سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اجرای برنامه‌های آبخیزداری و آبخوانداری در نقاط بحرانی نیازمند ۶۷۲ همت اعتبار

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخیزداری گفت: عملیات آبخیزداری در مناطق بحرانی مرکزی جنوب و جنوب شرق طی ۱۰ سال نیازمند تخصیص ۶۷۲ همت اعتبار است.

محمد فرامرز در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: طی سال های اخیر مشکلات حوادث طبیعی مثل سیل، فرونشست و خشکسالی از لحاظ شدت وقوع و فراوانی وقوع افزایش داشته است.

به گفته او،  عوامل طبیعی همچون تغییرات اقلیم، تغییر الگوی بارش، افزایش دما و خشکسالی ها و عوامل انسانی نظیر تخریب سرزمین، افزایش جمعیت، توسعه زیرساخت و تغییرات کاربری در بستر و حریم رودخانه ها موجب شده تا خسارت های ناشی از سیل در سال های اخیر افزایش یابد.

فرامرز با تاکید بر مدیریت جهانی  عوامل انسانی افزود: هرچقدر تخریب، توسعه ها و دخل و تصرف ها مدیریت نشود، اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تاثیرش را از دست می دهد.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها با بیان اینکه در حوزه منابع آب موضوعات سیل و فرسایش کم نیست، افزود: از مجموع ۱۲۵ میلیون هکتار که امکان اجرای پروژه های آبخیزداری و آبخوانداری وجود دارد، تاکنون در سطح ۳۲ میلیون هکتار این پروژه ها اجرا شده و در دست اجراست، همچنین ۲۰ میلیون هکتار مطالعه آماده اجرا داریم و ۷۰ میلیون هکتار مطالعه نشده است.

 ۶.۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در برنامه ششم اجرا شد

 او ادامه داد: اکنون در ۶ حوزه آبخیز اصلی مشکل داریم که ۷۴ میلیون از ۶ حوزه آبخیز نوار ساحلی است، همچنین عمده روان آب ها سیلابی است که بخش عمده ای در فلات مرکزی است و بیشترین مساحت بحرانی در فلات مرکزی از لحاظ جمعیتی، منابع آب و ریزگرد است که برای نگه داری بخشی از روان آب ها در بالادست، عملیات آبخیزداری و آبخوانداری را باید اجرا کنیم.

فرامرز با تاکید بر اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در سطح ۲۰ میلیون هکتار در برنامه هفتم افزود: در برنامه ششم ۱۰ میلیون هکتار تعهد اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری  داشتیم که با منابعی که در اختیار سازمان قرار گرفت، در سطح ۶.۴ میلیون هکتار اجرا شد شد. در برنامه هفتم که اخیرا ابلاغ شده تعهد داریم  به ازای هر سال برنامه ۴ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری و آبخوانداری انجام شو، اما اعتبارات بودجه به قدری نیست که جوابگو باشد.

این مقام مسئول با تاکید بر این موضوع که منابع کافی در اختیار سازمان برای اجرای عملیات آبخیزداری باید در اختیار قرار بگیرد، گفت: در رفع مسائل بحرانی عامل اساسی مسئله آب است چراگه اگر امنیت آب نداشته باشیم، امنیت غذا  هم نخواهیم داشت.

کسری آبخوان های کشور ۱۴۰ میلیارد متر مکعب است

به گفته او، برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری طی برنامه های هفتم و هشتم برای اجرای عملیات آبخیزداری درمناطق بحرانی مرکزی جنوب و جنوب شرق که مناطق مهمی در حوزه آبخوان ها  محسوب می شوند، حدود ۶۷۲ همت اعتبار نیاز داریم تا برنامه ها را در راستای آبخیزداری و آبخوانداری پیش ببریم.

مدیرکل دفتر سیلاب و آبخیزداری سازمان جنگل ها با بیان اینکه با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری تا ۷۰ درصد خسارت سیل کاهش می یابد، گفت: به ازای هرهکتار عملیات آبخیزداری ۵۳۰ متر مکعب و در حوزه آبخوانداری تا هزارمتر مکعب آب نگهداشت می شود، همچنین رسوی در هکتار ۹ تن کاهش، تولید علوفه در هکتار ۱۲۰ درصد افزایش و تا ۴ برابر پروژه های آبخیزداری افزایش آبدهی داریم.

فرامرز ادامه داد:آبخوان‌داری یکی از راهکارهای مهم آبخیزداری برای کاهش خسارات ناشی از سیل، افزایش حجم سفره آب زیر زمینی، احیای مراتع و بیابان‌زدایی در مناطق خشک و نیمه خشک کشور است.

او  با بیان اینکه حدود ۱۴۰ میلیارد مترمکعب کسری آبخوان‌های کشور است، گفت: هرهکتار اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی ۱۰۰۰ مترمکعب رواناب را به منابع آب زیرزمینی تزریق می‌کند، هرچه قدر سطح عملیات بیشتر باشد، میزان تغذیه منابع آب زیرزمینی افزایش می‌یابد.

خبرنگار: آزاده محبی

 

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.