سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پلیس راهور فراجا:

بیشترین مبلغ جرایم رانندگی مربوط به مصرف دارو‌های روانگردان است

رئیس پلیس راهور فراجا گفت: بیشترین میزان جرایم رانندگی با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مربوط به مصرف دارو‌های روانگردان است،

سردار سیدتیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه در سال جاری جرایم راهنمایی و رانندگی به‌طور متوسط ۳ برابر افزایش پیدا کرده، اظهار کرد: براساس قانون رسیدگی به تخلفات راهنمایی و رانندگی که در سال ۱۳۸۹ به تصویب رسیده، هر سه سال یک بار باید نرخ جرایم رانندگی براساس نرخ تورم افزایش یابد، این در حالی است که در۷، ۸ سال اخیر این افزایش نرخ اعمال نشده و به نوعی جرایم تخلفات رانندگی به نقطه بی‌اثر بودن رسیده بود. زمانی یک مجازات بازدارنده است که متخلف با محاسبه هزینه‌فایده تخلفی که انجام داده به این نتیجه برسد که انجام آن برایش صرفه‌ای نخواهد داشت.

سردار حسینی ادامه داد: به دنبال بی‌اثر شدن جرایم رانندگی، در نهایت در دولت قبل افزایش نرخ جریمه‌ها به تصویب رسید که از ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۳ نیز اجرایی شد. میزان جرایم رانندگی براساس نوع تخلفات اولویت‌بندی و مشخص شده‌اند که به تفکیک میزان آن در کلانشهرها، سایر شهر‌ها و مناطق روستایی متفاوت است. البته پیشنهاد ما این بود که جرایم همه جا یکسان باشد. در هر صورت، هدف اصلی از جرایم بازدارندگی از تخلفات رانندگی است. خوشبختانه تحقق این هدف را پیش از افزایش جرایم رانندگی و تنها به دلیل جو روانی که پیش از افزایش نرخ جریمه تخلفات رانندگی ایجاد شده بود در سه ماه نخست ۱۴۰۳ با ۷.۶ معادل ۳۸۸ نفر کاهش در تعداد کشته‌شدگان در تصادفات رانندگی شاهد بودیم.

سردار حسینی با اشاره به اینکه بیشترین میزان جرایم رانندگی با یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان مربوط به مصرف دارو‌های روانگردان است، افزود: این تخلفات برای وسایل نقلیه شخصی با عمومی متفاوت است. تخلفات در وسایل نقلیه مسافری و باری به دلیل حساسیت حمل‌ونقل عمومی دوبرابر محاسبه می‌شود.

رئیس پلیس راهور فراجا درادامه به سهم ایمنی خودرو‌ها و راه‌ها در تخلفات رانندگی اشاره کرد و افزود: براساس ماده ۱۴ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، کارشناس و پلیس می‌تواند در مواردی که جاده و خودرو در حوادث رانندگی نقش دارند، این موضوع را در گزارش تصادف منظور کرده و به نهاد قضایی ارجاع دهد. البته جریمه‌ای برای سهم این دو بخش در حوادث تعیین نشده است. رئیس پلیس فراجا این موضوع را نیازمند قانون دانست و گفت: در پلیس راهور فراجا به این معتقدیم که در هر شرایطی باید مطالبات مردم و جامعه را دنبال کنیم. در این میان یکی از گلایه‌های جدی ما این است که در مواقعی که درباره صنعت خودرو و راه‌ها، تصمیمات کلان گرفته می‌شود، پلیس حضور ندارد.

سردار حسینی شماره‌گذاری خودرو‌ها را نیز صرفا یک تکلیف قانونی دانست و گفت: ما براساس تایید وزارت صمت، سازمان استاندارد، سازمان‌محیط زیست و... مکلف به پلاک‌گذاری هستیم. زمانی می‌توانیم در این زمینه نقش ایفا کنیم که بتوانیم خودرویی که براساس نظر کارشناسانه ایمن نیست را شماره‌گذاری نکنیم. این یکی از مشکلات و چالش‌های چندین و چند ساله ماست که البته به نتیجه هم نرسیده است.

رئیس پلیس راهور فراجا با اظهار امیدواری به اینکه در دولت چهاردهم درباره چالش‌های مربوط به ارتقای ایمنی خودرو‌ها و راه‌ها تصمیمات جدی گرفته شود، اظهار کرد: به توصیه کارشناسان یک بسته کامل از اقدامات لازم است تا شاهد یک حمل و نقل ایمن با حداقل آسیب‌ها و خسارت‌ها باشیم.

 وی در ادامه به طرح ترسیم کروکی الکترونیکی اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۲۰ درصد ترسیم کروکی‌ها کاغذی و ۸۰ درصد الکترونیکی است که امیدواریم این طرح به‌زودی به مرحله ۱۰۰ درصدی برسد. طرح ترسیم الکترونیکی کروکی هم برای پلیس و هم برای بیمه یک طرح قابل توجه و تاثیرگذار خواهد بود.

سردار حسینی در ادامه با اشاره به آمادگی فراجا برای برگزاری مراسم اربعین امسال اظهار کرد: از ۱۶ مرداد ماه برنامه اربعین شروع می‌شود که پلیس راهور با دو هدف کاهش تصادفات و روانسازی در عبور و مرور زائرین، تمام تلاش خود را به کار خواهد بست.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.