سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تولید تخم نوغان ۲ برابر افزایش یافت

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم گفت: طی ۳ سال گذشته تولید تخم نوغان از ۴ هزار جعبه به ۱۵ هزار جعبه رسیده است.

رضا صورتی زنجانی رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حوزه نوغان طی ۳ سال اخیر تولید نسبت به سنوات گذشته ناشی از افزایش رغبت نوغانداران به فعالیت در این حوزه ۲ برابر افزایش یافته است.

به گفته او، حوزه نوغانداری و علاقه مندی به فعالیت در این حوزه خیلی متاثر و وابسته به صنعت فرش است چراکه خروجی های نوغانداری به صنعت فرش گره خورده است. درحالیکه اگر خروجی های دیگر مثل بخش نساجی، تولید پارچه و محصولات جانبی ارتقا یابد، وابستگی نوغانداری به صنعت فرش کمتر می شود.

 صورتی زنجانی ادامه داد: صنعت نوغانداری فرصت های شغلی متعددی در بخش کشاورزی و صنعت ایجاد می کند به طوریکه بنابر آمار ۳۰ هزارخانوار نوغاندار مشغول فعالیت هستند که با احتساب تعداد اعضای خانوار ۱۵۰ تا ۲۵۰ هزارنفر در این حوزه در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند. همچنین ۴۰۰ کارگاه فرآوری ابریشم داریم.

او با اشاره به اهمیت صنعت نوغانداری در  اشتغال کشور افزود: پایه اقتصاد کره و ژاپن بعد از جنگ جهانی دوم به لحاظ اهمیت نوغانداری در ایجاد اشتغال و اقتصاد خرد و کلان در بخش کشاورزی پایه بر محور نوغانداری بود. نوغانداری فعالیت کاملا سازگار با محیط زیست است و از طرفی کمتر فعالیت اقتصادی می بینیم که در حدود یک ماه تا ۴۰ روز فعالیت  تولیدی به فروش و سود برسد.

تولید تخم نوغان ۲ برابر افزایش یافت

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور ادامه داد: دولت سیاست های حمایتی خوبی مبنی بر خرید های تضمینی اتخاذ کرده و در تخم نوغان و نهال توت که پایه اولیه این فعالیت است، تقریبا بصورت رایگان در اختیار کشاورزان قرار می گیرد. به عنوان مثال تخم نوغان با کیفیت وارداتی ۱۵ دلار است  کهدر داخل بیش از ۵۰۰ هزارتومان هزینه تمام شده است، اما با نرخ حدود ۲۵ هزارتومان بدست کشاورز می رسد. همچنین نهال با کیفیت در بازار جهانی ۵ دلار است، اما چندصدهزار نهال رایگان توزیع شده است که این نشان می دهد سیاست های حمایتی در سطوح کلان ادامه یابد، بازتاب خوبی پیدا می کند.

صورتی زنجانی ادامه داد: با تعاملات دستگاه های اجرایی نوغانداری جهش تولید را اخذ کرده است که همین امر منجر به افزایش ۲ برابری میزان استقبال کشاورزان شد.

او از افزایش ۲ برابری تولید تخم نوغان خبر داد و گفت: طی ۳ سال گذشته تولید تخم نوغان از ۴ هزار جعبه به ۸ هزار و ۳۰۰ جعبه، ۱۰ هزار جعبه و امسال ۱۵ هزارجعبه رسیده است که در بهار سال آینده ۱۵ هزارتخم جعبه داخلی با کیفیت توزیع و منجر به تحول در این حوزه می شود.

تولید ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان ۵۰ میلیاردتومان ارزش افزوده در بردارد

به گفته این مقام مسئول، برای اقتصادی کردن و پایداری شغل نوغانداری باید به سمت سه مرحله پرورش کرم ابریشم بهاره، تابستانه و پاییزه، کشت مخلوط و ارتقای بهره‌وری حرکت کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: ۱۵ هزار جعبه تخم نوغان با احتساب ۱۵ درصد افزایش وزن پیله و با احتساب قیمت امروز، نزدیک به ۵۰ میلیارد تومان در سال ارزش افزوده برای بهره‌برداران ایجاد می‌کند که این رقم ارزش افزوده بین ۲۵ هزازخانوار رقم قابل توجهی است که تصور می شود این عدد افزایش یابد.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.