سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیوه جدید دروغ‌پردازی ضد انقلاب

برخی رسانه‌ها ترفند جدیدی را برای القای دروغ‌پراکنی و شایعه افکنی در دستور کار خود قرار دادند؛ حربه‌ای که از عدم آگاهی مردم سوءاستفاده می‌کند.

اتفاقات وناآرامی‌های سال‌های اخیر در کنار تمام معایب و ضرر‌هایی که برای کشورمان به بار آورد، یک حسن داشت و آن هم باز شدن مشت رسانه‌های معاند و ضدانقلاب بود. با بالارفتن آگاهی مردم و شناخت این روش‌ها توسط مردم، رسانه‌های ضدایرانی دست به استفاده از ترفند و حربه‌ای جدید گرفته اند. 

در این روش رسانه‌ها، عملیات روانی خود را از گام دوم آغاز می‌کنند به این معنا که بدون اشاره به دروغ اولی که خودشان ساخته‌اند سراغ واکنش‌ها و مانور روی موضوعی می‌روند که صحت آن اصلاً بررسی نشده و حتی از اساس کذب است

در تازه‌ترین نمونه؛ از صبح دیروز شایعه شد که «رئیس هیات مدیره هلدینگ ایستاسازه احضار شده و صفحه اعلان سایت این شرکت توسط دادسرای ناحیه ۳تهران به دلیل انتشار نامه خصوصی زاکانی مبنی بر درخواست یک پروژه مهم در مقبره مطهر امام (ره)» مسدود شده است».

در این متن نوشته شده که نماینده حقوقی این شرکت گفت درج درخواست‌های پروژه در صفحه اعلان سایت یک امر جاری است، اما اینکه آقای زاکانی بر فوق محرمانه بودن این نامه تاکید نکرده و از مهر رسمی «بسیار محرمانه» برای آن استفاده نکرده، تقصیر شهرداری است.

در گام بعدی این رسانه‌ها بدون اشاره به صحت این خبر، به نقل از حسن بهشتی‌پور، کارشناس سیاسی ادعا کردند که «فارغ از هر موضوع حقوقی که دادگاه باید تصمیم بگیرد، اما وقتی متن نامه درج شده را دیدم، از این بی‌ملاحظگی شهرداری در شگفت شدم. به‌نظر من زاکانی هر روز خودش سبد دلایل برکناری‌اش را پرتر و سنگین‌تر می‌کند».

در ادامه حتی به نقل از سیدرضا نریمانی مداح اهل بیت (ع) نوشتند که او گفت‌وگویی با صدا و سیما انجام اده و گفته: انتشار عمومی نامه‌ای که به‌بیت بر می‌گردد، کمتر از خیانت نیست، ولو سهوی.

در فرامتن این دروغ‌پردازی، ضدانقلاب سعی کرده تا ابتدا شایعه عدم سلامتی رهبر انقلاب را دوباره مطرح کند و با استفاده از جزئیات ساختگی (مصاحبه با حسن بهشتی، رضا نریمانی، دادسرای ناحیه ۳تهران، گفتگو با صداوسیما و.) خبر را باور پذیر کند. اما نکته اساسی، اصل صحت چنین نامه‌ای است که در هیچ جای مطالب منتشر شده به آن کوچکترین اشاره‌ای نشده است.

علاوه بر اینکه از نگاه اول هم مشخص است که چنین نامه‌ای با توجه به متن، رونوشت‌ها به تمام مراکز شهرداری و عدم مهر محرمانه صحت ندارد، پیگیری‌های خبرنگار ما هم نشان از جعلی بودن این نامه دارد.

موضوع بعدی هم نقلی است که از حسن بهشتی پور کارشناس سیاسی شده، وی در گفتگو با خبرنگار ما چنین مصاحبه‌ای را تکذیب کرد و گفت: خدا لعنت کند کسانی که چنین مصاحبه دروغی را به نقل از من کار کردند؛ من در این موضوع تخصص ندارم و صحبتی هم تا کنون نکردم.

رضا نریمانی مداح اهل بیت هم در گفتگویی این گفتگو از او که به نقل از صداوسیما هم منتشر شده را دروغین خواند و این روش را روش منافقین خواند.

از آن جایی که مردم به خواندن تیتر اکتفا می‌کنند و با سرعت از اخبار عبور می‌کنند این رسانه‌ها با سواستفاده از اسامی آشنا و رسانه‌های معتبر دروغ خود را باورپذیر می‌کنند، درحالی که مشخص می‌شود این اخبار و نقل قول‌ها در هیچ رسانه معتبری منتشر و بازنشر نمی‌شود.

پیش از این نیز شایعه سازان مدعی شدند که دکتر علیرضا مرندی در گفتگو با برنامه برمودا شبکه نسیم درباره سلامتی رهبر انقلاب ابراز نگرانی کرده بوده، درحالی که اساسا چنین صحبتی انجام نشده بود و فایل صوتی دستکاری شده بود.

کارشناسان سواد رسانه و علوم ارتباطات توصیه می‌کنند که مخاطبان تنها به هواندن تیار اخبار بسنده نکنند و سعی کنند حتماً اخبار را از منابع و خبرگزاری‌های رسمی دنبال کنند.

منبع: فارس

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.