سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پیرغلام حسینی:

کسی که عمرش را در خانه اهل بیت (ع) گذرانده، پیر غلام است+ فیلم

گلچین گفت: هر کس با هر نوع فعالیتی، اعم از: چایی ریز، مداح، سینه زن و ...  که عمرش را در خانه اهل بیت (ع) گذرانده باشد، پیر غلام است.

استان کرمان این روزها خود را برای بیست و یکمین اجلاس بین المللی پیرغلامان حسینی آماده می کند. به بهانه این اجلاس  که از ۹ مرداد با شعار کرمان، حسین آباد ایران با حضور ۵۰۰ میهمان داخلی و خارجی برگزار می شود، امروز هم به سراغ یکی دیگر از پیرغلامان حسینی در استان کرمان که در مراسم پیرغلامان دوره های گذشته از وی تجلیل شده است، رفتیم.

از اینکه وقت خود را در اختیار ما قرار دادید از لطف شما بی نهایت سپاسگزارم ممنون می شوم خودتان را معرفی کنید.

بنده محمدرضا گلچین متولد اول اسفند ۱۳۳۶ شهرکرمان هستم. 
 شغلم بازنشسته تامین اجتماعی است و هم اکنون صاحب دفتر سیاحتی و زیارتی هستم.

 از چه سالی مداحی را شروع کردید؟‌

در محضر خاله خود که از ملا‌های قدیمی بود از ۳ سالگی قرآن خوانی را شروع کردم و در ۶ سالگی آن را به اتمام رساندم و دیوان حافظ را نیز در آن سال‌ها خواندم. کلاس اول، حافظ ۳ جزء از قرآن بودم و نصف دیوان حافظ را حفظ داشتم و از سن ۵ سالگی مداحی را شروع کردم. 

متاسفانه استاد خاصی برای تعلیم مداحی نداشتم و از نوار‌های اساتیدی همچون: مرحوم حسین زاده، مرحوم اکبرزاده، حاج ناصر فرشچی، حسینی، حاج عباس زری باف و حجت کسری که در آن زمان کار‌های مداحی شان گل مداحی بود، بهره بردم.

بعد از آن نیز از محضر استاد خاصی بهره نبردم؛ اما تا حدودی از راهنمایی‌های حاج حسین مهرابی برای آموزش مداحی استفاده کردم.

شاخص‌ترین هیئت‌هایی که برای مداحی حضور پیدا می‌کنید،کدام هییت ها هستند؟

اولین هیئت تکیه محله شهر بود و بعدها در هیئت محبان صاحب الزمان (عج) و هیئت سیار دعای ندبه  شرکت داشتم.

 به جوانان که می خواهند وارد عرصه مداحی شوند، چه توصیه هایی می کنید؟ 

چون در شعر‌های حافظ سبک آهنگین و ملودی متغیر است، شعر‌های حافظ را شروع کنند و بخوانند و برای رسیدن به موفقیت قرآن را هم مد نظر قرار داده و به مفاهیم آن توجه کنند.

 خاطره‌ای کوتاه از مداحی های خود برای مخاطبان ما بیان کنید

 تقریبا همه مجالس مداحی خاطره است؛ اما شاید بتوان گفت بهترین خاطره من که جزو اولین خاطراتم بود، مداحی در منزل مرحوم خوشرو بوده است که در اوایل کودکی بود و قدم  به پله اول منبر نمی‌رسید و من را بلند کردند و روی پله اول قرار دادند؛ اما باز هم قدم به سینه زن‌ها نمی‌رسید و باز من را در پله بعدی منبر قرار دادند و اولین بار نوحه‌ای درباره حضرت علی اصغر (ع) در حضور جمعیت در منزل مرحوم خوشرو خواندم. 

تعریف شما از پیرغلام چیست؟

هر کس با هر نوع فعالیتی اعم از چایی ریز، مداح و ...  که عمرش را در خانه اهل بیت (ع) گذرانده باشد، پیر غلام است.

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.