سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روستائیان طغرود قم گلایه‌مند از تقسیم آب

اهالی روستای طغرود در شهرستان جعفرآباد درحالی از قطعی مکرر و افت فشار آب منازل خود گلایه‌مند هستند که مسئول آبفای جعفرآباد گفت که آب به اندازه کافی برای روستا تولید می‌شود، اما مشکل اینجاست که مساوی و عادلانه بین روستائیان توزیع نمی‌شود.

علیزاده گفت: در روستا ۴۰۰ اشتراک داریم که از این تعداد ۲۹۰ مورد خانگی، ۴۰ اشتراک غیرمسکونی و ۷۰ اشتراک هم مربوط به ساکنانی است که به صورت فصلی سکونت دارند.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد با بیان اینکه برای این روستا یک حلقه چاه عمیق ۲۰۰ متری داریم، افزود: این چاه در هر ساعت ۲۲ مترمکعب آب تولید می‌کند، یعنی در روز ۵۲۰ مترمکعب برای روستا تولید آب داریم.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد با اشاره به اینکه با هر اشتراک باید حدود یک هزار و ۲۰۰ لیتر آب به هر خانه برسد و این آب در شبکه روستا توزیع می‌شود، عنوان کرد: در خط انتقال افت نداریم و آب در روستا توزیع می‌شود.

علیزاده با تاکید بر اینکه مشکل ما این است که این میزان آب به صورت مساوی و عادلانه توزیع نمی‌شود، گفت: در نقاط بالادست روستا، آنها که به خطوط اصلی نزدیک هستند آب بیشتری بر می‌دارند و به اهالی ساکن در پایین دست روستا آب کمتری می‌رسد.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد افزود: از دفتر فنی خود درخواست کردیم شبکه توزیع روستا را بازنگری کند، گرچه پارسال ۶۵۰ متر از خط شبکه توزیع روستا را اصلاح کردیم و بیش از ۴۰ انشعاب استانداردسازی شد، اما این هم مشکل را برطرف نکرد و در پایین دست روستا آب با فشار و حجم بسیار پایینی می‌رسد.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد با اشاره به اینکه برای رفع مشکل کم‌آبی روستا، آب را در روستا جیره‌بندی کردیم، گفت: از ساعت ۵ و ۶ بعد ظهر خروجی مخازن به سمت روستا را می‌بندیم تا آب داخل مخزن روستا ذخیره شود و از ساعات اولیه صبح به صورت برنامه‌ریزی شده آب را باز می‌کنیم تا اهالی به نسبت عادلانه برداشت داشته باشند و محدودیت‌هایی را اعمال می‌کنیم.

علیزاده گفت: با وجود همه مشکلات و موانع، تلاش می‌کنیم تا در روز‌های شلوغ و ایام خاصی از سال مانند تاسوعا و عاشورا، با فرستادن تانکر، کمبود آب را جبران کنیم.

 مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد با بیان اینکه برطرف شدن مشکل کمبود آب به صورت کامل فعلا امکان پذیر نیست، تصریح کرد: در فصل گرما که مصرف آب بالا می‌رود با توجه به محدودیت منابع، فشار شبکه افت پیدا می‌کند. 

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان جعفرآباد با تاکید بر اینکه با اقدماتی آبدهی چاه را ۳۰ درصد افزایش دادیم، گفت: در حوزه مصرف هم مصارف واحد‌های غیرمسکونی را محدود کردیم که آب بیشتری به واحد‌های مسکونی برسد.

علیزاده تصریح کرد: اینکه بگوییم اصلا افت فشار نداشته باشیم، سخت است، اما با اصلاح شبکه و توزیع آب سعی می‌کنیم این مشکل را به حداقل برسانیم.

 شهرستان جعفرآباد با وسعتی حدود یکهزار و ۱۰۰ کیلومترمربع (بخش قاهان به وسعت ۵۵۰ کیلومترمربع و ۲۳ روستا و بخش جعفرآباد به وسعت ۶۵۰ کیلومترمربع و ۳۳ روستا) در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد و ۱۰ درصد مساحت قم را دربرگرفته است.

طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ هیات دولت وقت، بخش جعفرآباد به شهرستان ارتقا پیدا کرد، این شهرستان جدیدالتأسیس قم از ۲ بخش مرکزی و دهستان قاهان تشکیل شده است که جمعیت رسمی شهرستان ۲۷ هزار نفر و جمعیت غیررسمی آن ۴۰ هزار نفر می‌باشد.

شهرستان جعفرآباد نقش موثری در کشاورزی و دامداری استان قم دارد؛ اما به‌خاطر کاهش نزولات آسمانی طی سال‌های اخیر با تنش‌های جدی همراه شده است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.