سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

با سکان‌داری عوامل فنی رسانه ملی انجام شد؛

سیگنال‌رسانی، حفظ و تداوم پوشش عزاداری‌های حسینی

در ایام سوگواری اباعبدالله‌الحسین (ع) و یاران باوفایش، هم‌وطنانمان در جای جای ایران و حتی فراتر از مرز‌ها در قالب هیئات مذهبی به عزاداری پرداختند.

رسانه ملی در جهت وظیفه ذاتی خود نسبت به پوشش رسانه‌ای این برنامه‌ها در د‌ورترین نقاط کشور در صحنه حاضر شد و به شکلی مطلوب و درخور شأن اهل‌بیت (ع) به مخاطبان صداوسیما خدمت‌رسانی کرد.بدین‌منظور، عوامل فنی صداوسیما در معاونت توسعه و فناوری رسانه که همواره به‌منظور آماده‌سازی مقدمات و در نهایت ارسال سیگنال به گیرنده‌های مخاطبان، پیشتاز بوده‌اند، این بار نیز جمع انبوهی از کارکنان، کارشناسان و مهندسان این معاونت، با حضور شبانه‌روزی و خالصانه در محل خدمت خود به نوعی در عزاداری‌های سیدالشهدا (ع) طی روز‌های گذشته سهیم شدند. ادارات کل و مجموعه‌های مختلف این معاونت دست به دست هم دادند تا مطلوب‌ترین صدای رادیویی و همچنین بهترین و زیباترین تصاویر در قاب تلویزیون نقش ببندد که در ادامه با گوشه‌ای از زحمات آنها آشنا می‌شویم.

 اداره‌کل ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای

اداره‌کل ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای بنابر ذات سازمانی و مأموریت سیگنال‌رسانی به‌عنوان پرچمدار خدمات‌دهی سیگنالی به شبکه‌های سراسری و برون‌مرزی و شبکه‌های استانی همچون سال‌های قبل با تمام امکانات فنیِ در اختیار و بسیج کارشناسان باتجربه در ایام محرم اقدام به این امر کرد. 

مدیریت ارتباط زنده تهران به‌عنوان نوک پیکان این اداره‌کل، اولویت خدمت‌رسانی به شبکه‌های سراسری با تنوع ارتباطات ماهواره‌ای (SNG)، ارتباطات زمینی (لینک ماکروویو سیار و فیبر نوری) در سراسر استان تهران به خدمت‌رسانی در ایام محرم و همچنین تاسوعا و عاشورای حسینی پرداخت که ازجمله این خدمات به شبکه‌ها می‌توان به برنامه «ارتباط با کربلا» از استودیو بیمه شبکه آموزش سیما، «سرسفره خدا» از بوستان رازی شبکه کودک و نوجوان، «مقتل‌خوانی» از بهشت زهرا تهران شبکه قرآن‌ومعارف سیما، «پوشش تصویری شیرخوارگان حسینی» از مصلای امام خمینی (ره) تهران، «نسل قاسم» از حرم امام خمینی (ره) از شبکه امید و... اشاره کرد.

مدیریت ایستگاه‌های ماهواره‌ای علاوه‌بر خدمات‌رسانی، به ارتباط زنده در تهران و صداوسیمای استان‌ها و دریافت برنامه‌های ایام محرم از عتبات مقدس برای پوشش فرکانسی در این ایام پرداخت. کارشناسان این امور به صورت شبانه‌روزی و نوبتی اقدام به پایش فرکانسی برای پایداری سیگنال کرده، تمام تجهیزات را بررسی و نسبت به رفع ایراد‌های احتمالی اقدام کردند که ازجمله این فعالیت‌ها، می‌توان به دریافت برنامه «سدره» از حرم امام حسین (ع) از شبکه تهران، دریافت برنامه «کاشف‌الکرب» از عتبات عالیات شبکه قرآن و معارف سیما، «در آستان خورشید» از کشور عراق و همچنین برنامه «مخاطب خاص» در شبکه سه سیما، «انه‌الحسین» از شبکه الکوثر، «عزاداری دهه اول محرم» در شبکه افق سیما، «عزاداری دهه اول محرم» از شبکه قرآن و معارف سیما، «خدمات‌دهی به مراکز استانی» به‌منظور برقراری ارتباط زنده برای پوشش استانی و شبکه‌های سراسری و ... اشاره کرد.

مدیریت پشتیبانی فیبر نوری نیز به‌عنوان رابط با مراکز استانی و تکمیل‌کننده خدمات‌دهی اداره‌کل ارتباطات زمینی و ماهواره‌ای ضمن ادای وظایف خود، با تلاش کارشناسان و مهندسان، پیش از این ایام به بررسی تجهیزات و به‌روزرسانی خطوط برگشت و تماس با مراکز برای پایداری خطوط، پرداخت.

مدیریت پشتیبانی ماکروویو و بیسیم نیز به‌عنوان رابط سیگنال‌رسان به فرستنده‌های رادیویی و تلویزیونی کشور اقدام به آزمایش و بررسی پایداری خطوط ارتباطی کرد و کارشناسان و مهندسان پیش از این ایام به بررسی تجهیزات و تماس با مراکز با هدف پایداری خطوط پرداختند که برخی از این اقدامات شامل تحویل ۳۰ دستگاه بیسیم دستی و یک دستگاه ریپیتر به صداوسیمای زنجان برای مراسم حسینیه اعظم، بررسی و آزمایش پایداری فرستنده‌های جماران، سایت کرج، پارچین، چیتگر، آبعلی و... بوده است.

برقراری تصویر ۳۳ قاب مراکز از مراسم محرم

همکاران بخش‌های مختلف اداره‌کل فنی پخش همراه با دیگر ادارات کل معاونت توسعه و فناوری رسانه، در دهه اول محرم و در نودال مرکزی و شبکه‌های تلویزیونی، اقدامات متعددی را در جهت پوشش و پخش مناسب برنامه‌های محرم رقم زدند.

برقراری تصویر ۳۳ قاب مراکز از مراسم محرم برای شبکه‌ها، امور استان‌ها، تولید و نودال‌های پخش، ارسال تصاویر زنده کربلا به شهرستان‌ها و شبکه‌های داخلی، پوشش برنامه استقبال از محرم در سطح شهر و ارتباط با شهرستان‌ها به صورت اینترنتی، SNG و فیبر، پخش مستقیم مداحی‌ها و مراسم مهم استان‌ها و شهرستان‌ها مانند اصفهان، بوشهر، مشهد، قم و ...، پوشش کامل مراسم شیرخوارگان حسینی از سطح تهران و شهرستان، پوشش کامل مراسم «احلی من العسل»، پوشش کامل مراسم عزاداری محرم در حضور مقام معظم رهبری در حسینیه امام خمینی (ره)، ضبط کلین شبکه‌ها برای بازپخش برنامه‌های مناسبتی، پوشش کامل مراسم استان‌های زنجان و اردبیل و همچنین پوشش کامل مراسم تاسوعا و عاشورا از سطح تهران و شهرستان، از جمله فعالیت‌های همکاران این اداره‌کل به شمار می‌رود.

تداوم زنجیره پخش مراسم عزاداری

همکاران اداره‌کل ساختمان و تأسیسات نیز برای تداوم زنجیره پخش مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورای حسینی، دست به اقدامات و فعالیت‌هایی گسترده زدند.

با توجه به اهمیت و گرامیداشت عزاداری سیدوسالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع)، کارشناسان این اداره‌کل نیز در کنار سایر ادارات معاونت توسعه و فناوری رسانه به‌منظور تداوم و پایداری زنجیره پخش مراسم عزاداری، فعالیت‌ها و اقدامات لازم و پیشگیرانه را در پایگاه جام‌جم و فرستنده‌های مهم و حیاتی انجام دادند که ازجمله آنها می‌توان به بررسی میدانی، سرویس عمومی‌پست‌های برق مجموعه جام‌جم، رفع ایراد‌های جزئی از سامانه‌های تأمین برق و انرژی، بازبینی، آزمایش و سرویس منابع تأمین برق اضطراری و فوق اضطراری، تکمیل سوخت منابع تأمین برق اضطراری، آچارکشی و حرارت‌سنجی و سرویس تابلو‌های برق فضا‌های فنی با توجه به افزایش دما، سرویس و بازبینی مجدد سامانه‌های تهویه و سرمایشی فرستنده‌های مهم، سرکشی به همه پست‌های برق پردیس جام‌جم به‌طور مرتب و روزانه، پایش و بازبینی لحظه‌ای دمای سرورروم‌ها و فضا‌های فنی مهم و اتاق ups ها، سرکشی و بازدید روزانه و پایش وضعیت موتورخانه مراکز و فرستنده‌های جماران، سایت کرج و پارچین و... اشاره کرد.

همکاران کلیدی این اداره‌کل، با شیفت‌بندی منظم به‌طور متناوب در پردیس جام‌جم و فرستنده‌های مهم نظیر جماران و سایت کرج و پارچین حضور یافتند و به‌صورت مداوم و برخط در دسترس بودند و مدیران اداره‌کل نیز ضمن بازدید از این فضا‌ها و مجموعه‌ها به‌صورت دوره‌ای در جام‌جم حضور داشتند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.