سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جزیره‌ای خود مختار به نام فدراسیون فوتبال؛

مدیران سازمان لیگ جایگاه حقوقی ندارند

با توجه به عدم برگزاری مجمع انتخابات و اتمام حضور دوره اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ فوتسال آنها همچنان آیین نامه و قانون وضع می‌کنند.

سازمان لیگ فوتسال به عنوان بازوی اجرایی فدراسیون فوتبال در زمینه برگزاری مسابقات باشگاهی در رده‌های مختلف را بر عهده دارد.

این سازمان به نام یک موسسه غیرتجاری فرهنگی ورزشی در تاریخ ۹۷/٠۲/۱۶ به شماره ثبت ۴۴۶۰۹ به شناسه ملی ۱۴۰۰۷۵۶۶۸۴۲ و به استناد ماده ۵۸۴ قانون تجارت ثبت شده است.
 
ظاهرا فدراسیون فوتبال مثل یک جزیره خود مختار اداره می‌شود و توجهی به جایگاه حقوقی سازمان لیگ ندارد.

 همین برخورد‌ها سلیقه‌ای و بی توجهی‌ها به قانون بوده که قبلا شاهد قرارداد ویلموتس بودیم و جدیدا هم شاهد بازداشت چند نفر از روسای فدراسیون به دلیل دریافت رشوه و تبانی بودیم.

بنظر می‌رسد مهدی تاج ریاست فدراسیون فوتبال همچنان از گذشته درس عبرت نگرفته است و دوست دارد فدراسیون را خود مختار و جزیره‌ای اداره کند.

 آرش جابری نزدیک به ۲ سال است که از ریاست کمیته فوتسال و سازمان لیگ فوتسال برکنار شده و مدت اعتبار اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ هم در تاریخ ۱۷/۸/۱۴۰۰ به اتمام رسیده است.

باشگاه‌های فوتسال بار‌ها از ریاست فدراسیون فوتبال تقاضای برگزاری مجمع را داشتند، اما گوش شنوایی در این مورد همچنان وجود ندارد.

 با توجه به عدم برگزاری مجمع انتخاباتی، مصوبات و جلسات اعضای هیات رئیسه سازمان لیگ ایراد قانونی دارد و اعضا می‌توانند آیین نامه‌ها و قوانینی که از طرف هیات رئیسه ابلاغ می‌شود را اجرا نکنند.

بر اساس ماده ۱۶ طبق بند ۲ اساسنامه رئیس سازمان لیگ در ابتدا دبیر پیشنهادی خود را به هیات رئیسه اعلام میکند و در آخر هیات رئیسه تصمیم نهایی را نسبت به انتخاب دبیر می‌گیرند. حال مشخص نیست انتخاب احسان کامیانی بعنوان دبیر سازمان لیگ بر چه اساس و معیار قانونی بوده است.

به فرض اینکه توسط هیات رئیسه انتخاب شده باشد ایراد حقوقی بر آن وارد است به این دلیل که مدت قانونی حضور اعضای هیات رئیسه آبان ۱۴۰۰ به اتمام رسیده است و اگر هم توسط ریاست فدراسیون انتخاب شده بازهم ایراد قانونی دارد.

 به موجب ماده یک و بند ۴ اساسنامه سازمان لیگ انتخاب رئیس سازمان لیگ بر عهده ریاست فدراسیون فوتبال می‌باشد نه دبیر سازمان.
 
 البته جایگاه احسان اصولی بعنوان رئیس کمیته فوتسال و سازمان لیگ هم ایراد قانونی دارد و تصمیات وی نمی‌توان برای سایر اعضا عضو نافذ باشد.

 در ماده ۲۰۰ قانون تجارت به صراحت آمده هرگونه تغییری اعم از تغییر در اساسنامه شرکت، تمدید شرکت انحلال زودتر از موعد یا انحلال در زمان انقضای مدت شرکت، خروج سهامداران و شرکا، تغییر نام شرکت و برند... که اتفاق بیفتد، رعایت قوانین و مقررات ذکر شده در مواد ۱۹۵ و ۱۹۷ قانون تجارت الزامی است.
اما فدراسیون فوتبال در حالی آدرس سازمان لیگ و یا لگوی این سازمان و ریاست کمیته فوتسال و دبیر را تغییر داده که همچنان هیچ تغییراتی را به ثبت شرکت‌ها اعلام نکرده است. آخرین تغییرات مربوط به سال ۱۴۰۱ و تغییر سرپرست خزانه داری سازمان لیگ بوده است.
 
بر اساس قانون و شکل حقوقی سازمان لیگ فوتسال هر گونه تغییرات باید ثبت و از طریق روزنامه رسمی اطلاع رسانی شود. در غیر این صورت هر گونه اخفاء اطلاعات که موجب ضرر و زیان و اغفال دیگران شود موجبات پاسخگویی فرد را فراهم می‌کند و عدم ثبت مراتب نافی از مسولیت و جبران خسارت وارده و قصور شخص خاطی نخواهد بود.

طبق آگهی روزنامه رسمی مورخ ۹۸/٠۷/۳٠ آرش جابری همچنان بعنوان رئیس سازمان لیگ و کمیته فوتسال است و امضای وی به همراه خزانه دار در کلیه اوراق بهادر و اسناد از قبیل چک قرارداد و. نافذ است به این دلیل که همچنان تغییراتی به ثبت شرکت‌ها اعلام نشده است.

سوالی که مطرح است با توجه به عدم تغییرات سازمان لیگ در ثبت شرکت‌ها چگونه فدراسیون فوتبال توانسته بدون ثبت و آخرین تغییرات صاحبان حساب سازمان لیگ را تغییر و یا افتتاح حساب نمایند؟

قباد شمس دکترای اقتصاد در امور حسابرسی مجموعه قوانین ورزشی در امور اداری مالی درباره عدم تغییر آگهی در ثبت شرکت‌ها در گفت وگویی اظهار داشت: تمام مجموعه‌های که دارای شخصیت حقوقی هستند و ثبت شرکت‌ها شدند مشمول قانون تجارت می‌شوند چه انتفاعی و چه غیر انتفاعی، همگی باید صورت‌های مالی حسابرسی شده داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی که آیا این شرکت‌ها و موسسات بدون آگهی تغییرات می‌توانند افتتاح حساب، یا صاحبان حساب را تغییر دهند گفت: خیر هر تغییراتی که در شرکت‌ها و موسسات صورت می‌پذیرد باید مصوبه مجمع یا هیات مدیره داشته باشد و حتما باید ثبت و روزنامه رسمی شود و طبق قانون هم هر سال باید مجمع برگزار و بازرس انتخاب شود.

کارشناس دیوان محاسبات در ادامه افزود: اگر تغییرات ثبت نشود عملا کار غیرقانونی است. بانکی که بدون آخرین آگهی تغییرات افتتاح حساب و یا صاحبان حساب را تغییر بدهد آن هم تخلف کرده و قابل پیگیری در مراجع قضایی و نظارتی است.

برای مثال شرکت سرمایه گزاری تامین اجتماعی شستا در آنجا فردی را بدون صورتجلسه مجمع و هیات مدیر با دستور شخص وزیر به مدیریت یکی از قسمت‌های این شرکت منصوب کردند این موضوع الان به مشکل خورده است، زیرا ثبت شرکت‌ها این تغییر را نمی‌پذیرد به این دلیل که حتما باید این تغییر از طریق صورتجلسه مجمع یا هیات مدیره به ثبت شرکت‌ها اعلام شده باشد از طرفی هم اگر این مدیر هر گونه احکامی صادر کند خلاف قانون است.

شمس افزود: وقتی دوره هیات رئیسه‌ای به پایان می‌رسد اعضا می‌توانند تصمیمات هیات رئیسه را قبول نکنند و بر اساس قانون این تصمیمات جایگاه و اعتبار و قانونی ندارد فقط در مواردی که قانون پیش‌بینی کرده که نمی‌توان مجمع را برگزار کرد آنهم در زمان فورس ماژور مثل زمان کرونا و یا حوادث غیر مترقبه بوده است اگر در غیر این صورت باشد بازرسی کل کشور و هم دیوان محاسبات و نهاد‌های نظارتی می‌توانند ورود کنند.

 

 شنیده شده که سازمان لیگ فوتبال هم همین مشکلات را دارد و اعتبار اعضای هیات ریسه این سازمان هم خرداد ۱۴۰۰ با اتمام رسیده است.
 
 پیشنهاد می‌شود هر چه زودتر و قبل از هر اتفاقی نهاد‌های نظارتی نسبت به سازمان‌های لیگ فوتسال و فوتبال ورود کنند تا شاهد اتفاقات همچون فساد در فوتبال و یا قرارداد ویلموتوس نباشیم.

منبع: پایگاه خبری ۲۰۲۰

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.