سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مراسم تحلیف «مسعود پزشکیان» نهمین رئیس‌جمهور ایران

مراسم تحلیف نهمین رئیس‌جمهور ایران عصر امروز در مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

مراسم تحلیف آقای «مسعود پزشکیان» نهمین رئیس‌جمهور ایران، عصر امروز (سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۴۰۳) به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور ۲۷۹ نماینده مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان کشوری و لشکری و مهمانان خارجی در خانه ملت برگزار شد.

 آیت‌الله جنتی، حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، سردار قاآنی، حجت‌الاسلام روحانی، حجت‌الاسلام ناطق نوری، آیت‌الله موحدی کرمانی، علی لاریجانی، علی ربیعی، عباسعلی کدخدایی، پرویز فتاح، سرلشکر باقری، سرلشکر سلامی، سرلشکر رحیم صفوی، آیت‌الله مدرسی یزدی، سید عباس عراقچی، سید عبدالرحیم موسوی، وحید حقانیان، علی اکبر احمدیان، محمدرضا باهنر، محمدی گلپایگانی، اسماعیلی رئیس دفتر دولت سیزدهم، آشتیانی وزیر دفاع، سردار رادان، حدادعادل، محمدجواد ظریف، آذری جهرمی، پیمان جبلی، سیدحسن خمینی، عارف و آیت‌الله آملی لاریجانی  از جمله حاضران در این مراسم بودند.

انریکه مورا قائم مقام مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امام‌علی رحمان رئیس‌جمهور تاجیکستان، محمد عبدالسلام سخنگو و رئیس هیئت مذاکره‌کننده دولت نجات ملی یمن، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، نخست‌وزیر عراق، نخست‌وزیر جمهوری آذربایجان، رئیس مجلس الجزایر، رئیس اقلیم کردستان عراق، رئیس مجلس ازبکستان، حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری‌های اسلامی، مولن آشیمبایف رئیس سنای پارلمان قزاقستان، رئیس مجلس مالی، رئیس مجلس بورکینافاسو، رئیس مجلس سنگال، نخست‌وزیر گرجستان، دبیرکل سازمان همکاری‌های شانگهای، نخست‌وزیر کوبا، نخست‌وزیر میانمار، رئیس مجلس مالزی، رئیس مجلس سریلانکا، رئیس مجلس ملی ماداگاسکار، رئیس مجلس کومور، دبیرکل مجمع گفتگوی همکاری آسیا، ایسیاکا عبدالغدیر امام دبیرکل سازمان همکاری‌های اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی- ۸)، رئیس پارلمان بلاروس، وزیر دفاع امارات، رئیس مجلس دومای روسیه و نخست وزیر پاکستان، مهمترین مقامات خارجی بودند که در مراسم تحلیف حضور داشتند.

 امروز نمایش وحدت کلمه و صدای واحد ایرانیان برای همه دنیاست

محمدباقر قالیباف در مراسم تحلیف نهمین رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: به روسای جمهور، معاونان، وزرای خارجه، هیئت‌های بلندپایه، رهبر عزیز محور مقاومت و سفرای کشور‌های مقیم و مدیران لشکری و کشوری و خانواده شهدا و ایثاگران عرض خیرمقدم دارم.

قالیباف گفت: حادثه تلخ و شهادت‌گونه شهید رئیسی در پیش چشم تحلیلگران آزمون مجدد برای ایران را رقم زد که با مدیریت هوشمندانه رهبر انقلاب به ثبات تبدیل شد.

وی ادامه داد: با وجود دشمنان قسم خورده خارجی تاطران جهانی دیدند ایران دچار کوچکترین مشکل امنیتی نشد و در کشور اخلالی ایجاد تشد و رئیس جمهور در انتخابات در امنیت کامل تعیین شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما معتقدیم چراغ راه حرکت کشور در عقلانیت انقلابی است که مخرج مشترک انقلابی‌گری مردمی‌بودن و کارآمدی است که می‌تواند رفاه مردم و پیشرفت کشور را در فضایی عادلانه با تکیه بر مردم و باور به سنت‌های الهی رقم بزند.

قالیباف اظهار کرد: توجه به تحولات جهانی و داخلی از جمله تغییرات فناوری و نوآوری و تغییر آرایش قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی امری ضروری است. امروز به استقرار یک دولت تراز مبنی بر عقلانیت انقلابی نیازمندیم دولتی که بتواند آرمان‌‌ها را مبتنی بر واقعیت‌ها دنبال کند و رفاه و امید را برای مردم به ارمغان بیاورد.

او تاکید کرد: همه ارکان کشور باید عزمی جدی برای تحول در اداره کشور داشته باشند و در این زمینه با قوه مجریه همراه شوند. ایران را با همدلی همه اقوام ایرانی خواهیم ساخت.

رئیس مجلس بیان کرد: امروز روز تاریخی است که دکتر پزشکیان به عنوان رییس جمهور ایران برای خدمت به مردم قسم می‌خورند. ما متعهده می‌شویم که در راه پیشرفت و اعتلای کشور و تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی قوه مجریه را یاری کنیم.

قالیباف گفت: مجلس شواری اسلامی از تمام ابزار‌های خود استفاده خواهد کرد تا دولت جدید را حمایت کند. مطابق رهنمود رهبری موفقیت دولت جدید را موفقیت خود و نظام می‌دانیم.مجلس خود را کنار دولت تعریف می‌کند. 

رئیس مجلس دوازدهم اظهار کرد: با رعایت اصول از سوی دولت اطمینان داریم مجلس و دیگر قوا و نهاد‌های کشور شاهد صدای واحد ایران خواهیم بود.

قوه‌قضاییه هرجایی که نیاز باشد به دولت‌چهاردهم یاری می‌رساند

حجت‌الاسلام و المسلمین اژه‌ای رئیس قوه قضائیه نیز در مراسم تحلیف ریاست‌جمهوری اظهار کرد: در حالی که مردم در غم از دست دادن رئیس جمهور کشورمان بودند بدخواهان و معاندین به فتنه‌گری خود می‌افزودند. انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در سلامت برگزار شد و مردم در پانزدهم تیرماه ۱۴۰۳ آقای مسعود پزشکیان را به عنوان رئیس جمهور برگزیدند.

رئیس قوه قضائیه افزود: ایشان باید استعداد و صلاحیت‌های خود را در انجام مسئولیت‌هایی که بر عهده گرفته‌اند به کار گیرند و خود را وقف خدمت به مردم نموده و از هرگونه خودکامگی پرهیز نمایند و حرمت اشخاص و حقوق که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنند. در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزند و از امانتی که مردم به عنوان امانتی مقدس به رئیس جمهور سپرده‌اند همچون امینی پارسا و فداکار نگاه داری کنند و به رئیس دولت بعدی بسپارند.

او گفت: قوه قضاییه در مسائل اولویت‌دار کشور از جمله مسائل اقتصادی در کنار دولت خواهد بود. در پایان با تقدیر و تشکر از همه حضار و مهمانان گرانقدر و درخواست علو درجات برای همه شهدای عزیز و طول عمر با عزت و با برکت برای رهبر معظم انقلاب پیام خود را به همین کوتاهی خاتمه می‌دهم.

پزشکیان سوگند یاد کرد

در ادامه مراسم تحلیف، مسعود پزشکیان برای پاسداری از نظام و قانون اساسی سوگند ریاست‌جمهوری یاد کرد. متن سوگندنامه به شرح زیر است؛

«بسم الله الرحمن الرحیم»

من به عنوان رئیس جمهور در پیشگاه قرآن کریم و در برابر ملت ایران به خداوند قادر متعال سوگند یاد می‌کنم که پاسدار مذهب رسمی و نظام جمهوری و قانون اساسی کشور باشم و همه استعداد و صلاحیت خویش را در راه ایفای مسئولیت‌هایی که برعهده گرفته‌ام به کارگیرم و خود را وقف خدمت به مردم و اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق، پشتیبانی از حق و گسترش عدالت سازم و از هرگونه خودکامگی بپرهیزم و از آزادی و حرمت اشخاص و حقوقی که قانون اساسی برای ملت شناخته است حمایت کنم.

 در حراست از مرز‌ها و استقلال سیاسی و اقتصادی و فرهنگی کشور از هیچ اقدامی دریغ نورزم و با استعانت از خداوند و پیروی از پیامبر اسلام و ائمه اطهار علیهم السلام قدرتی را که ملت به عنوان امانتی مقدس به من سپرده است همچون امینی پارسا و فداکار نگاهدار باشم و آن را به منتخب ملت پس از خود بسپارم‌‏.

 امضای سوگندنامه ریاست‌جمهوری توسط دبیر شورای نگهبان 

مسعود پزشکیان سوگندنامه را امضا کرد و این سوگندنامه به امضای رئیس قوه قضائیه و دبیر شورای نگهبان رسید.

دولت چهاردهم، دولت وفاق ملی است

مسعود پزشکیان در سخنرانی خود در این مراسم اظهار کرد: با سلام وادب به مردم ایران. نمایندگان محترم. سران و نمایندگان کشور‌های دوست ایران در سراسر جهان و با درود به روان بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، شهدای گرانقدر به ویژه شهید سردار سلیمانی و شهدای دولت، شهید باهنر، شهید رجایی و شهید رئیسی.

وی افزود: حضور در خانه ملت و ادای سوگند برای به عهده گرفتن بار امانت ریاست جمهوری اسلامی ایران چنانچه اصل ۱۲۱ قانون اساسی مقرر کرده لحظه‌ای تاریخی است.

رئیس جمهور اظهار کرد: با لطف خداوند، تدبیر رهبر انقلاب و رای هوشمندانه مردم ایران، انتخاب دوره چهاردهم ریاست جمهوری فرصتی نو برای ایران و جهان گشود. فرصت وقوف به شرایط خطیر کشور و دشواری‌های زندگی مردم، فرصت شنیده شدن صدای همه آحاد ملت و خواست آنان برای تحول و تغییر.

پزشکیان ادامه داد: فرصت خلق امید و وفاق برای عبور از تنگنا‌ها و فرصت اصلاح برخورد‌های ناپسند قدرتمندان جهان با مردم دلاور ایران. فرصت برآمده از انتخابات میدان جدید همکاری و همراهی ملی در درون حکومت، میان حکومت و جامعه و در درون جامعه است.

او ادامه داد: دولتی که با رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی عهده‌دار مسئولیت اجرایی خواهد بود دولت وفاق ملی است و موظف به تامین حقوق شهروندی همه ایرانیان است و ملتزم به ترجیح منافع ملی بر هر امر دیگر است.

پزشکیان بیان کرد: محور همگرایی التزام به قانون اساسی، سند چشم انداز و سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری خواهد بود.

رئیس جمهور در مراسم تحلیف بیان کرد: کشور‌های همسایه نباید منابع ارزشمند خود را در تنش‌ها و رقابت‌های فرسایشی هدر دهند. دولت من خواهان منطقه قوی است که همه کشور‌های همسایه بتوانند با هم‌افزایی برای توسعه اقتصادی، پیشرفت و بهبود زندگی نسل‌های آینده گام مشترک بردارند، منطقه‌ای که امنیت آن با حضور کشور‌های منطقه تامین خواهد شد.

او ادامه داد: منطقه‌ای که اجازه ندهد معدودی افراطی و جزم‌اندیش، قریب به دو میلیارد مسلمان آزاداندیش را گرفتار روایت دروغین اسلام هراسی کنند. اسلام دین سلام است.

پزشکیان گفت: هیچ کس در دنیا نمی‌پذیرد که رئیس رژیمی که در غزه با زنان و کودکان می‌جنگد و بر سر آنها بمب می‌ریزد، مورد تشویق قرار گیرد. گویا برای برخی از مدعیان تمدن، حقوق اساسی انسان‌ها بر اساس رنگ پوست و دینشان سنجیده می‌شود.

رئیس دولت چهاردهم اظهار کرد: ما نوادگان سعدی آرزوی جهانی را داریم که همه در گفتار و کردار باور داشته باشیم که بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند، چو عضوی به درد آورد روزگار، دگر عضو‌ها را نماند قرار. 

او بیان کرد: نمی‌توان نام خود را انسان گذاشت و در برابر این همه جنایت سکوت کرد. ما خواهان جهانی هستیم که در آن مردم سرافراز فلسطین از چنگ اشغال و ظلم و نسل کشی رها شده باشند و رویای هیچ کودک فلسطینی زیر آوار خانه پدری مدفون نماند.

گفتگوی سرلشکر باقری و ظریف در حاشیه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور

 لحظه ثبت عکس یادگاری مهمانان مراسم تحلیف مسعود پزشکیان

خوش و بش و عرض تبریک مهمانان به رئیس‌جمهور در پایان مراسم تحلیف

خبرنگاران: محمد امیرحسینی، فاطمه تورانلو، فاطمه سیدی و محمدحسین نیک‌خوی متین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۲۱
ناشناس
۱۷:۵۰ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
اگردلواپسان تحریم وافراطیون قدرت طلب وسایه نشین بذارند ملت طعم خوشبختی ومعیشت خوب وعدالت را میچشند
ناشناس
۱۷:۴۸ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
درودبرپزشکیان فهیم وعدالت محور
ناشناس
۱۷:۴۶ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
به امید وضعیت معیشتی و اقتصادی بهتر برای مردم
ناشناس
۱۷:۴۰ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
باید حذف رانت های کلان از اقتصاد ایران در اولویت اول باشه

خرید و فروش حواله خودرو در دیوار بیداد می کنه
ناشناس
۱۷:۳۹ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
چراازروی برگه میخونه مگه بلدنبوده ازخودش حرف بزنه رئیسی شهیدخدابیامرز خیلی زیبا وازحفظ سخن میگفت .
ناشناس
۱۷:۳۷ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
این یزره اقتدار ایران از دست می‌رود با اصلاح طلبان
ناشناس
۱۷:۳۵ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
بی نظمی در مجلس موج می زد .
ناشناس
۱۷:۳۴ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
تا رانت و دلالی در اقتصاد ایران هست مملکت درست نمیشه
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
انشالله سرافراز برای ملت ایران باشید
فقط افغانی یاد نره بیرون کن
ناشناس
۱۷:۳۰ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
خدا قوت ، مراسم عالی بود
ناشناس
۱۷:۲۹ ۰۹ مرداد ۱۴۰۳
ان شاء الله مبارک باشه برای مردم ایران