سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زائران قزوینی در اربعین حسینی به رعایت نکات بهداشتی توجه کنند

رییس مرکز بهداشت شهرستان قزوین گفت: زائران قزوینی در اربعین حسینی رعایت مسائل بهداشتی و ایمنی را در کنترل به جود آمدن بیماری‌های متعدد جدی بگیرند.

علیرضا مهرعلیان  رییس مرکز بهداشت شهرستان قزوین با بیان اینکه سلامت زائران حسینی در کنار برگزاری مراسم اربعین بسیار حائز اهمیت است، گفت: رفتار زائران به عنوان نماد یک شهروند ایرانی در کشور عراق در تمام حوزه‌ها از جمله مسائل بهداشتی زیر نظر قرار دارد و از این رو در شان زائران ایرانی نیست که رفتاری خارج از اصول بهداشتی داشته باشد.

وی ادامه داد: هم اکنون در حال تشکیل جلساتی مربوط به کنترل بیماری‌های منتقله از پشه آئدس هستیم که حامل بیماری‌هایی از جمله "تب دانگ"، "چیکونگونیا"، "زیکا" و "تب زرد" است و در هر مانده آبی که زیر گلدان و چاله‌ای جمع شده باشد، احتمال وجود پشه متصور بوده و مردم باید مسائل بهداشتی را رعایت کنند.

مهرعلیان گفت: شست و شوی مرتب دست، سرویس‌های بهداشتی و حمام‌ها، تهویه هوای محل اسکان، حضور پزشک و پرستار در مواکب اربعین حسینی ضروری است، چرا که سلامت زائران عتبات عالیات در گام نخست وابسته به رعایت موازین بهداشت فردی است.

این مسئول ادامه داد: اطمینان خاطر از سلامت و بهداشت تیم طبخ غذا، نحوه نگهداری غذا و استفاده از آب آشامیدنی بسته بندی شده در محل اسکان زائران در مراسم اربعین بسیار اهمیت دارد چراکه بخش زیادی از افرادی که از سفر باز می‌گردند درگیر بیماری گوارشی می‌شوند.

وی یادآور شد: تمام افرادی که در پخت غذا در موکب‌ها دخالت دارند حتما کلاه، لباس کار به رنگ روشن و تمیز و چکمه متناسب با نوع کار و ماسک و پیش بند استفاده کنند.

مهرعلیان گفت: زائران همچنین از مصرف آب نگهداری‌شده در مخازن، آب لوله‌کشی، آب‌هایی که با یخ خنک شده‌اند و حتی شربت‌هایی که با این آب‌ها تهیه می‌شود، خودداری کنند.

رییس مرکز بهداشت شهرستان قزوین بیان کرد: زائران سعی کنند از سالاد و سبزی خام و مواد غذایی، گوشت، مرغ و ماهی که کم پخته شده باشد یا غذا‌هایی مانند ماهی، گوشت و برنج که دوباره گرم شده است، شیر، پنیر، بستنی و دیگر محصولات لبنی غیرپاستوریزه، غذا‌های نگهداری شده در دمای اتاق، مواد غذایی کنسرو شده نجوشیده یا باد کرده، سوراخ شده با بوی نامطبوع پرهیز کنند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.