سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در رثای ماندلای فلسطین

اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی علیه رئیس دفتر سیاسی حماس باعث شد تا شهید اسماعیل هنیه به بزرگ‌ترین آرزویش یعنی شهادت دست پیدا کند.

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل بین الملل در یادداشتی نوشت: با این وصف، دنیای بشریت شخصیتی برجسته را که رهبر یک حرکت آزادیبخش بود از دست داد. رهبران آزادیبخش در بین همه ملت‌های دنیا مورد احترام هستند. به طوری که مردم یک کشور برای این‌که خود را در بین سایر ملل دنیا ممتاز جلوه دهند، همواره ویژگی‌های شخصیتی رهبران آزادیخواه خود را به جهانیان معرفی می‌کنند و زمانی که یک مقام بلندپایه خارجی وارد کشوری می‌شود، بیشترین تاج گل را نثار مزار رهبران آزادیبخش می‌کنند.

 شاید از منظری بتوان شهید هنیه را با شخصیتی مثل نلسون ماندلا مقایسه کرد. مردم آفریقا به ماندلا افتخار می‌کنند؛ چراکه با تبعیض نژادی مخالف بود و برای پایان دادن به سلطه بر سیاهان، اسلحه به‌دست گرفت، مبارزات مسلحانه را آغاز کرد، دستگیر شد، بعد از محکومیت به اعدام با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم و بعد‌ها به یک شخصیت محبوب بین‌المللی تبدیل شد.

 زندگی هنیه هم از جهتی به زندگی ماندلا شباهت دارد، چون او هم برای آزادی سرزمین فلسطین از اشغال صهیونیست‌ها، رهایی ملتش از آپارتاید اسرائیلی، پایان دادن به اشغال کرانه باختری و همچنین مقابله با تبعیض نژادی به‌پا خاست و موفقیت‌های بسیار بزرگی هم به‌دست آورد. در زمان او بود که مردم غزه در ۱۲جنگ طی ۱۸ سال از ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۳ چنان مقاومتی در برابر رژیم صهیونیستی از خود نشان دادند که اسرائیلی‌ها پیشنهاد آتش‌بس را دادند و بعد از آن توانستند در عملیات طوفان‌الاقصی، افسانه شکست‌ناپذیری اسرائیل را باطل کنند و چنان ضربه‌ای به سازمان اطلاعاتی رژیم صهیونیستی بزنند که بنا به اعتراف مقامات اسرائیلی همچنان غیرقابل ترمیم است.

به عبارت دیگر ماندلای فلسطین در مسیر مقابله با نظام آپارتاید و رویکرد‌های نژادپرستانه و خودبرتربینانه رژیم صهیونیستی گام برداشت و برای استقلال سرزمینش از زیر یوغ اشغال اسرائیل تلاش کرد؛ بنابراین طبیعی است که فطرت‌های انسانی همواره نسبت به رهبران آزادیبخش در سراسر جهان مهر و محبت داشته باشد. فرهیختگان و اهل اندیشه و فکر همیشه نسبت به کسانی که علیه ظلم و ستم قیام می‌کنند، محترمانه سخن می‌گویند و از این رو شهید هنیه از امتیازات فراوانی در بین رهبران آزادیبخش دنیا برخوردار بود و در بین فلسطینی‌ها هم ارج، قرب و عزت فراوان داشت. او و یارانش برخلاف برخی از چهره‌های فلسطینی که دست‌شان را برای گرفتن دلار‌ها به سمت کاخ‌های عربی درازکردند، به کمک مردمش یک حرکت عمومی را به‌راه انداخت. انتفاضه همان حرکتی بود که توانست مردم فلسطین را از انقلاب سنگ به برخورداری از پیچیده‌ترین ادوات نظامی برای مقابله با اشغالگران برساند.

منبع: جام جم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.