سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حداد عادل در گفت‌وگوی ویژه خبری:

رهبر انقلاب به رای اکثریت مردم احترام می‌گذارند/ رای اعتماد، آزمون بزرگ رئیس‌جمهور و مجلس است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری به رای اکثریت مردم اهمیت می‌دهند و احترام می‌گذارند و برای ایشان این رای تعیین کننده است.

گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه شب به موضوع اولویت‌های کشور در دولت چهاردهم با حضور غلامعلی حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اختصاص داشت.

حداد عادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ابتدای برنامه با اشاره به مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور اظهار کرد: مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور با حضور مقامات عالی رتبه و به صورت جامع و کامل برگزار شد و وزیر کشور نیز گزارش خوبی ارائه داد. بعد از شهادت آیت الله رئیسی  ما رئیس‌جمهور کشور  را  از دست دادیم، اما اداره امور و انتخاب رئیس‌جمهور جدید طی ۵۰ روز به خوبی انجام شد. اصولاً در تاریخ ایران انتقال قدرت همیشه خشن و خونین بوده است. اما به برکت مردم انتقال قدرت به نرمی صورت گرفت.

وی افزود: مقام معظم رهبری با یک زمینه تاریخی سخنان خود را آغاز کردند و فرمودند که نعمت مردم سالاری دینی و جمهوریت و اسلامیت که در کشور ما حاکم شده است آسان به دست نیامده است. ایشان همچنین به تاریخ معاصر از مشروطه به بعد اشاره کردند. مسئله‌ای که در این دوران ۵۷ ساله وجود نداشته اراده مردمی بوده و آنچه که حاکم بوده تنها خواست و اراده بیگانگان بوده است و همان‌هایی که رضا شاه را بردند تصمیم گرفتند که پسر ۲۲ ساله او را شاه کنند؛ و اراده مردم اهمیت نداشت و آزادی که به دست آمده ثمره تدابیر رهبر معظم انقلاب، امام خمینی (ره) و شهیدان است.

حداد عادل: رئیس‌جمهور توضیح دادند که در مسیر اسناد بالادستی نظام حرکت خواهند کرد

حداد عادل تاکید کرد: رئیس‌جمهور امروز بسیار خوب صحبت کردند و استناد‌های خوبی نیز به نهج البلاغه و قرآن داشتند. ایشان توضیح دادند که در مسیر اسناد بالادستی نظام حرکت خواهند کرد. همچنین تواضع او نسبت به مردم ایران و تلاش بر کار و کوشش امید بخش بود.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مقام معظم رهبری به رای اکثریت مردم اهمیت می‌دهند و احترام می‌گذارند و برای ایشان این رای تعیین کننده است؛ لذا تصور می‌کنم که وقتی اکثریت جامعه در انتخابات شرکت می‌کنند و بعد مشخص می‌شود که این انتخابات به صورت قانونی برگزار شده، رهبر انقلاب این را برای خود نوعی حجت می‌دانند و در تفکر رهبر انقلاب اینگونه نیست که رای اکثریت یک دستاورد غربی باشد.  

در بینش مقام معظم رهبری رای مردم جایگاه دینی دارد

وی ادامه داد: در منظومه فکری و بینش مقام معظم رهبری رای مردم جایگاه دینی دارد و ایشان دقیقاً به همین دلیل هیچگاه در مواردی که تکلیف یک امر باید با رای مردم مشخص شود نظر شخصی خود را اظهار نمی‌کنند و حتی آن را پنهان می‌کنند و گاهاً شاید فرزندان ایشان نیز از نظرشان مطلع نباشند؛ لذا ایشان مایل هستند که مردم خودشان آگاهانه انتخاب کنند و مسئولیت آن را بر عهده بگیرند. به عبارت دیگر رهبر انقلاب اصرار دارند که مردم سالاری دینی در کشور ما نهادینه شود.  

حداد عادل متذکر شد: در مجلس هفتم که بنده پارلمان را اداره می‌کردم رهبر انقلاب تاکید داشتند که مجلس کار خودش را بکند؛ و ایشان همواره معتقدند که اگر مردم انتخاب کنند حتی اگر اشتباه باشد در طولانی مدت به سود کشور است. ایشان در حکم تنفیذ نیز نوشتند که به پیروی از ملت شما را به ریاست جمهوری تنفیذ می‌کنم؛ و این مسئله معنای بسیاری دارد و یکی از نگرش‌های اساسی رهبر معظم انقلاب است.

وی با اشاره به اولویت‌های دولت چهاردهم گفت: توصیه‌های رهبر انقلاب جنبه ایجابی و مثبت داشت، اما به ازای هر توصیه‌ای که داشتند یک مورد نقضی در ذهن ایشان وجود داشت. در دولت‌های قبلی مواردی دیده بودیم که خلاف این توصیه‌ها بود؛ لذا ایشان این نگرانی‌ها را داشتند، اما گله نکردند و آنهایی که اهل فن هستند در ذهنشان موارد لازم تداعی شد.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: ایشان توصیه کردند که از مدیران جهادی استفاده شود چرا که با مدیران اتو کشیده نمی‌شود کشور را اداره کرد؛ کار جهادی به این معناست که مثلاً یک لوله آبی که باید در خوزستان کشیده شود و ۹ ماه زمان می‌برد را نیرو‌های سپاه طی دو ماه انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند کار جهادی به معنای کار غیرقانونی نیست. همچنین تاکید کردند که من به مسائل فرهنگی اهمیت می‌دهم، اما می‌خواهم به رئیس‌جمهور توصیه کنم که به حل مشکلات اقتصادی تمرکز کند و در واقع نظر ایشان این بود که رئیس‌جمهور در مسائل فرهنگی و اجتماعی برای خود گرفتاری ایجاد نکنند و باید تمرکز خود را بر مسائل معیشتی و اقتصادی بگذارند.  

حداد عادل: رهبر انقلاب فرمودند برای خنثی کردن تحریم‌ها باید هر کاری که می‌شود انجام دهیم

حداد عادل گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند که از منابع و نیروی انسانی داخلی استفاده شود و تولید داخلی دست کم گرفته نشود و نباید ما می‌توانیم به دست فراموشی سپرده شود؛ همچنین تاکید کردند که برای خنثی کردن تحریم‌ها باید هر کاری که می‌شود انجام دهیم، اما نباید امور کشور را آویزان این مسئله کرد. ایشان همچنین بر توجه به کشور‌های همسایه تاکید کردند و فرمودند که کشور‌هایی که در تحریم‌ها ما را تنها نگذاشتند را باید به درستی با آنها رفتار کرد.

نباید با دولت جدید از روز اول چپ افتاد

وی ادامه داد: طبق فرمایش معظم له وسوسه‌های دوران انتخابات باید به دست فراموشی سپرده شود و چه آنهایی که به رقبا و آنهایی که به شخص آقای پزشکیان رای دادند به وظیفه خود عمل کردند و مشارکت را افزایش دادند و نمونه دلپذیری از مردم سالاری دینی را به نمایش گذاشتند، اما نباید رقابت‌های انتخاباتی ادامه پیدا کند؛ لذا نباید با دولت جدید از روز اول چپ افتاد و عده‌ای صرفاً به دنبال عیب جویی باشند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام متذکر شد: همه منتظرند که ببینند آقای پزشکیان که از تعبیر وفاق ملی استفاده کرده‌اند آن را در کابینه پیشنهادی خود اعمال خواهند کرد؛ بنابراین آزمون بزرگ برای دولت و مجلس مسئله رای اعتماد است و ما باید تلاش کنیم که رئیس‌جمهور از این گردنه نیز به سلامت عبور کند.  

وی گفت: اگر آقای پزشکیان خودشان برای کابینه تصمیم بگیرند مشکلی وجود نخواهد داشت. اما اگر خدایی نکرده اینطور باشد که فهرستی روبروی ایشان بگذارند و بگویند که این لیست را به مجلس ببر آن موقع مسئله دردسرساز خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: بنده همواره به قوانین برنامه‌های توسعه انتقاد داشته‌ام و معتقدم که اشکال آن تراکم بیش از حد وظایف است؛ لذا وقتی حجم برنامه زیاد شود اجرایی نمی‌شود و بعد می‌گویند ۳۰ درصد آن بیشتر عملیاتی نشد. اما اگر آقای پزشکیان جنبه‌های اقتصادی برنامه هفتم را مبنا قرار دهند ان‌شاءالله چشم انداز خوبی پیش رو خواهد بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.