سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کشت ۵۶ هزار هکتار سبزی و صیفی در فارس

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس از برنامه‌ریزی کشت حدود ۵۶ هزار هکتار سبزی و صیفی در این استان برای سال زراعی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ خبر داد.

مجتبی دهقان‌پور گفت: سطح کشت این محصولات در سال زراعی جاری که به انتهای آن نزدیک می‌شویم ۵۶ هزار و ۹۸۱ هکتار بوده است.

به گفته او، محصولاتی مانند گوجه فرنگی، سیب زمینی و پیاز از عمده‌ترین محصولات تولیدی استان فارس هستند که در سطحی بالغ بر ۴۰ هزار هکتار کشت می‌شوند.

دهقان‌پور تصریح کرد: از جمله اقدامات مهمی که در افزایش بهره‌وری تولید در بخش سبزی و صیفی انجام شده است، می‌توان به توسعه کشت نشائی، اصلاح ارقام کاشت، اصلاح آرایش کاشت، توسعه کشت‌های زمستانه برای تنظیم بازار، افزایش مزارع بذری سیب زمینی و افزایش سطح کاشت تونلی و استفاده از مالچ‌های پلاستیکی اشاره کرد.

او با اشاره به وضعیت تامین بذر و نهاده‌های کشاورزی برای کشت سبزی و صیفی در این استان، بیان کرد: واردات بذور محصولات سبزی و صیفی با استفاده از ارز دولتی انجام می‌شود که با هماهنگی صورت گرفته با دفتر سبزی و گیاهان جالیزی، اطلاعات ورود بذر به فروشگاه‌های سطح استان در اختیار مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها قرار می‌گیرد تا با اطلاع‌رسانی به کشاورزان آنها را در تامین بذور گواهی شده یاری دهند.

رئیس جهادکشاورزی فارس تصریح کرد: در رابطه با کود‌های شیمیایی نیز سعی شده است با توجه به مشکلات کمبود کود در کشور، تخصیص این نهاده برای محصولات راهبردی از جمله سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی انجام شود و تامین سموم کشاورزی نیز با ثبت اطلاعات در سامانه مانیتورینگ و از طریق داروخانه‌های گیاهپزشکی امکان‌پذیر است.

او به نحوه آبیاری مزارع سبزی و صیفی در استان فارس اشاره کرد و افزود: بیش از ۹۵ درصد مزارع از سیستم‌های آبیاری تحت فشار استفاده می‌کنند که باعث صرفه‌جویی ۳ هزار مترمکعب آب در هکتار شده و در مقایسه با سطح حدود ۵۷ هزار هکتاری مزارع سبزی و صیفی این استان باعث صرفه جویی ۱۹۵ میلیون مترمکعب آب می‌شود.

دهقان‌پور به بحث خرید محصولات تولیدی نیز پرداخت و گفت: محصولات سیب زمینی و پیاز در صورت کاهش قیمت برای پیشگیری از ضرر و زیان کشاورزان به صورت تضمینی خریداری می‌شوند و در مورد گوجه فرنگی نیز به دلیل راهبردی بودن محصول، در صورت افت قیمت با همکاری کارخانجات فرآوری خرید توافقی انجام می‌شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.