سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مداح اهل بیت(ع):

سن، ملاک پیر غلامی حسین(ع) نیست+ فیلم

ارثیا گفت: پیرغلام بودن به سن نیست، در هر سنی که فرد به اهل بیت (ع) علاقه مند و قلبش پاک باشد و برای آن ها خدمت کند، پیرغلام است.

هر کس به طریقی عشق و ارادت خود را برای رونق مجالس امام حسین(ع) به کار می گیرد، نقش بی بدیل مداحان نیز در این گونه مجالس مشهود است. امسال، کرمان افتخار میزبانی از پیرغلامان حسینی از سراسر دنیا را دارد. آنان که در راه عشق حسینی، موی سپید کرده اند. امروز به سراغ یکی دیگر از مداحان استان کرمان رفتیم. 

ممنون می شوم خودتان را معرفی کنید.  

بنده غضنفر ارثیا سال ۱۳۳۳ در راور به دنیا آمدم و  بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی ( شبکه بهداشت)،  برادر شهید، رزمنده و جانباز دفاع مقدس هستم.

از چه سالی مداحی را آغاز کردید؟

 از سال ۱۳۶۰ مداحی را شروع کردم و هم اکنون هم مداحی می کنم.

نزد چه اساتیدی آموزش دیدید؟‌

استاد نداشتم و به صورت خودجوش و از روی کتاب ها و نوارهای کاست اساتیدی مثل: مرحوم کافی، منصور ارضی و ...  سعی کردم، آموزش ببینم.

در چه هیئت هایی حضور فعالی دارید؟

با همیاری دیگران هیئت امام رضا (ع) راور را راه اندازی کردم و در این هیئت و هیئت مسجد امام خمینی (ره) شهرستان مداحی می کنم.  
از شعر کدام شعرا برای مداحی بهره می بردید؟ 

 از شعرهای کتاب های گلچین احمدی ذبیح الله احمدی، سوگنامه آل محمد (ع) و اصول مداحی بهره می برم.

 به آنان که می خواهند در وادی مداحی قدم بگذارند، چه توصیه ای می کنید؟ 

 برای موفقیت در زمینه مداحی  از استاد استفاده کنند و از فایل های صوتی مداحان مشهور، مثل: منصور ارضی و حاج محمود کریمی بهره ببرند و تا می توانند  به کلاس حضوری بروند و در محضر استاد کسب فیض کنند.  

 خاطره ای کوتاه از مداحی برای مان بگویید.

 مداح باید برای مداحی اطلاعات کافی درباره زمان و افرادی که برای آن  ها مداحی می کند ، داشته باشد.

بگذارید ۲ خاطره برای شما بگویم. برای عرض تسلیت به یک مجلس ترحیم  رفته بودم و هنوز سخنران نیامده بود و از من خواستند که جلسه را اداره کنم و من شروع کردم و گفتم شب جمعه است برای شادی مومنین و مومنات و روح این مرحوم و همسرش فاتحه ای بخوانید  که ناگهان از طرف خانم ها یک نفر پرده را کنار زد و گفت:  چه می گویی امروز روز جمعه نیست و همسر مرحوم هم اینجا نشسته اند.

  یک بار در ماه رمضان  برای مداحی به مجلس زیارت عاشورای ترحیم  فردی در  خرند راور رفته بودم و به طور کامل فراموش کرده بودم که ماه رمضان است و از  صاحب مجلس خواستم برایم آب بیا ورد و جلوی جمعیت آب را می خوردم و می گفتم به فدای لب های تشنه ات یا اباعبدالله (ع) تا اینکه روحانی آمد و خواست سخنرانی کند، می خواستم آب را جلوی وی بگذارم که گفتند: ماه رمضان است و آن لحظه  من جلوی مردم از خجالت آب شدم.

تعریف شما از پیرغلام چیست؟ 

پیرغلام بودن به سن نیست. من معتقد هستم در هر سنی که فرد به اهل بیت (ع) علاقه مند و قلبش پاک باشد و در خانه اهل بیت (ع)  خدمت کند،  پیر غلام است و سن مهم نیست، مهم اخلاص در مسیر اهل بیت (ع) است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.