سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رسانه صهیونیستی: اسرائیل ابقای حماس در قدرت را پذیرفته‌است

رسانه صهیونیستی اذعان کرد که رژیم اشغالگر، ماندن حماس در قدرت را پذیرفته است، زیرا می‌داند بدون پذیرش این موضوع، مذاکرات نتیجه نخواهد داشت.

شبکه تلویزیونی «کان» رژیم صهیونیستی مولفه‌هایی، چون کنترل «محور صلاح‌الدین» (فیلادلفیا) در مرز غزه-مصر، نظارت بر رفت و آمد افراد از جنوب به شمال نوار غزه و نیز دسترسی به اسامی اسرای زنده صهیونیست را از جمله مفاد اصلاحیه طرح پیشنهادی «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر برای آتش‌بس عنوان کرد.

این رسانه صهیونیستی، هدف نتانیاهو از گنجاندن این شروط در طرح آتش بس را جلوگیری از به نتیجه رسیدن آن عنوان کرد و نوشت: موارد مطرح شده در اصلاحیه مورد نظر نتانیاهو بعید است از سوی حماس پذیرفته شوند.

به گزارش شبکه تلویزیونی صهیونیستی کان، طرح پیشنهادی نتانیاهو از نابودی یا کنار رفتن حماس از قدرت سخنی به میان نیاورده است، اما حق بازگشت رژیم اسرائیل به جنگ را برای این رژیم محفوظ نگه داشته است.

پایگاه خبری صهیونیستی «واللا» نیز در گزارش مشابهی، نظارت بر محور صلاح‌الدین را مورد تاکید «دیوید بارنی» رئیس سازمان جاسوسی خارجی رژیم صهیونیستی (موساد) عنوان کرد که می‌تواند از طریق حضور نیرو‌های صلح‌بان خارجی تحقق یابد.

پیشتر نیز یک مقام غربی، یک منبع فلسطینی و دو منبع مصری به خبرگزاری رویترز گفته بودند رژیم صهیونیستی در حال طراحی اصلاحیه‌ای برای طرح آتش بس است که می‌تواند مذاکرات را پیچیده‌تر کند.

براساس این گزارش، مذاکره‌کنندگان رژیم اسرائیل خواهان یک مکانیسم غربالگری برای بازگشت ساکنان غیرنظامی به شمال غزه هستند، زیرا نگران هستند که این ساکنان از رزمندگان حماس که هنوز آنجا را در اختیار دارند، حمایت کنند.

در همین حال یک منبع فلسطینی و دو منبع مصری گفتند که حماس درخواست جدید رژیم اسرائیل را رد کرده است.

این دو منبع مصری، درخواست کنترل مرز غزه با مصر در محور صلاح الدین را نیز مورد پذیرش قاهره ندانستند و اعلام کردند که این خواسته خارج از چارچوب توافقات گذشته است.

بر اساس معاهده سازش مصر و رژیم صهیونیستی در سال ۱۹۷۹، محور صلاح الدین به عنوان یک منطقه حائل در داخل نوار غزه و به موازات مرز با مصر به طول ۱۴ کیلومتر از گذرگاه کرم ابوسالم تا ساحل غزه در دریای مدیترانه ایجاد شد.

رژیم صهیونیستی تا سال ۲۰۰۵ کنترل محور صلاح الدین را به عنوان بخشی از حوزه قضایی تحت اختیار خود در دست داشت؛ اما با عقب‌نشینی از این منطقه، کنترل آن را به تشکیلات خودگردان واگذار کرد. نیرو‌های تشکیلات خودگردان تا سال ۲۰۰۷ کنترل این منطقه را بر عهده داشتند.

در همان سال، پس از مذاکراتی هجده ماهه توافق امنیتی جدیدی میان قاهره و تل‌آویو به امضا رسید که براساس آن ۷۵۰ نفر از گارد مرزی مصر اجازه خواهند داشت مجهز به سلاح‌های سبک در این منطقه حضور پیدا کنند. براساس این توافق قرار بود تا نیرو‌های امنیتی مصر از نفوذ و انتقال غیرقانونی کالا یا تجهیزات نظامی به غزه جلوگیری کنند.

پس از عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، مقامات امنیتی رژیم اشغالگر ادعا کردند که یکی از مسیر‌های انتقال سلاح به غزه، تونل‌های زیر زمینی محور صلاح الدین در جنوب غربی غزه است. برهمین اساس، تل‌آویو با اعزام هیاتی امنیتی به قاهره خواستار استقرار نیرو‌های خود در این منطقه و نصب دوربین‌ها و حسگر‌های نظارتی شده است. با وجود تاکید کابینه راستگرای نتانیاهو بر تحقق این خواسته، اما دولت مصر به دلیل ملاحظات سیاسی- امنیتی تمایلی به اجرای این خواسته ندارد.

مذاکرات برای برقراری دور جدید آتش بس و مبادله اسرا میان حماس و رژیم اسرائیل تاکنون پس از چند دور مذاکره با حماس از طریق میانجی‌ها به نتیجه‌ای نرسیده است.

رژیم اشغالگر پس از گذشت حدود ۱۰ ماه از آغاز جنگ در نوار غزه که با دو هدف اعلام شده نابودی مقاومت فلسطین و بازگرداندن اسرای خود به راه افتاد، به اهداف خود نرسیده است.

برچسب ها: حماس ، اسرائیل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.