سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفت‌وگوی ویژه خبری مطرح شد؛

متقی: آمریکا در جنگ غزه ۳۰ میلیارد دلار به اسرائیل کمک کرده است

گفت و گوی ویژه خبری امشب به موضوع کنش‌های بین‌المللی نسبت به ترور اسماعیل هنیه اختصاص داشت.

گفت و گوی ویژه خبری امشب به واکنش‌های بین‌المللی نسبت به ترور اسماعیل هنیه اختصاص داشت.در ابتدای برنامه ابراهیم متقی کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل اظهار کرد: آمریکا و انگلیس کاملاً مستقیم از اسرائیل حمایت مالی و نظامی می‌کنند، از طرفی ادبیات این کشورها به گونه‌ای است که انگار ایران مقصر بسیاری از مسائل است.

وی ادامه داد: باید این ضرورت وجود داشت که بعد از ترور رئیس دفتر سیاسی حماس جلسه اضطراری شورای عالی امنیت سازمان ملل برگزار شود و ما بتوانیم نسبت به حقوق امنیتی و راهبردی خودمان اقامه دعوا کنیم اما واقعیت این است که نوع طرح مسئله و دفاع از حقوق جمهوری اسلامی به نوع ضعیفی صورت گرفت و ما نتوانستیم بهره‌برداری لازم را داشته باشیم.

متقی گفت : وقتی ساختار نظام بین‌الملل ظالمانه باشد و اصل حقانیت قوی را دنبال نکند کشورهای دیگر باید کنش دیپلماتیک خود را به گونه‌ای ارتقا دهند تا موجب تغییر در فضای ادراکی شورای امنیت و فضای بین‌الملل شود. 

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: این که نتیجه مطلوب برای محکومیت اسرائیل توسط بازیگران اصلی و شورای امنیت سازمان ملل حاصل نمی‌شود به این معنا است که هم ساختار نقش فرادستی تقلیل گرایانه دارد و هم اینکه ما نتوانسته‌ایم فضای لازم تولید کنیم تا بتوانیم تا از حقانیت خود دفاع کنیم. 

در ادامه ابوالفضل ظهره وند عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط در محیط بین‌الملل دستخوش یک نوع دگردیسی شده است و ما با فضایی مواجه هستیم که آمریکا می‌خواهد هژمونی و سلطه خود را حفظ کند. 

وی افزود: همچنین کشورهای روسیه چین و ایران به عنوان بازیگران تعیین کننده نقش بسزایی در منطقه دارند لذا فضای ادراکی که آقای متقی اشاره کردند کاملاً از دست رفته است و ما باید در میدان از حقوق خود دفاع کنیم. 

ظهره وند بیان کرد: آمریکایی‌ها چندین قطعنامه را برای جلوگیری از کشتار مردم غزه وتو کردند و راحت از کنار جنایت‌های اشخاصی مانند نتانیاهو و گالانت می‌گذرند و کنگره آمریکا در یک پارادایمی قرار گرفته که حاضر نیست خود را تغییر دهد. 

متقی  همچنین گفت: درست است که برای اولین بار ۱۲۵ نماینده کنگره آمریکا در جلسه سخنرانی نتانیاهو حضور پیدا نکردند و بایدن در روند پذیرایی از نخست وزیر اسرائیل او را در کاخ سفید راه نداد اما یک واقعیتی وجود دارد که ۳۰ میلیارد دلار در سال گذشته از سوی این کشور به اسرائیل کمک نظامی شده است. از طرفی فضای امنیتی که در منطقه به وجود آمده است بدون حمایت آمریکا انگلیس و فرانسه ادامه نمی یافت لذا ما باید به گونه‌ای از حقانیت خود دفاع کنیم تا فضای ذهنی شورای امنیت را به گونه‌ای شکل دهیم که به نفع ما تمام شود. 

ظهره وند افزود: ۱۰ ماه است که آمریکا، انگلیس و آلمان از اقدامات جنایتکارانه اسرائیل برای سرکوب ملت غزه حمایت می‌کنند لذا در چنین شرایطی امید داشتن به فضای شورای امنیت سازمان ملل ناامید کننده است. 

وی گفت: اکنون اراده خاصی برای تصمیم گیری در مورد آمریکا وجود ندارد. از طرفی نتانیاهو که مصمم بود حماس را از صحنه حذف کند به تمام تلاش‌های دیپلماتیک پاسخ منفی داد او در سفر به آمریکا نیز با موجی از اعتراضات مواجه شد و ما هیچگاه جامعه آمریکا را اینگونه دو قطبی ندیده بودیم. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی متذکر شد: ترور شهید هنیه در شرایطی که یک مراسم در حال برگزاری بود و مهمان‌های خارجی بسیاری در ایران حضور پیدا کردند نقض قوانین بین‌المللی بود که با هدف منفعل کردن ایران و خریدن زمان صورت گرفت و آقای انریکه مورا در تهران هم اکنون در حال تلاش است تا اوضاع را آرام نگه دارد.

وی تاکید کرد: معتقدم باید یک تنبیه جدی علیه رژیم صهیونیست شکل بگیرد و اکنون نیز تمام کشورهای منطقه نیز پس از فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب منتظر وعده صادق هستند.  به همین دلیل دو ناوگان جنگی آمریکا و انگلیس خود را به بخش شرقی مدیترانه رسانده اند.

متقی افزود: اکنون یک حادثه تراژیک شکل گرفته است و اینکه بحث‌های شعاری مطرح کنیم مخاطب صحبت ما را گوش نخواهد داد و مشکل سیاسی ما را نیز حل نخواهد کرد. نکته مهم این است که این اقدام از داخل کشور شکل گرفته است و آمریکا اظهار بی‌اطلاعی می‌کند اما سرویس‌های اطلاعاتی این کشور قطعاً مطلع بودند و با این موضوع موافقت کرده بودند بنابراین این تهاجم علیه فضای امنیتی ما شکل گرفته است. 

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: نشانه‌ای وجود ندارد که هواپیمایی وارد کشور شده باشد یا موشکی از یک کشور همسایه شلیک شده باشد و نوع موشک و میزان تخریب نشان می‌دهد که کاربرد تاکتیکی داشته است و یا یک موشک کوچک ضد زره بوده است و یا از طریق پرنده‌هایی که تهاجمی صورت گرفته است. 

وی افزود: نوع انتقام ما نسبت به وعده صادق متفاوت است  چرا که  ما میزبان بودیم و باید امنیت را تامین می‌کردیم و نکته‌ای که باید به آن توجه کردیم این است که چه باید کرد؟در فضایی که هنوز تفسیر دقیقی پس از این حادثه ارائه نشده است. طبیعی است که اگر موشکی شلیک می‌شد و یا هواپیمایی به کشور ورود پیدا می‌کرد پدافند کشور ما وارد عمل می‌شد. 

ظهره‌وند: باید وعده صادق ۲ عملیاتی شود

ظهره وند ادامه داد: یک ترور اتفاق افتاده است و مسئولیت آن پذیرفته شده است.  این قابل قبول نیست که اسرائیل وارد عمل شده و یک ترور انجام داده است همانطور که در لبنان دست به چنین اقداماتی زد باید با این مسئله برخورد شود چرا که این امر زیر پا گذاشتن اصول و کنوانسیون‌های بین‌المللی است. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بیان کرد: اینکه می‌گویند این ترور تله‌ای بود تا ایران وارد مناقشه شود درست نیست چرا که ما هم اکنون نیز وارد صحنه هستیم و چند سال پیش کسی باور نمی‌کرد که کسی بتواند جلوی اسرائیل بایستد و اکنون ۱۰ ماه است که نیروهای حماس به صورت تمام قد در برابر این رژیم ایستادگی می‌کنند. ما باید به عنوان یک ابر قدرت منطقه‌ای و جهانی ظرفیت‌های خود را بشناسیم ما یک بازیگر قوی در عرصه جهانی هستیم و باید به اسرائیل و آمریکا قدرت خود را نشان دهیم.

متقی تاکید کرد: معتقدم اسرائیل هنوز مسئولیت اقدام تروریستی علیه اسماعیل هنیه را نپذیرفته است و جمهوری اسلامی باید با کمترین هزینه همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند انتقام درخوری بگیرد.

ظهره وند گفت: ما باید این اقدام اسرائیل را در سطح بازدارندگی لازم پاسخ دهیم و وعده صادق ۲ را عملیاتی کنیم.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۱ مرداد ۱۴۰۳
مرگ بر آمریکا