سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خانه‌دار شدن معلولان؛ دغدغه‌ای که خشت به خشت رفع می‌شود

تامین مسکن معلولان و جامعه هدف سازمان بهزیستی از مهمترین خواسته و نیازهای این قشر است که در این راستا برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

مسکن یکی از مهمترین دغدغه‌های معلولان به خصوص خانواده‌های دارای ۲ معلول و بیشتر است، دغدغه‌ای که به یکی از مهمترین مطالبات در زندگی این قشر تبدیل شده است و می‌توان گفت با تامین مسکن این قشر یک گام برای توانمندسازی این افراد و خانواده آنها و همچنین رفع یکی از مهمترین مشکلات آنها انجام شده است.

در ‌قانون جامع حمایت از حقوق معلولان تاکید شده است: ‌ماده ۱ - دولت موظف است زمینه‌های لازم را برای تأمین حقوق معلولان، فراهم و حمایت‌های لازم را از آنها به عمل آورد.

‌تبصره - منظور از معلول در این قانون به افرادی اطلاق می‌گردد که به تشخیص‌کمیسیون پزشکی سازمان بهزیستی براثر ضایعه جسمی، ذهنی، روانی یا توأم ؛ اختلال‌مستمر و قابل توجهی در سلامت و کارآیی عمومی وی ایجاد گردد، به طوری که موجب‌کاهش استقلال فرد در زمینه‌های اجتماعی و اقتصادی شود.

‌در خصوص مسکن معلولان در این قانون آمده است : ماده ۹ - وزارت مسکن و شهرسازی، بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی‌ موظفند حداقل ده درصد (۱۰%) از واحدهای مسکونی احداثی استیجاری و ارزان قیمت‌ خود را به معلولان نیازمند فاقد مسکن اختصاص داده و با معرفی سازمان بهزیستی کشور در اختیار آنان قرار دهند.

‌تبصره ۱ - سیستم بانکی کشور مکلف است، تسهیلات اعتباری یارانه‌دار مورد نیاز احداث و خرید مسکن معلولان را تأمین و به معلولان یا تعاونی‌های آنها و یا مؤسسات‌خیریه‌ای که برای معلولان، مسکن احداث می‌نمایند پرداخت کند.

‌تبصره ۲ - سازمان ملی زمین و مسکن موظف است زمین مورد نیاز احداث‌واحدهای مسکونی افراد معلول فاقد مسکن را به نرخ کارشناسی تهیه و در اختیار افراد مذکور و یا تعاونی‌ها و مؤسسات خیریه‌ای که برای آنان مسکن احداث می‌نمایند قرار دهد.

تبصره ۳ - معلولان از پرداخت هزینه‌های صدور پروانه ساختمانی، آماده‌سازی‌ زمین و عوارض نوسازی معاف می‌گردند.

‌تبصره ۴ - سازمان بهزیستی کشور موظف است در قالب اعتبارات مصوب خود در قوانین بودجه سالانه و کمک‌های یارانه‌ای اشخاص حقیقی و حقوقی نسبت به احداث‌واحدهای مسکونی برای معلولان و مددجویان اقدام و مالکیت یا بهره‌برداری آنها را مطابق آئین‌نامه‌ای که سازمان بهزیستی کشور با همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد به معلولان و مددجویان واجد شرایط واگذار نماید.

برای تامین مسکن جامعه هدف بهزیستی با اولویت خانواده‌های ۲ معلولی و بیشتر در مناطق روستایی تفام‌نامه‌های مختلف با بنیاد مسکن، بهزیستی و بنیاد مستضفعان منعقد شده تا مشکل مسکن جامعه هدف رفع شود.

در مناطق شهری نیز با امضا تفاهمنامه ۵ جانبه بین بهزیستی، بنیاد مسکن، انجمن خیرین مسکن‌ساز، سازمان ملی زمین به نمایندگی از راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان نسبت به ساخت مسکن این خانواده‌ها اقداماتی انجام شده است.

به گفته مسوولان، در همین راستا هزینه انشعاب‌ آب، برق و گاز این مددجویان و همچنین هزینه پروانه ساخت مسکن ۲معلولی در مناطق شهری رو روستایی نیز رایگان شده است.

تسهیلات بلاعوض؛ کمک جاری برای ساخت مسکن

یکی از مددجویان چهارمحال و بختیاری که از تسهیلات مسکن بهره‌مند شده است، می‌گوید: با استفاده از تسهیلات مسکن توانستم که در خانه‌ای که در آن ساکن هستم تغییراتی انجام دهم و مناسب‌سازی محل زندگی و کار خودم و خانواده را انجام دهم.

جلالیان که خودش دارای معلولیت شنوایی و همسرش دارای معلولیت جسمی و حرکتی است،  افزود: با دریافت تسهیلات بلاعوض ۲ میلیارد ریالی از بهزیستی توانستم فضای خانه را مناسب سازی کنم و یک اتاق را برای کارگاه خیاطی همسرم احداث کنم.

وی با اشاره به اینکه هزینه ساخت و ساز خانه بسیار بالاست، گفت: پرداخت ۲ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض و تسهیلات ارزان قیمت به تنهایی جوابگوی نیاز ساخت مسکن نیست و نیاز است از ظرفیت خیرین نیز برای رفع مشکل جامعه هدف استفاده کرد.

جلالیان با اشاره به اینکه خودش دارای ممعلولیت شنوایی و همسرش داری معلولیت جسمی و حرکتی است، اظهار داشت: برای رفع مشکلات معلولان نیاز به همکاری و مساعدت بیشتر است.

وی با اشاره به تجهیز کردن کارگاه‌ خیاطی همسرش گفت: حمایت از طرح‌های اشتغالزایی ایجاد شده برای جامعه هدف و فراهم کردن بازار فروش محصولات و یا بازاریابی برای آنها یک راهکار حمایتی است تا بتوان اشتغال‌های ایجاد شده به اشتغال پایدارتبدیل شود.

آقای مردای که خواهر و برادرش دارای معلولیت هستند و از تسهیلات مسکن برای احداث مسکن برای این ۲ عضو خانواده استفاده کرده است نیز گفت: پدرم بازنشسته است و با استفاده از تسهیلات بلاعض و همچنین تسهیلات ارزان قیمت و حمایت پدرم و سایر اعضای خانواده توانستیم یک سرپناه برای خواهر و بردار معلولم اخحداث کنیم.

وی اظهار داشت: برای ساخت این سرپناه ۲ میلیارد ریال کمک بلاعوض از بهزیستی و ۵۰۰ میلیون ریال نیز تسهیلات ارزان قیمت از بنیاد مسکن پرداخت شد.

به گفته وی، این میزان تسهیلات برای پرداخت هزینه های کچ‌کار و لوله‌کشی و کاشی‌کار پرداخت شد و مابقی هزینه‌ها برعهده خودمان بوده است.

وی کم بودن حمایت نهادهای حمایتی و نبود حامی برای احداث مسکن معلولان را یک مشکل عنوان کرد و گفت: با توجه به بالا بودن هزینه زندگی، افزایش مستمری مددجویان یکی از مهمترین خواسته‌های این قشر است.

واگذاری چهار هزار و ۷۳۰ واحد مسکن به مددجویان بهزیستی چهارمحال و بختیاری

مدیرکل بهزیستی چهارمحال و بختیاری نیز در خصوص تامین مسکن معلولان یادآور شد: در دولت سیزدهم چهار هزار و ۷۳۰ واحد مسکن به مددجویان و جامعه هدف بهزیستی استان واگذار شد.

مهشید سلیمانی افزود: برای احداث این واحدهای مسکونی بیش از ۶۲۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض از سوی سازمان بهزیستی پرداخت شده است.

به گفته وی، برای ساخت هر واحد مسکن معلولان و مددجویان بهزیستی یک میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت و یک میلیارد ریال کمک بلاعوض به هر مددجو پرداخت شده است.

وی با اشاره به اینکه در استان یک‌هزار و ۹۹۱ معلول در سامانه طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کردند، گفت: مسکن و اشتغال مهمترین دغدغه و نیاز جامعه هدف است که برای توانمندسازی این قشر حمایت‌های خاصی از سوی دولت انجام شده است.

 هم‌اکنون بیش از ۵۲ هزار خانواده با جمیعتی بیش از ۱۰۶ هزار نفر زیرپوشش خدمات بهزیستی استان قرار دارند که نزدیک به ۲۴ هزار نفر از افراد زیرپوشش این نهاد مستمری بگیر دائم بهزیستی هستند.

منبع: ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۰۹:۴۹ ۰۷ مرداد ۱۴۰۳
اینا اگه به فکر خودشون بودن 2 تا معلول تو خانوادشون نداشتن اگه یه کم عقلشونو عوض جای دیگشون کار بندازن زندگیشون بهتر میشه