سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرمای شدید در سراسر جهان: سازمان ملل خواستار اقدامات فوری شد

سازمان ملل متحد در مورد گرمای شدیدی که می‌تواند افراد زیادی را در معرض خطر قرار دهد، یک فراخوان «دعوت به اقدام» (Call to Action) صادر کرده است.

دمای جهانی این هفته رکوردشکن بود. ابتدا روز یکشنبه، ۳۱ تیرماه به‌عنوان گرم‌ترین روز ثبت‌شده در تاریخ زمین لقب گرفت، اما دمای هوا در روز دوشنبه، یک مرداد نیز گرم‌تر شد تا این عنوان خیلی سریع تغییر کند. حالا سازمان ملل متحد در مورد گرمای شدیدی که می‌تواند افراد زیادی را در معرض خطر قرار دهد، یک فراخوان «دعوت به اقدام» (Call to Action) صادر کرده است.

طبق داده‌های سرویس تغییرات آب‌و‌هوایی کوپرنیک، سه روز ابتدایی این هفته گرم‌ترین روز‌های سیاره زمین بوده است و اکنون این احتمال وجود دارد که ۲۰۲۴ به گرم‌ترین سال تاریخ تبدیل شود. آژانس‌های سازمان ملل تحلیل جهانی جدید خود از روند گرما و یک نقشه‌راه برای محافظت از آسیب‌پذیرترین قشر‌ها منتشر کرده است.

«آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل می‌گوید: «بیاید با واقعیت‌ها روبرو شویم؛ دمای شدید دیگر پدیده‌ای یک روزه، یک هفته‌ای یا یک ماهه نیست.»

در متن بیانیه سازمان ملل متحد آمده است:

«زمین در هرجایی برای همه در حال داغ‌تر و خطرناک‌ترشدن است. میلیارد‌ها نفر در سراسر جهان تحت تاثیر امواج گرمای شدیدی که عمدتاً از بحران آب‌و‌هوایی ناشی از سوخت فسیلی ایجاد شده است، در حال پژمرده‌شدن هستند. گرمای شدید اقتصاد‌ها را به‌هم می‌ریزد، نابرابری‌ها را افزایش می‌دهد، اهداف توسعه پایدار را تضعیف می‌کند و مردم را می‌کشد.»

سازمان ملل متحد در فراخوان دعوت به اقدام خود، خواستار تلاشی فوری و هماهنگ برای تقویت همکاری‌های بین‌المللی برای مقابله با گرمای شدید در چهار زمینه حیاتی شده است: مراقبت از اقشار آسیب‌پذیر، محافظت از کارگران، تقویت انعطاف‌پذیری اقتصاد‌ها و جوامع با استفاده از داده‌ها و علم و محدودکردن افزایش دما تا ۱.۵ درجه سانتی‌گراد با حذف تدریجی سوخت‌های فسیلی و افزایش سرمایه‌گذاری روی انرژی‌های تجدیدپذیر.

این بیانیه ادعا می‌کند که کارگران سراسر جهان به‌طورمعمول در معرض خطر استرس گرمایی هستند. سازمان بین المللی کار (ILO) در گزارشی می‌گوید که گرما سالانه منجر به نزدیک به ۲۳ میلیون جراحت و ۱۸۹۷۰ مرگ در بین کارگران سراسر جهان می‌شود. همچنین این سازمان می‌گوید بیش از ۷۰ درصد از نیروی کار جهانی در برابر گرمای شدید آسیب‌پذیر هستند.

منبع: دیجیاتو

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.