سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محافل صهیونیستی:

از بین بردن تونل‌های حماس در غزه غیرممکن است

تحلیلگران و محافل نظامی رژیم صهیونیستی به بی‌فایده بودن ایده غرق کردن تونل‌های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) اذعان کردند.

رای الیوم در مطلبی با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در از بین بردن تونل‌های حماس در غزه نوشت که شکست ارتش اشغالگر در عملیات موسوم به «آتلانتیس» که با هدف غرق کردن این تونل‌ها بود، به شکست‌های دیگر ارتش (رژیم) سرائیل از آغاز حمله وحشیانه به نوار غزه اضافه شد.

در همین حال، رسانه صهیونیستی «هاآرتص» ضمن اذعان به شکست ارتش اشغالگر برای غلبه بر مشکل تونل‌ها، ایده غرق کردن را ناکارآمد توصیف کرد.

یک افسر صهیونیست نیز به هاآرتص گفت: ارتش گمان می‌کرد که غرق کردن تونل‌ها سبب نابودی نیرو‌های حماس خواهد شد، اما این محقق نشد.

این رسانه صهیونیستی در ادامه به مهندسی ویژه تونل‌های حماس اشاره و اضافه کرد: بحث و جدل‌هایی اخیرا در محافل اسرائیلی رخ داده و آنها این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا طی سال‌های گذشته در نتیجه بارندگی، تونل‌های حماس غرق نشده و به این نتیجه رسیده‌اند که حماس تونل‌ها را به شکل خاص احداث و همه اصول لازم در برابر باران را رعایت کرده است.

از سوی دیگر یک منبع امنیتی در تل‌آویو به هاآرتص گفت که آنچه ارتش قبل از جنگ آموزش دیده از زمین تا آسمان با واقعیتی که روبروی نظامیان قرار دارد، متفاوت است.

هاآرتص با اشاره به اظهارنظر «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی در ۳۰ ژانویه ۲۰۲۴ که طرح آتلانتیس را ایده خوبی قلمداد کرده بود؛ به نقل از «آنشیل بابر» تحلیلگر خود نوشت: افسران ارتش (رژیم) اسرائیل بر این باورند که شبکه تونلی غزه بسیار بزرگتر و پیچ در پیچ‌تر از آنچه است که تصور می‌شود. محافل ارتش به این باور رسیده‌اند که نیرو‌های آنها توان نابودی همه تونل‌های حماس و جهاد اسلامی در غزه را ندارند.

این تحلیلگر افزود: این تونل‌ها قبل از شکل گیری حماس در سال ۱۹۸۷ بوده و پس از جنگ کنونی هم باقی خواهند ماند. تصور می‌شد که به محض کنترل مناطق در روی زمین طی چند هفته، نیرو‌های حماس مجبور به خروج از تونل‌ها به علت نبود اکسیژن، آب و غذا خواهند شد، اما این تصور غلطی بود، زیرا مشخص شد که تونل‌ها نه تنها مجهز به غذا و آب برای مدت طولانی هستند، بلکه طوری طراحی شده‌اند که امکان جابجایی نیرو‌ها در مناطق مختلف غزه وجود دارد.

به نوشته این تحلیلگر، اخیرا نیویورک تایمز به نقل از مقامات عالی رتبه امنیتی طول شبکه تونلی در غزه را ۷۰۰ کیلومتر تخمین زده و این با برآورد اطلاعاتی آغاز جنگ درباره ۴۰۰ کیلومتر مغایرت دارد. به فرض که همه تونل‌های اصلی کشف شود و حتی آنهایی که کشف شده، زمان برای نابودی آنها نیست. ارتش تاکنون ۱۰۰۰ دهانه تونل را کشف کرده و احتمالا هزاران دهانه دیگر هم وجود دارد. به نظر می‌رسد که حماس توان ترمیم تونل‌ها را دارد. مراکز امنیتی باید اذعان کنند که نابودی تونل‌ها از ابتدا هدفی غیرواقعی بوده و این تونل‌ها زیر غزه باقی خواهد ماند.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.