سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

طحان نظیف:

در دو مرحله انتخابات شکایتی از جانب نامزدها نداشتیم

سخنگوی شورای نگهبان درباره مراسم تنفیذ حکم مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب نکاتی را بیان کرد.

هادی طحان نظیف در گفت و گوی ویژه خبری درباره مراسم تنفیذ حکم مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب گفت: انتخابات فرآیندی دارد. در کشور ما به طور طبیعی باید سال بعد انتخابات برگزار میشد، اما با حادثه تلخی که رخ داد ما یک انتخابات پیش از موعد را طی کردیم. فرآیندی که باید طی مدت زیادی طی میشد با سرعت بسیاری طی شد. قانون اساسی ما با افتخار حتی برای این روز‌ها نیز آمادگی داشته است و با جزئیات شرایط این روز‌ها را پیش بینی کرده بود. با اصل ۱۳۱ قانون اساسی مواجه بودیم که اعلام کرده است معاون رئیس جمهور وظایف رئیس جمهور را برعهده دارد. هیات شورای سه نفره هم موظف بودند تمهیدات لازم را برای انتخابات در کمتر از ۵۰ روز تدارک ببینند.

وی ادامه داد: رهبری حکیمانه مقام معظم رهبری را نمیتوان نادیده گرفت. در همان ساعات ابتدایی مسئولان را موظف کردند که خللی در کار کشور رخ ندهد.ما در همان روزهای اول تمام فرض های انتخابات را در طی پنجاه روز باید در نظر میگرفتیم حتی مرحله دوم انتخابات را .در تمام دو مرحله انتخابات شکایتی از جانب نامزدها نداشتیم و حتی خودمان تماس گرفتیم و در این باره از نامزدها پرسیدیم که اعلام رضایت کردند.

تنفیذ به معنای تایید کردن یک عمل حقوقی محسوب می شود

وی درباره معنای لغوی تنفیذ بیان کرد: تنفیذ به معنای تایید کردن یک عمل حقوقی محسوب می شود. در قانون اساسی واژه امضا و در قانون انتخابات واژه تنفیذ را داریم که مترادف هم هستند. در قانون اساسی در اصل ۱۱۰ آن و در بند ۹ به این موضوع اشاره شده است. در قانون انتخابات آغاز دوره چهاردهم ریاست جمهور با تنفیذ صورت می گیرد و دیگر از لفظ رئیس جمهور منتخب استفاده نمی شود و تمام اختیارات رئیس جمهور را دارد. امضای ریاست جمهوری به نوعی امضای رئیس جمهور محسوب می شود.

طحان نظیف ادامه داد: ما در مبانی دینی داریم که مسئولیت حکمرانی کشور در زمان غیبت برعهده یک فقیه جامع الشرایط است. در کنار آن اصل ۵۶ را داریم که قوای حاکم برجمهوری اسلامی ایران را ذکر می کند که ذیل نظر امامت امت مسئولیت‌های خود را ادامه می دهند. تلاقی رای مردم و اعتبار بخشی به آن در اینجا کاملا روشن است. امضای حکم رئیس جمهور به دست ولی فقیه یعنی اقدامات رئیس جمهور اعتبارشرعی و قانونی می‌یابد. تنفیذ به معنای مشروعیت بخشی و نظارت بر اقداماتی است که تاکنون انجام شده است.

 در اصل ۱۲۲ قانون اساسی متن سوگند رئیس جمهور در مراسم تحلیف نیز ذکر شده است

سخنگوی شورای نگهبان خاطر نشان کرد: تنفیذ و تحلیف فرآیند‌هایی است که باید طی شود تا رئیس جمهور به صورت قانونی اقدامات را انجام دهد. فاصله زمانی بین این دو هم بسیار کم است. در اصل ۱۲۲ قانون اساسی حتی متن سوگند رئیس جمهور در مراسم تحلیف نیز ذکر شده است. تایید صحت انتخابات توسط شورای نگهبان، امضای اعتبار نامه رئیس جمهور توسط اعضای شورای نگهبان، تنفیذ و تحلیف رئیس جمهور مراحلی هستند که باید طی شوند. قانون اساسی تاکید کرده است که مراسم تحلیف حتما باید در مجلس، در پیشگاه نمایندگان مردم، پیشگاه رئیس قوه قضائیه و اعضای شورای نگهبان باید این سوگند اتفاق بیفتد.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.