سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کارشناس مسائل بین الملل:

کشور ما اکنون نقش تعیین کننده‌ای در جهان ایفا می‌کند

قنادباشی گفت: اکنون با همه کشور‌های جهان رابطه داریم و از سیاست التماسی فاصله گرفتیم و همین باعث افزایش اعتبار ما شده است.

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با شبکه خبر در ارتباط با حضور هیئت‌های خارجی در مراسم تحلیف رئیس جمهور کشورمان و روابط ایران در دولت جدید اظهار کرد: این موضوع ۲ اهمیت ویژه یکی برای خودمان و دیگری برای جهان دارد. در خصوص ایران باید گفت که این حضور گسترده نشان دهنده موفقیت سیاست متوازن سازی است که در ۳ سال گذشته عملی شده است.

وی ادامه داد: ما سیاستمان را تنها به چند کشور معطوف نکردیم و با همه کشور‌های جهان رابطه داشتیم و از سیاست التماسی فاصله گرفتیم و اکنون کشور‌های جهان نگاهشان به ایران تفاوت پیدا کرده و اعتبار ما افزایش داشته است. کشور های جهان اکنون فکر می‌کنند آن ایرانی که تعریف شده بود و از آن به عنوان کشور منزوی یاد می‌شد اکنون اقتدار دراد و نقش تعیین کنده‌ای ایفا می کند و حالا به کشور ما می آیند و ارتباط را برقرار می‌کنند.

وی افزود: اما درباره جهان باید گفت اکنون دنیا در حال یار گیری است و همه قطب‌های قدرت یارگیری می‌کنند و این در خصوص غزه در حال عملی شدن است در خصوص غزه هم به همین شکل است. ایران هم در این زمینه نقش مهمی دارد و آن چه که در تهران می‌گذرد نشان دهنده تحول جهانی و حرکت جهان به سمت جهان تک قطبی و یارگیری درست ما در ۳ سال گذشته است.

قنادباشی درباره اولویت کشورمان برای روابط با سایر کشور‌ها در دوره کنونی اظهار کرد: ۳ چیز باید معیار‌ها باشد و یکی منافع ملی و دیگری نیاز‌های اقتصادی و دیگری برنامه‌های راهبردی است که برای منطقه جهان داریم. برای منافع ملی، مشخص است که همراهی با کشور‌هایی که می‌توانند منافع ما را تامین کنند. نیاز‌های اقتصادی که به دلیل تحریم‌ها مشکلاتی داریم و کشور‌هایی که می‌توانند در برآوردن این نیاز‌ها کمک کننده باشند را باید اولویت بندی کنیم.

وی در انتها افزود: اما درباره مسئله راهبردی باید گفت. ما راهبرد‌های خاص خودمان را داریم ما منطقه‌ای خارج از سلطه قدرت‌های خارجی و عاری از سلاح هسته‌ای می خواهیم ودر این منطقه کشور‌هایی هستند که مخالف این موضوع هستند و این کشور‌ها اولیوت ما نیستند. معیار‌های ما مشخص است و شاید کشور‌هایی که اکنون در مراسم تحلیف حضور پیدا کردند اکثریت آن‌ها در این چارچوب حرکت می‌کنند و در ۳ سال گذشته این سیاست نشان داد که چه گونه می تواند به نفع کشورمان باشد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.