سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۹۵۰ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام در سیستان و بلوچستان سمپاشی شد

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان گفت: ۹۵۰ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام در دامداری‌های این استان در راستای جلوگیری از تب کریمه کنگو سمپاشی شد.

ویدا معزی  از سمپاشی ۹۵۰ هزار متر مربع جایگاه نگهداری دام در دامداری‌ها و تعداد ۳۹۱ هزار راس دام به صورت رایگان توسط تیم‌های دامپزشکی دولتی در چهار ماه ابتدای سال خبر داد و بیان کرد: بیماری تب خون ریزی دهنده کریمه کنگو یکی از مهمترین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است که عامل اصلی انتقال این بیماری کنه بوده و حامل ویروس‌های تب زا بیماری است.

وی افزود: این بیماری می‌تواند به‌طور مستقیم با نیش کنه آلوده به ویروس باعث ابتلای افراد بیماری شود و همچنین با له کردن کنه روی پوست و تماس پوست با خون و مایعات لاشه‌ی کنه آلوده هم امکان آلوده شدن به این ویروس وجود دارد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان در خصوص کنترل این بیماری گفت: کنترل تب کریمه کنگو در حیوانات دشوار است، زیرا چرخه ورود ویروس از کنه تا حیوانات بدون هیچ علامتی به‌وجود می‌آید، عفونت در حیوانات اهلی مشهود نیست؛ بنابراین تماس با بافت‌های آلوده مانند خون یا مایعات خروجی از افراد، حیوانات اهلی یا وحشی آلوده به این ویروس هم سبب انتقال سریع بیماری به فرد سالم خواهد شد.

وی با بیان اینکه موارد میزبانی ویروس این بیماری در پرندگان به جز شترمرغ‌ها گزارش نشده است، تاکید کرد: سمپاشی دوره‌ای دام‌ها و جایگاه‌های دامی توسط دامداران نقش مهمی در کنترل بیماری تب کریمه کنگو و برخی بیماری‌های اختصاصی دام مانند تیلریوز (زردی) دارد.

معزی در خصوص علائم بیماری تب کریمه کنگو اظهار کرد: علائم این بیماری پس از نیش کنه حدود یک تا سه روز و در بعضی موارد تا ۹ روز طول می‌کشد تا ظهور یابد، این زمان برای شخصی که در تماس با بافت آلوده شده است، پنج تا ۶ روز و در بعضی افراد تا ۱۳ روز طول می‌کشد.

وی ادامه داد: احتمال مرگ‌ومیر حاصل از بیماری ۳۰ درصد است که در صورت تشخیص سریع و به‌موقع و درمان، از کشندگی بیماری کاسته خواهد شد، علت مرگ هم اختلال شدید در انعقاد خون و خونریزی شدید در کل قسمت‌های بدن بوده؛ در چنین شرایطی در اثر تزریق خون هم خونریزی غیر قابل کنترل در بسیاری از موارد موجب مرگ بیمار مبتلا به تب کریمه کنگو خواهد شد.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دامداران با دریافت مشاوره از طریق درمانگاه‌های دامپزشکی و مراکز مایه کوبی نسبت سم پاشی دام و جایگاه‌های دامی اقدام و افرادی که دارای علایم بالینی بیماری با سابقه قبلی گزش کنه، تماس با خون و ترشحات دامی بوده باید با فوریت به مراکز بهداشتی مراجعه و به پزشک این سوابق  را جهت تسریع در تشخیص و اقدامات درمانی اعلام کنند.

برچسب ها: دامپزشکی ، سمپاشی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.