سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مطالعات گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان نیازمند تامین اعتبارات است

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت:مطالعات گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان نیازمند تامین اعتبارات است.

 مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان گفت: طرح مطالعاتی شورای نظارت بر مرمت گنبد مسجد امام (جامع عباسی) اصفهان به ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تاکنون تامین نشده است.

امیر کرم‌زاده  افزود: اعضای کمیته نظارت بر مرمت گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان از داخل دوپوش و کالبد گنبد بازدید کردند و مقرر شد گنبد، اسکن لیزر و مطابق طرح پیشنهاد شده از سوی ۲ نفر از اعضای کمیته مذکور، یک طرح مطالعاتی بر روی کالبد آن انجام شود.

او  با بیان اینکه این اعتبار برای آغاز طرح مطالعاتی، تاکنون تامین نشده است، تصریح کرد: با این وجود اعضای شورای نظارت بر مرمت گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان اواخر سال گذشته و اوائل امسال به اصفهان آمدند و با اجازه این شورا، داربست ترک شانزدهم گنبد باز شد.

کرم‌زاده یادآور شد: پس از باز شدن داربست‌های گنبد مسجد امام در سال ۱۴۰۱، با توجه به اعوجاجی که در ترک شانزدهم ایجاد شده بود، پیمانکار موظف شد تزیینات دچار اعوجاج شده این ترک را مجددا مرمت کند.

مدیرکل میراث فرهنگی اصفهان افزود: با اتمام مرمت ترک شانزدهم، با توجه به اینکه تا حد زیادی مشکل ظاهر گنبد حل شد، شورای نظارت بر مرمت گنبد اجازه باز کردن داربست‌ها را صادر کرد.

کرم‌زاده تصریح کرد: بخش کوچکی از داربست‌ها به‌ویژه در قسمت ورود به دوپوش گنبد باقی‌مانده است تا گنبدخانه در صورت تامین اعتبار برای اجرای طرح مطالعاتی، بصورت جدی پایش شود.

وی خاطرنشان کرد: بعضی کارشناسان اعتقاد دارند در طول یکصد سال گذشته با توجه به تحولات گوناگونی که اتفاق افتاده است، گنبدخانه مسجد امام به‌دلیل خشتی و گلی بودن دچار رانش شده و احتمالا بخشی از دلایل اعوجاج در تزیینات گنبد مربوط به رانش گنبد است که بررسی آن به پژوهش‌های بیشتر نیاز دارد.

با توجه به انتقاد‌هایی که درباره نحوه مرمت گنبد مسجد جامع عباسی اصفهان در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت با دستور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، کمیته ویژه‌ای برای نظارت بر مرمت این گنبد تشکیل شد؛ وظیفه اصلی این شورا بررسی وضعیت مرمت گنبد مسجد و رسیدگی به قصور احتمالی در مرمت اعلام شد.

 مسجد امام یا جامع عباسی اصفهان به‌دلیل تزیینات بسیار شگفت‌انگیز بکار رفته در آن شهرت جهانی دارد.

گنبد این بنا، یکی از شاهکار‌های معماری است که بصورت دوپوش (دو پوسته) ایجاد شده است؛ این مسجد بعنوان یکی از آثار میدان امام (نقش جهان) در فهرست میراث جهانی قرار دارد.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.