سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵۲ درصد نخ ابریشم در داخل تولید می‌شود

رئیس مرکز توسعه نوغانداری گفت: طی سال‌های اخیر با حمایت‌های دولت، تولید نخ ابریشم ۵۲ درصد نیاز کشور را پوشش می‌دهد که برای تامین ۱۰۰ درصدی نخ نیازمند توسعه باغات توت هستیم.

عدیل سروی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: بنابر آمار در دهه ۸۰ و ۹۰ نوغانداری و تولید ابریشم خیلی به سبب کاهش تعرفه واردات نخ ابریشم از ۲۰۰ درصد به ۱۰ درصد افت چشمگیری داشت  به طوریکه تنها ۲۸ درصد نیاز در داخل تولید می شد، اما خوشبختانه در سال های اخیر با حمایت های دولت، تولید کنونی ۵۲ درصد نیاز کشور را پوشش می دهد.

او با بیان اینکه تامین ۱۰۰ درصدی نخ ابریشم در کشور نیازمند توسعه باغات توت است، افزود:  یکی از برنامه های عمده تولید نهال توت برای دستیابی به خودکفایی است که ابتدا باید قلمه توت داشته باشیم که در سنوات گذشته تولید قلمه توت از ۱۷۰ هزارتا بیشتر نبود. براین اساس ۲ باغ مادری در گیلان و مازندران را نوسازی و بهسازی و مجهز به سیستم های آبیاری قطره ای کردیم و همواره نهال هایی که عمر اقتصادی خود را از از دست داده بودند، قطع و مجدد کاشت را انجام دادیم که این امر منتج به  تولید بیش از ۱.۵ میلیون قلمه تولید شده است.

 سروی ادامه داد: در حال حاضر غیراز گیلان، استان های مازندران، گلستان،خراسان رضوی و شمالی هم  در حوزه تولید نهال توت قرار گرفتند که در این استان ها ۵۵۷ هزار قلمه توت کاشت شده است، غیر از این در سازمان منابع طبیعی در قالب برنامه کاشت یک میلیارد درخت در ۸ استان کشور که ایستگاه منابع طبیعی  تولید نهال هستند، تولید نهال توت  را انجام دادیم به طوریکه ۸۰۰ هزار قلمه فرستادیم که الان کشت آن انجام شده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری از افزایش  ۲ تا ۳ برابری تولید تخم نوغان طی سال های اخیر خبر داد و گفت: با توجه به قیمت و راندمان خوب تولید، نوغانداران به امر تولید رغبت پیدا کردند.

او گفت: برای دستیابی به خودکفایی در حوزه ابریشم و احیای نوغانداری نیاز است که باغات فرسوده و مستهلک بازسازی شوند و نسبت به توسعه توتستان ها اقدام شود، بدین منظور مرکز توسعه نوغانداری کشور با رویکرد تامین حداکثری نهال توت مورد نیاز نوغانداران و گروه های هدف تحت پوشش کمیته امداد و زنان روستایی را در راستای بهبود و افزایش تولید نهال توت اصلاح شده انجام داده است.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.