سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جولان کژدم در زاهدان/ ۱۲ مورد عقرب گزیدگی در یک هفته

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی زاهدان گفت: در هفت روز گذشته ۱۲ نفر در زاهدان و شهر‌ها و روستا‌های اطراف دچار عقرب گزیدگی شده و پس از انجام مراقبت‌های اولیه، توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شدند.

علی عبدالرزاق نژاد رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی زاهدان گفت: در هفت روز گذشته ۱۲ نفر در زاهدان و شهر‌ها و روستا‌های اطراف دچار عقرب گزیدگی شده و پس از انجام مراقبت‌های اولیه، توسط اورژانس ۱۱۵ به بیمارستان منتقل شدند.

وی با اشاره به اینکه با گرمای شدید هوا جنب و جوش عقرب‌ها بیش از پیش شده است گفت: در روستا‌های اطراف زاهدان مانند تل سیاه، سرجنگل، قادر آباد، شهر‌های نصرت آباد و زاهدان موارد عقرب گزیدگی گزارش شده است.

وی ادامه داد: لازم است تا در صورت عقرب گزیدگی بلافاصله ضمن ثابت نگه داشتن عضو عقرب گزیده، از هر گونه دستکاری مثل تلاش دهانی جهت خارج کردن سم خودداری شود.

رئیس مرکز اورژانس پیش بیمارستانی زاهدان تصریح کرد: داشتن درد شدید پس از گزش نشان دهنده ماهیت سم فلج کننده عصبی است و در صورت داشتن علائم سیستم عصبی، سرم ضد عقرب لازم است.

وی با بیان اینکه خوابیدن در فضای باز در مناطقی که عقرب وجود دارد بسیار خطرناک است افزود: گزش‌های بدون درد ممکن است حاوی سم سیتوتوکسین باشد که سلول‌های بدن را تخریب می‌کند وعدم مراجعه بیماران به مراکز جهت تزریق سرم ضد عقرب باعث عواقب بسیار بدی خواهد شد.

عبدالرزاق نژاد بیان کرد: فرد عقرب زده باید خونسردی خود را حفظ کند و در صورت امکان، عضو عقرب زده را ثابت یا بی حرکت نگاه داشته و پایین‌تر از سطح قلب قرار دهند.

به گفته وی استفاده از دارو‌های محلی، داغ کردن، تیغ زدن و سوزاندن به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، برخی درمان‌های سرخود بی‌نتیجه و خطرناک است بهتر است به فرد گزیده شده استرس ندهیم و این فرد برای اینکه گردش خون در بدنش سریعتر نشود بهتر است تا رسیدن به بیمارستان فعالیت نداشته باشد.

برچسب ها: گرمای هوا ، عقرب زدگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.