرد: ایمنی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا به دنبال حمله پهپادی به جاده اطراف محوطه نیروگاه در حال بدتر شدن است.

گروسی همچنین با اشاره به اینکه بر اثر حمله مذکور، تلفات جانی یا خسارتی به تجهیزات نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا وارد نشده است، افزود: با این حال جاده بین دو دروازه اصلی نیروگاه هسته‌ای زاپوروژیا بر اثر این حمله آسیب دید و دوباره شاهد تشدید خطرات ایمنی و امنیت هسته‌ای پیش روی این نیروگاه هستیم.

علاوه بر این، شرکت دولتی انرژی هسته‌ای روسیه در بیانیه‌ای از گفت وگوی تلفنی الکسی لیخاچف مدیرکل روس اتم و گروسی درباره آخرین وضعیت نیروگاه‌های هسته‌ای زاپوروژیا و کورسک خبر داد.

در بیانیه شرکت روس اتم آمده است: مدیرکل شرکت روس اتم در گفتگو با گروسی گزارش داد که وضعیت در اطراف نیروگاه‌های هسته‌ای در زاپوروژیا و کورسک به دلیل حملات اوکراین بدتر شده و همچنان رو به وخامت است.

از سوی دیگر، وزارت خارجه روسیه شنبه در بیانیه‌ای از جامعه جهانی خواست تدارک اوکراین برای حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک در خاک روسیه را محکوم کند. همزمان گروسی برای بازدید از این نیروگاه اعلام آمادگی کرد.

ماریا زاخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه در این بیانیه نوشت: نقض ایمنی هسته‌ای و فیزیکی نیروگاه هسته‌ای کورسک می‌تواند به یک فاجعه انسانی در مقیاس بزرگ در اروپا منجر شود.

وی گفت: ما از سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌خواهیم فورا اقدامات تحریک‌آمیز رژیم کی‌یف را محکوم کرده و از حمله به نیروگاه هسته‌ای کورسک جلوگیری کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.