سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سبک زندگی سالم در افزایش باروری اثرگذار است

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی شهرکرد گفت: در اغلب موارد ناباروری با اصلاح سبک زندگی و تغذیه مناسب قابل درمان است.

 دکتر نسترن زمانی با بیان اینکه ناباروری بر همه ابعاد خانواده اثر گذار است اظهار داشت: خانم‌های بالای ۳۵ سال پس از ۶ ماه تلاش مداوم برای باروری و خانم‌های زیر ۳۵ سال پس از یک سال تلاش چنانچه موفق به بارداری نشده اند، همچنین زنانی که دارای بیماری آندومتریوز شدید و یا افرادی که دچار سرطان و استفاده از دستگاه رادیوتراپی هستند باید برای درمان به مراکز ناباروری و پزشکان متخصص مراجعه کنند.

وی افزود: ۹۰ درصد زوجین یکسال پس از ازدواج باردار می‌شوند و مشکلی وجود ندارد.

 دکتر زمانی گفت: علل نازایی به ۳ دسته تقسیم می‌شود، مواردی که به بیماری خانم‌ها مربوط می‌شود، مواردی که به بیماری در مردان ارتباط دارد و یا دسته‌ای که زن و مرد سالم هستند و ناباروری توجیهی ندارد.

متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص نازایی با اشاره به اینکه عدم تخمک گذاری و تنبلی تخمدان از شایعترین علل نازایی در خانم هاست گفت: مشکلات هورمونی، کم‌کاری یا پرکاری تیروئید و ... نیز در باروری بانوان اثر گذار است.


بیشتر بخوانید


دکتر زمانی اضافه کرد: استعمال دخانیات و سیگار، مصرف الکل، اضافه وزن یا لاغری مفرط (BMI بالای ۳۵ یا زیر ۱۸) از دیگر عوامل نازایی در مردان و زنان است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از شغل‌ها همچون کار در معدن و یا قرارگیری در محیط‌های خیلی گرم موجب ناباروری در مردان می‌شود، همچنین مشکلات هورمونی، ابتلا به بیماری‌های خودمراقبتی، موارد ژنتیکی و الگو‌های زناشویی در این امر اثر گذار است.

وی ادامه داد: کاهش وزن، رعایت سبک زندگی سالم و ترک اعتیاد در اغلب موارد موجب درمان ناباروری می‌شود.

دکتر زمانی گفت: روش‌های کمک باروری اهدای تخمک، جنین اهدایی و رحم اجازه ای، درمان دارویی، IVF و ... نیز از دیگر مواردی است که برای درمان نازایی استفاده می‌شود.

برچسب ها: باروری ، تغذیه سالم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.