سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

صدور مجوز‌های کسب و کار از درگاه ملی مجوز‌ها به بیش از ۵ میلیون فقره رسید

طبق جدیدترین آمار‌های ارائه شده تا به امروز بیش از ۵ میلیون مجوز از درگاه ملی مجوز‌ها صادر شده است.

درگاه ملی مجوز‌ها که در قالب قانون تسهیل کسب وکار راه اندازی شده بود یکی از مهم‌ترین اقدامات در حوزه اقتصاد کشور به شمار می‌رود که تا به امروز توانسته است بخش عمده‌ای از گره‌های کاری کارآفرینان و افراد را باز کند و دستگاه‌های بسیار زیادی که پیش از این برای افرادی که جویای کار بودند سنگ اندازی می‌کردند با دستور وزیر اقتصاد و دارایی و همچنین در قالب قانون تسهیل  کسب وکار به درگاه ملی مجوز‌ها متصل شده و دستگاه‌هایی که تا به امروز متصل نشده بودند هم به صورت خودکار مجوز آنها صادر شده است.

مجوز‌های بلاتکلیف به صورت روزانه صادر می‌شود

رئیس مرکز ملی بهبود فضای کسب و کار با اشاره به صدور ۴ نوع مجوز برای  بیش از ۱۰ هزار متقاضی به صورت خودکار از سوی درگاه ملی مجوز‌ها و به دنبال تعلل دستگاه‌ها در رسیدگی به این موارد گفت: بر اساس دستور وزیر اقتصاد هر هفته یک بار مجوز‌های معطل مانده رصد و به صورت خودکار صادر می‌شود.

طبق قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار، تمام مجوز‌های معطل مانده باید از درگاه ملی مجوز‌ها به صورت خودکار صادر شود و اولین مجوزی که به این صورت صادر شد مجوز خانه مسافر بود که ۳۰ آذر ماه سال گذشته صادر شد و پس از آن مجوز صیادی نیز صادر شد.

هم اکنون نیز در درگاه ملی مجوز‌ها چهار مجوز «فعالیت کانون آگهی تبلیغاتی (وزارت ارشاد)»، «فعالیت تولید انفرادی صنایع دستی (وزارت میراث فرهنگی)»، «پروانه اشتغال مشاور (سازمان نظام مهندسی کشاورزی)» و «پروانه اشتغال خدمات کشاورزی (سازمان نظام مهندسی کشاورزی)» صادر شده است.

صدور  خودکار  و الکترونیکی شدن مجوز‌های کسب وکار 

سید امیر سیاح رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار کشور  در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه  سازمان بهبود محیط کسب وکار به هیچ عنوان معطل درگاه ملی مجوز‌ها نخواهد ماند و از ماه گذشته صدور خودکار مجوز‌ها را آغاز کرده ایم گفت: دو نوع مجوز را خیلی سخت می‌توانیم صادر کنیم، نخست مجوزی که متقاضی که آن را می‌گیرد نیاز دارد که دائماً به دستگاه مربوطه مراجعه کند مانند پمپ بنزین یا داروخانه و یا سردفتری و ... که آن مجوز‌هایی را می‌توانیم صادر کنیم و بسیار کم نیاز به مراجعه به دستگاه صادرکننده مجوز داشته باشند.  برای کانون آگهی تبلیغاتی (وزارت ارشاد) ۱۵۵ نفر در نوبت بودند و وزارت ارشاد تاخیر در صدور آن داشت که برای  تمامی متقاضیان مجوز صادر شد.

سیاح  با بیان اینکه همچنین در  طی  چند ماه گذشته در نامه‌ای به دادستان کل کشور و فرمانده اماکن نیروی انتظامی اعلام کردیم که شناسه‌ای که برای  ۴هزار نفر امروز صادر شده، مجوز واقعی و قطعی و مورد حمایت جمهوری اسلامی است گفت: ۱۷۱ هزار و۸۱ مجوز کسب و کار هم در درگاه ملی مجوز‌ها در دست بررسی است که در صورت عدم همکاری دستگاه‌ها مجوز آنها به صورت خودکار صادر خواهد شد.

سیاح با بیان اینکه  دسترسی متقاضیان به مجوز‌های کسب و کار  باید تسهیل  شود  افزود: طبق قانون تا پایان سال گذشته تمام مجوز‌های کاغذی در سراسر کشور الکترونیکی شده و از این طریق  الکترونیکی  شدن مجوز‌ها  نظارت‌ها افزایش یافته است. دستگاه‌ها نباید مردم را معطل نگاه دارند، یا می‌توانند مجوز دهند یا نه، اینکه مردم را معطل نگاه دارند، درست نیست.

معاون وزیر اقتصاد  با بیان اینکه صدور خودکار مجوز‌های دستگاه‌های متخلف و  با صدور مجوز‌های ثبت‌محور  متفاوت است اظهار کرد: مجوز‌های خانگی، مجوز‌های پروانه کسب و ۵۵ مجوز دولتی همگی ثبت محور هستند  و مجوز‌هایی هستند که زمان صدور آنها گذشته بود و معطل مانده بودند.

شفاف سازی در اقتصاد کشور از طریق صدور خودکار مجوز‌های کسب وکار

براساس این گزارش طبق آخرین آمار‌های اعلام شده  بیش از هزار مجوز هم به صورت خودکار صادر شده است.

سیاح گفت: از اوایل امسال آماده صدور خودکار مجوز‌های در صف مانده از طریق درگاه ملی مجوز‌ها بودیم، دو ماه به وزارتخانه‌ها فرصت دادیم تا پایان اردیبهشت ماه و نهایتا خرداد که خود این دستگاه‌ها مجوز تقاضا‌هایی که پشت صف مانده‌اند را صادر کنند، اما برخی از دستگاه‌ها تا خردادماه نسبت به تعیین تکلیف تقاضا‌ها اقدام نکردند  در نهایت وزارت اقتصاد  ناچار شد  قانون را اجرا کند که در همین رابطه هم سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد گفته است: ۱۰ هزار مجوزی که به صورت خودکار در صف درخواست از دستگاه‌های مختلف مانده بودند و با تکمیل زیرساخت‌های درگاه، توانستند َقانون را اجرا کنند و به این درخواست‌ها پاسخ دهند.  

وی  با بیان اینکه مقرر شده بود این اقدام از اواخر سال گذشته به اجرا برسد  گفت:  برای اینکه درگاه ملی مجوز‌ها به شکل خودکار و اتوماتیک وار مجوز‌های درصف مانده را صادر کند، نیاز به رفت و برگشت‌های فنی داشت که خوشبختانه تمامی آنها فراهم شد.

وزیر اقتصاد  با اشاره به اینکه از اوایل امسال آماده صدور خودکار مجوز‌های در صف مانده از طریق درگاه ملی مجوز‌ها بودیم  گفت: در دو ماه گذشته به وزارتخانه‌ها فرصت دادیم تا پایان اردیبهشت ماه و نهایتا خرداد که خود آنها مجوز تقاضا‌هایی که پشت صف مانده‌اند را صادر کنند، اما برخی از دستگاه‌ها تا خردادماه نسبت به تعیین تکلیف تقاضا‌ها اقدام نکردند و ما ناچار شدیم که قانون را اجرا کنیم.

وی  با اشاره به اینکه درگاه ملی مجوز‌ها نمی‌تواند حق مردم را نادیده بگیرد افزود:در نهایت صدور خودکار مجوز‌ها از اواخر خرداد ماه شروع شد که عدد دقیق آن را اعلام می‌کنیم.

براساس این گزارش  طبق قانون در صورتی که فردی درخواست مجوزی را در درگاه ملی ثبت کند و آن دستگاه تا یک فرصت زمانی مشخص نسبت به تعیین تکلیف آن درخواست مجوز اقدام نکند و درباره آن درخواست تصمیم نگیرد، درگاه ملی آن مجوز را صادر می‌کند حال گفته می‌شود در یک مدت زمان کوتاه در یک ماه گذشته، بیش از هزار مجوز با این روند صادر شده که رقم امتیاز برخی از این مجوز‌ها در بازار، نجومی و میلیاردی است.  

خبرنگار: محبوبه کباری 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.