سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو باباشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

گام‌های مؤثر در کاهش آسیب‌های اجتماعی معلولان

یک جامعه شناس گفت: اقدامات گسترده‌ای در ایران برای بهبود کیفیت زندگی و کاهش آسیب‌های اجتماعی معلولان انجام شده است.

رضا امیرزاده جامعه شناس در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد:در سال‌های اخیر، اقدامات متعددی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی معلولان در ایران انجام شده است. این اقدامات با هدف بهبود کیفیت زندگی، ارتقای سطح مشارکت اجتماعی و افزایش فرصت‌های برابر برای افراد دارای معلولیت صورت گرفته‌اند.

او ادامه داد: برخی از مهم‌ترین این اقدامات عبارتند از؛ احداث و بهینه‌سازی فضا‌های عمومی و ساختمان‌ها برای دسترسی آسان معلولان،نصب تجهیزات مناسب در وسایل حمل و نقل عمومی، مانند اتوبوس‌ها و متروها،برگزاری دوره‌های آموزشی و کارگاه‌های مهارتی برای ارتقای توانمندی‌های شغلی و اجتماعی معلولان، ارائه مشاوره‌های روانشناسی و اجتماعی به خانواده‌ها و افراد دارای معلولیت، تشویق کارفرمایان به استخدام افراد دارای معلولیت از طریق ارائه تسهیلات و مشوق‌های مالی، توسعه کسب و کار‌های اجتماعی و تعاونی‌ها که توسط و برای معلولان اداره می‌شوند.

امیرزاده تصریح کرد: ارائه خدمات بهداشتی و درمانی ویژه برای معلولان در مراکز درمانی، حمایت از تحقیقات و پروژه‌های علمی مرتبط با بهبود سلامت و رفاه معلولان، اجرای کمپین‌های رسانه‌ای برای تغییر نگرش‌های منفی و ترویج پذیرش اجتماعی افراد دارای معلولیت، برگزاری رویداد‌ها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری برای نمایش توانمندی‌ها و استعداد‌های معلولان  از دیگر مواردی است که مد نظر مسئولان قرار گرفته اند.

او در پایان گفت:این اقدامات و برنامه‌ها با همکاری سازمان‌های دولتی، نهاد‌های غیر دولتی و جامعه مدنی به پیش می‌روند و نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی معلولان و بهبود شرایط زندگی آنها ایفا می‌کنند.

خبرنگار:عطیه رضایی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.