سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تکمیل سامانه املاک و اسکان تا پایان سال از طریق اتصال سازمان ثبت اسناد و املاک

کارشناس سیاست گذاری مسکن گفت: تکمیل سامانه املاک واسکان و اتصال تمامی دستگاه ها به این سامانه تا پایان سال در جهت کنترل بازار مسکن الزامی است.

سامانه املاک و اسکان در سال ۹۹ و با هدف شناسایی خانه‌های خالی و همچنین برنامه ریزی برای بهبود و رونق بازار مسکن آغاز به کار کرد و تا به امروز بخش عمده ای از خانه های خالی و عرضه آنها به بازار مسکن از طریق همین سامانه صورت گرفته است که خود توانسته است نقش موثری در این بازار بر جای بگذارد اما برای تکمیل شدن داده های این سامانه باید تمامی دستگاه ها به این سامانه متصل شوند.

براساس این گزارش زمانی که موضوع مالیات‌های مستقیم مطرح شد، در ذیل ماده ۱۶۹ مکرر تبصره ۷ به «سامانه املاک و اسکان کشور» اشاره شد. مقرر گردید  تا زیر نظر وزارت راه و شهرسازی و با همکاری سازمان ثبت و اسناد کشور در کنار دیگر ارگان‌ها سامانه املاک و اسناد تشکیل شود.

اما هنوز بعد از گذشت ۹ سال از زمان راه اندازی شدن این سامانه و ابلاغ آن به دستگاه های مختلف هنوز این سامانه تکمیل نشده است که یکی از دستگاه های که برای پیوستن به این سامانه مقاومت می کند سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است.

در همین زمینه فرشید ایلاتی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه با بیان برای برنامه ریزی سالانه بازار مسکن و همچنين اجاره باید سامانه املاک و اسکان تکمیل شود گفت: به علت وجود برخی چالش‌ها مانند عدم همکاری تعدادی از ارگان‌ها بخصوص سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، سامانه املاک و اسکان تاکنون تکمیل نشده است.

وی  با بیان اینکه یکی از موانع بزرگ در اجرا نشدن قانون ابلاغی ۱۶۹ مکرر تبصره ۷، وجود املاک قولنامه در کشور بوده است گفت:  قراردادهای قولنامه‌ای به علت آنکه دستی نگارش می‌شوند، حاکمیت اطلاعات زیادی از آن‌ها ندارد. البته شرکت‌های خدمات‌رسانی از قبیل توانیر، سازمان آب و فاضلاب و گاز اطلاعات خوبی دارند، اما اطلاعات آن‌ها نواقصی نیز به همراه دارد. 

ایلاتی با بیان اینکه شرکت‌های خدمات‌رسانی برای تکمیل سامانه املاک و اسکان همکاری ندارند  گفت: اهمیت تکمیل سامانه املاک و اسکان برای شرکت‌های خدماتی موضوعیت ندارد.چراکه بسیاری از دستگاه ها نیازی به این اطلاعات و یا اثر گذاری آنها ندارد.

این کارشناس  سیاست گذاری مسکن در مورد فواید سامانه املاک و اسکان در کشور  هم گفت: باید توجه کرد که این دست اطلاعات، به عنوان اطلاعات پایه هستند و لازم است تا حاکمیت یکبار برای همیشه موضوع مالکیتی و سکونتی را شفاف کند. با شفافیت این موضوع زمانی که اتفاقی در کشور رخ دهد و یا به طور کلی دیگر نیازی به سرشماری در دوره‌های مختلف نیست.

او گفت: اتصال تمامی دستگاه ها به این سامانه و پیگیری وزیر راه وشهرسازی برای اتصال به این سامانه و همچنین اتمام و تکمیل آن تا پایان سال خود از مهم ترین اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

خبرنگار: محبوبه کباری 

برچسب ها: مسکن ، ساخت مسکن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۲۰ ۱۰ مرداد ۱۴۰۳
عالی