سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بحرینی:

هرگونه تهدید علیه تاسیسات هسته‌ای صلح‌آمیز نقض تعهدات بین‌المللی است

نماینده دائم ایران نزد دفتر سازمان ملل تاکید کرد که استفاده صلح‌آمیز از انرژی اتمی حق غیرقابل انکار کشورهای عضو ان‌پی‌تی است.

 علی بحرینی در این نشست که روز دوشنبه برگزار شد تصریح کرد که حق توسعه انرژی هسته‌ای برای اهداف صلح آمیزو مشارکت کامل در تبادل تجهیزات، مواد و دانش هسته‌ای برای استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته‌ای یکی از اهداف بنیادینمعاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) است.

وی با بیان اینکه ماده ۴ ان‌پی‌تی، اعضا را متعهد کرده است که چنین تبادلاتی را تسهیل کنند تصریح کرد: همه کشور‌های عضو دارای فناوری پیشرفته هسته‌ای باید به طور کامل به تعهداتشان ذیل این ماده عمل کنند.

نماینده کشورمان ضمن انتقاد ازبرخی کشور‌ها در سوء استفاده از آژانس بین المللی انرژی اتمی و نظام نظارتی آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورها، تصریح کرد: هیچ‌یک از مفاد معاهده نباید به گونه‌ای تفسیر شوند که کشور‌های عضو را از حق غیر قابل انکارشان محروم کند و مانع بهره‌مندی کامل آنها از حقوقشان بر اساس معاهده شود.

بحرینی از اینکه برخی کشور‌های عضو تلاش می‌کنند بر پایه اهداف سیاسی محدودیت‌های خودسرانه‌ای را علیه دیگر اعضا اعمال کنندبه شدت ابراز نگرانی کرد.

وی با اشاره به اینکه کشور‌های عضو ان‌پی‌تی در چهارچوب کنفرانس‌های بازنگری، توافق کرده‌اند که در کلیه فعالیت‌هایی که برای توسعه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای صورت می‌گیرد، اولویت به کشور‌های غیر هسته‌ای عضو ان‌پی‌تی داده شود، افزود: اما در عمل شاهد هستیم کشور‌هایی که خارج از معاهده هستند و به تولید سلاح هسته‌ای پرداخته‌اند در همکاری‌های هسته‌ای در اولویت قرار می‌گیرند.

سفیر کشورمان در همین پیوند هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته‌ای صلح آمیز را نقض تعهدات بین المللی دانست وتهدیدات رژیم صهیونیستی در این زمینه را محکوم کرد.

نماینده کشورمان در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت ایمنی در استفاده از فناوری هسته‌ای خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران ایمنی هسته‌ای را بسیار جدی گرفته و در این زمینه گام‌های مهمی برای ارتقای ایمنی در تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای خودبرداشته است.

کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی هر پنج سال یکبار برای بررسی پیشرفت اهداف معاهده به ویژه خلع سلاح هسته‌ای برگزار می‌شود. نشست کمیته مقدماتی جهت آماده سازی مباحث برای یازدهمین کنفرانس بازنگری ان‌پی‌تی است که قرار است در سال ۲۰۲۶ برگزار شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.