سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گروه کواد اقدامات پکن در دریای چین جنوبی را محکوم کرد

وزرای خارجه آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا مانور‌های خطرناک در دریای چین جنوبی را محکوم کردند.

آمریکا به ظهور چین در شرق آسیا به چشم یکی از بزرگترین تهدیدات استراتژیک علیه خود نظر می‌کند. از این رو، این کشور با تشکیل گروه اسکواد شامل آمریکا، هند، ژاپن و استرالیا به دنبال ایجاد ائتلاف علیه اقدامات چین در این منطقه است. 

بر این اساس، وزاری خارجه استرالیا، هند، ژاپن، و آمریکا امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه‌ای مشترک مانور‌های خطرناک در دریای چین جنوبی را محکوم کرده و متعهد به افزایش ایمنی دریایی در این منطقه شدند. 

این بیانیه پس از نشست وزرای خارجه گروه کواد در ژاپن صادر شد. مقامات ژاپن و آمریکا در گفتگو‌های دوجانبه‌ای که با یکدیگر در این نشست داشتند چین را بزرگترین چالش استراتژیک خود معرفی کردند. 

در بیانیه گروه کواد آمده است: ما به طور جدی نگران شرایط در دریای چین جنوبی و شرقی هستیم. ما بار دیگر مخالفت خود را با هر گونه اقدام یکجانبه برای تغییر وضعیت در این منطقه با توسل به زور اعلام می‌داریم. 

گروه کواد همچنین اقدامات چین در نظامی سازی دریای چین جنوبی و استفاده نامناسب از نیرو‌های گارد ساحلی و نیروی دریایی علیه سایر کشتی‌ها در این دریا را مایه نگرانی خواند. 

پکن مدعی مالکیت بر بخش اعظمی از دریای چین جنوبی است. این در حالی است که کشور‌های جنوب شرق آسیا و همجوار با این دریا مدعی داشتن سهمی از این دریا هستند. فیلیپین به عنوان یکی از این کشور‌ها اکنون روابط خود را با آمریکا توسعه داده و همین امر به تشدید اختلافات مانیل با پکن دامن زده است. 

مترجم: ابوالفضل هاشمی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.