سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصلاح و جایگزینی باغات باید در دستور کار قرار بگیرد

نایب رئیس اتحادیه باغداران گفت: با توجه به محدودیت منابع آبی و مرغوبیت زمین، امکان طرح های توسعه ای باغات وجود ندارد و تنها اصلاح و جایگزینی باید در دستور کار قرار بگیرد.

مجتبی شادلو در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: الگوی کشت برای طرح های توسعه ای باغات بدلیل محدودیت آب و مرغوبیت زمین باید زودتر شروع می شد تا به این حد توسعه صورت نمی گرفت که برای بازار محصولات دچار چالش شویم.

به گفته او، شرایط تولید در بخش باغبانی عمل قطعی و ادامه دار است، لذا در راستای استعدادهای بالقوه برای محصولات باغبانی، ساماندهی بازار باید در دستور کار قرار بگیرد.

اصلاح و جایگزینی باغات میوه باید در دستور کار قرار بگیرد

شادلو  با بیان اینکه توسعه باغات کشور به صلاح نیست،افزود: توسعه باغات براساس مجوز دولت و رهنمودهای نظام احداث شد، اما در شرایط کنونی اصلاح و جایگزینی باعات باید داشته باشیم چراکه توسعه باغات به صلاح نیست.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران افزود: در شرایط کنونی برای ساماندهی  بازار محصولات باغبانی باید تلاش کرد تا شرایط به گونه ای نباشد که به رغم صرف انرژی در زمان برداشت، بازار برای عرضه محصول نداشته باشیم.

به گفته او، یا توجه به احداث باغات و فراهم بودن بستر، امکان جهش ۲ برابری تولید وجود دارد و امیدواریم در ادامه فصل برداشت، شرایط اقلیمی همراه باشد تا شاهد فراوانی محصول در بازارهای داخلی و صادراتی باشیم.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: با توجه به شرایط مساعد بارش در اواخر زمستان و بهار پیش بینی می شود که در صورت استمرار وضعیت مساعد اقلیمی تا پایان فصل برداشت، تولید نسبت به مدت مشابه سال قبل جهش چشمگیری داشته باشد.

تولید سالانه محصولات باغی به ۲۳ میلیون تن رسید

 شادلو تولید سالانه محصولات باغبانی را ۲۲ تا ۲۳ میلیون تن اعلام کرد و افزود: میانگین تولید محصولات باغی فاصله زیادی با تولیدکنندگان نمونه و سایت های الگویی دارد به طوریکه اگر در آن حد رشد کنیم تولید بسیار چشمگیر است چراکه تولیدکنندگان نشان دادند که در شرایط مشابه توانستند تفاوت چشمگیری در تولید داشته باشند که برای تحقق این امر نیاز است که کشاورزان با استفاده از علم بهره وری را افزایش دهند.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران ادامه داد: با  ترویج علوم کشاورزان نمونه و رفع موانع تولید می توان شرایط متفاوتی داشت. اما از آنجاکه شرایط بی نهایت برای آب و خاک نداریم و در آب هرساله مشکلاتی داریم که بدلیل محدودیت آب نمی توان از تولید غذا صرف نظر کرد. از این رو  غذا را با مدیریت و استفاده بهینه از روش های آبیاری باید تولید کرد به طوریکه با بسترسازی بهتر باید مصرف آب را کاهش و بهره وری تولید را افزایش داد.

به گفته او، با توجه به شرایط تولید محصولات باغی در بیش از ۳ دهه گذشته از ظرفیت مناسبی برای صادرات برخوردار هستیم و طبق برآوردهای صورت گرفته در بیش از ۵۰ درصد تولید در زیربخش باغبانی پتانسیل صادرات وجود دارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران با بیان اینکه در تولید محصولات باغی به خودکفایی رسیده ایم، گفت: میزان ارز آوری صادرات متفاوت است، اما بی تردید میزان ارزآوری در صورت داشتن بازار پایدار صادراتی متفاوت خواهد بود که انتظار می رود با برنامه ریزی این امر محقق شود.

خبرنگار: آزاده محبی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.