سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چگونه بدن خود را برای غلبه بر گرما آماده کنیم؟

دوره‌های گرمای شدید با افزایش خطر آسیب، بستری شدن در بیمارستان و گاهی حتی با خطر مرگ همراه است.

وقتی بدن بیش از حد گرم می‌شود، قلب و کلیه‌ها به درستی کار نمی‌کنند. این پاسخ فیزیولوژیکی به گرما می‌تواند اثرات مضری برای سلامتی داشته باشد.

«دانیل گانیون»، استادیار دانشکده حرکت شناسی و علوم ورزشی در دانشگاه مونترال توضیح داد: میزان این خطر به میزان توانایی بدن ما برای دفاع از خود و تحت کنترل نگه داشتن دمای داخلی و فشار خون بستگی دارد. سالم بودن و فعالیت بدنی تا حدودی از ما محافظت می‌کند. اما با افزایش سن، توانایی بدن ما برای دفع گرما کاهش می‌یابد و ما را بیشتر در معرض گرمازدگی قرار می‌دهد.

دو گروه سنی به ویژه در برابر اثرات گرمای شدید آسیب پذیر هستند: کودکان خردسال و افراد بالای ۷۰ سال به ویژه آنهایی که بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند.

به گزارش نشریه تخصصی «مدیکال اکسپرس»، در یک مطالعه اخیر، اثرات گرمای شدید بر جوانان سالم و سالمندان با و بدون بیماری قلبی مقایسه شده است. نتایج این مقایسه شگفت‌انگیز بود. در بیش از یک سوم از سالمندان مبتلا به بیماری قلبی، بدن دچار بی‌نظمی شد و قلب در تلاش برای دریافت اکسیژن کافی برای حمایت از واکنش‌های ضروری بدن در برابر گرما بود.

خوشبختانه بدن انسان توانایی سازگاری با گرما را دارد. اما برای انجام این کار به زمان نیاز دارد. آزمایشات در تحقیقات نظامی و ورزشی نشان داده است که هفت روز متوالی حمام آب گرم و ۱.۵ ساعت ورزش متوسط، تحمل گرما را در شرکت کنندگان بهبود می‌بخشد.

در ادامه نکاتی برای مقابله با تابستان‌های گرم آورده شده است:

- از پنکه برقی استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید استفاده از فن در رطوبت بسیار کم یا دمای بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.

- پا‌های خود را در آب سرد قرار دهید.

کولر گازی خود را به جای ۲۰ درجه سانتیگراد روی ۲۵ درجه سانتیگراد تنظیم کنید تا تحمل خود را نسبت به دما‌های بالاتر افزایش داده و مصرف انرژی را کاهش دهید.

منبع: ایسنا

برچسب ها: گرمای هوا ، گرمازدگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.