سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چنبره ریزگردها بر آسمان خراسان‌شمالی

ریزگردها بار دیگر در آسمان خراسان شمالی جولان داده و کیفیت هوا را در چند روز اخیر ناسالم کرده است.

جولان و هجوم ریزگردها در آسمان خراسان شمالی در روزهای آفتابی تابستان، نیشخند تلخ از سپاه گرد و غبار به مردم است که کیفیت هوا را به سخره گرفته و بار دیگر نفس ها را به شماره انداخته است.

غلظت ریزگردها آنقدر زیاد است که غبار بر روی کوه ها به وضوح قابل مشاهد و این مهمان ناخوانده در این فصل از سال با شدت بیشتری نمایان شده است.

شاخص کیفی هوا در بجنورد امروز به طور میانگین به ۱۲۷ رسید که در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس قرار گرفت البته هواشناسی استان هشدار داده است که کیفیت هوا تا روز دوشنبه، دستاویز جولان افسران ریز گرد و غبار است.

دیروز شاخص کیفی هوا در آسمان بجنورد تا ۴۰۰ پیش رفت و تنفس را در وضعیت بحرانی قرار داد، البته در شیروان هم غلظت آلاینده ها در آسمان این شهر برای ساعاتی، شاخص را در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس جامعه قرار داد. شاخص کیفی هوای شهر شیروان درساعاتی دیروز ۱۸۹ ثبت شد.

در میان این لشکر کشی ها، انگشت شماتت بر خشکسالی ها و کاهش بارندگی ها است.

ناسالم بودن هوای بجنورد برای دومین روز متوالی

هوای بجنورد مرکز خراسان شمالی امروز (شنبه) برای دومین روز متوالی در چرخه ناسالم قرار گرفت.

مدیرکل محیط زیست خراسان شمالی در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اکنون شاخص کیفی هوای بجنورد روی عدد ۱۲۷ و در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

رضا شکاریان اظهار کرد: شاخص کیفی هوای شهر بجنورد روز گذشته به طور میانگین ۱۴۸ ثبت شد البته این رقم در ساعاتی به ۴۰۰ رسید و در وضعیت خطرناک قرار گرفت.

وی افزود: افزایش غلظت ریزگردها در آسمان استان امروز هم پیش بینی شده است.

 افزایش غلظت ریزگردها در آسمان بجنورد از پنجشنبه شب حادث شده و هواشناسی خراسان شمالی اعلام کرده است این وضعیت امروز تداوم دارد.

در شاخص سنجش هوا وضعیت صفر تا ۵۰ هوای پاک، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه های حساس، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای تمام گروه های سنی، ۲۰۱ تا ۳۰۰ خیلی ناسالم و بیش از ۳۰۰ خطرناک و بحرانی است.

ریزگردهای قره قوم ترکمنستان

منشا آلودگی این روزها، کانون های استان سمنان است البته هواشناسی اعلام کرده است که ریزگردهای صحرای بزرگ قره قوم در کشور همسایه در حال پیشروی به سمت استان است که از ظهر امروز مناطق مختلف استان را تحت تاثیر قرار داده و سبب کاهش کیفیت هوا خواهد شد.

هجوم لشکر ریزگردها و تیغ تیز بیابان بزرگ قره قوم در کشور ترکمنستان در همسایگی خراسان شمالی تا روز دوشنبه تداوم خواهد داشت.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی در این باره گفت: هشدار سطح زرد برای وزش باد نسبتا شدید تا شدید و خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا در استان صادر شده است، این وضعیت از ظهر امروز آغاز می شود و تا دوشنبه بعد از ظهر در استان تداوم دارد.

نوربخش داداشی اظهار کرد: بیشتر مناطق استان بویژه مناطق شمالی و نیمه غربی استان یعنی شهرستان های راز و جرگلان، مانه، سملقان، گرمه، جاجرم و بجنورد از این پدیده جوی متاثر خواهند بود.

وی افزود: از ساعاتی پیش توده آلودگی وارد استان شده است که منشا آن کویر مرکزی ایران در استان سمنان است البته از ظهر امروز نیز ریزگردها از سمت کشور ترکمنستان وارد استان شده و آسمان شهرستان های مختلف را تحت تاثیر قرار می دهد.

مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی گفت: البته آلودگی هوا در استان منشا دیگری نیز دارد که آن کانون های گرد و غبار در داخل استان است.

مردم در منزل بمانند

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی به شهروندان بجنوردی توصیه کرد که با توجه به آلودگی هوا در صورت امکان از منزل خارج نشوند و در موارد ضروری برای حضور در فضای باز توصیه‌های ایمنی را رعایت کنند.

دکتر محمدرضا اکبری با بیان اینکه شهروندان در روزهای آلوده تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند اظهار کرد: بیماران قلبی، ریوی و مبتلایان به آسم در فضاهای باز فعالیت نکنند و در صورت تشدید علائم به مراکز درمانی مراجعه کنند.

وی با تاکید بر اینکه افراد از هرگونه پیاده‌روی در روزهای آلوده خودداری کنند، گفت: نوشیدن مایعات به ویژه آب در شرایط آلودگی هوا، باعث شستشوی دستگاه گوارش می‌شود و عطش و خشکی دهان ناشی از آلودگی هوا را نیز از بین می‌برد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تاکید کرد: ترافیک و تنفس هوای آلوده سرعت ابتلا به آسم در کودکان را افزایش می‌دهد و موجب کاهش سطح اکسیژن خون می‌شود بنابراین در شرایط آلودگی هوا ضمن نگهداری کودکان در منزل، پنجره‌ها را بسته و از سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید.

اکبری خاطرنشان کرد: هنگام آلودگی هوا شهروندان از میوه‌ و سبزی‌های تازه بیشتر استفاده کنند زیرا که آنتی‌اکسیدان و ترکیبات ضد سرطان موجود در میوه‌ها و سبزی‌ها نقش حیاتی در سلامت ریه‌ها و کاهش اثر آلاینده‌های هوا دارند.

 خشکسالی و کاهش بارندگی در استان خراسان شمالی در سال های پیاپی، سبب شده تا کانون های گردوغبار در این خطه از کشور افزایش یابد البته در این میان تیغ بیابان بزرگ قره قوم در کشور ترکمنستان در همسایگی خراسان شمالی و نیز ریزگردهای مرز غربی کشور به مراتب تیزتر از سایر موارد است.

آلودگی هوای مرکز خراسان شمالی تنها در یک نقطه از بجنورد قابل سنجش و اندازه گیری است و تنها ایستگاه سنجش آلودگی هوای مرکز استان در جوار اداره کل حفاظت محیط زیست مستقر است.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر در شمال شرق کشور واقع است که ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.