سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

متقی: پیروزی ترامپ برای نتانیاهو چالش ایجاد خواهد کرد/ کثیری نژاد: نخست وزیر اسرائیل در سفر به آمریکا به اهداف خود نرسید

گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب به موضوع اهداف سفر نتانیاهو به آمریکا اختصاص داشت.

برنامه گفتگوی ویژه خبری پنجشنبه شب به موضوع اهداف سفر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آمریکا اختصاص داشت.

در ابتدای برنامه ابراهیم متقی کارشناس مسائل بین الملل  اظهار کرد: مقامات اسرائیلی همواره یک رویکرد جلب حمایت مالی و افکار عمومی را دارند و هیچگاه احساس نمی‌کنند که مجموعه‌ای جدا از آمریکا هستند و لابی‌های آنها همواره در سیاستگذاری‌های آمریکا موثر بوده است.

نتانیاهو همواره به دنبال جلب توجه آمریکا است 

وی افزود: نتانیاهو در سال‌های اخیر که به عنوان نخست وزیر ایفای نقش کرده همواره محور تلاش‌های او جلب حمایت آمریکا بوده است بنابراین سیاست‌های خود را درباره کشورهای منطقه بر مبنای شوک و عملیات روانی ادامه داده است.

متقی بیان کرد: همه جهان منتظر صلح در غزه هستند اما صحبت‌های نتانیاهو بیانگر یک سیاست جنگ و ادامه خشونت بود و فکر نمی‌کنم که با توجه به بحث‌هایی که او انجام داد بخواهد به سمت آتش بس حرکت کند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد: نتانیاهو به اعضای کنگره آمریکا هشدار داد که اگر اسرائیل دچار خلل شود این وضعیت دامنگیر آمریکا نیز خواهد شد در واقع او می‌خواهد این مسئله را تفهیم کند که خط مقدم امنیت آمریکا است و اگر او حضور نداشته باشد فشارهای امنیتی علیه ایالات متحده بیشتر خواهد شد.

چهره اسرائیل در افکار عمومی آمریکا مخدوش شده است

در ادامه برنامه سهیل کثیری نژاد کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی گفت: حمایت همه جانبه آمریکا از اسرائیل اکنون برای این کشور باعث نگرانی شده است.نتانیاهو در فضای سیاسی اسرائیل به این معروف است که بهترین تعامل را با آمریکا دارد و ادعا دارد که می‌تواند سران این کشور را پای هر کاری بیاورد.

وی ادامه داد: رئیس جمهور آمریکا جو بایدن تاکنون دیدار رسمی با نتانیاهو در کاخ سفید برگزار نکرده که این مسئله کمی عجیب است و این مسئله چهره اسرائیل را دچار لطمه کرده است.اگر قرار باشد نتانیاهو جبهه جدیدی را باز کند نیازمندی‌های لجستیکی بسیاری دارد البته آمریکایی‌ها در این زمینه تعلل کردند چرا که از عواقب آن می‌ترسند. اکنون چهره اسرائیل در آمریکا به دلیل فضای مجازی مخدوش شده است و نتانیاهو باید این تصویر را درست کند.

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی تصریح کرد: با توجه به صحبتی که امروز ترامپ انجام داد و گفت که اولویت من اتمام جنگ غزه است به نظر می‌رسد که نتانیاهو به اهداف خود در سفر به آمریکا دست نیافته است.

آمریکا نمی‌خواهد خود را درگیر جنگ کند 

 متقی ادامه داد: نتانیاهو در دوره باراک اوباما نیز در ایالات متحده مورد توجه قرار نگرفت و هیچ وقت رئیس جمهور وقت تلاش نکرد که رابطه قوی با نخست وزیر رژیم صهیونیستی داشته باشد.باراک اوباما هر وقت می‌خواست با نتانیاهو دیدار کند هیچگاه در رینگ اول این کار را انجام نمی‌داد و می‌خواست بگوید که ما با شما دارای اهداف مشترک هستیم اما سیاست مشترکی را در پیش نخواهیم گرفت که این نوع سیاست را بایدن نیز در پیش گرفت.

وی ادامه داد: رویکرد بایدن به این گونه است که اسرائیل یکی از ایالت‌های آمریکا محسوب می‌شود اما باید سیاست و اقتصاد آن را اداره کنیم.آمریکا به اسرائیل کمک تسلیحاتی و اقتصادی می‌کند اما نمی‌خواهد خود را درگیر جنگ کند.

کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد:ديدار نتانیاهو و سخنرانی آتشین و استقبال نمایندگان کنگره از او به این معنا نیست که آمریکا می‌خواهد خود را درگیر جنگ با ایران در فضای منطقه‌ای کند همچنین به قدرت رسیدن ترامپ معطوف به گسترش جنگ‌های منطقه‌ای نخواهد بود چرا که او رویکرد همکاری با روسیه را دارد و می‌خواهد موازنه منطقه‌ای را بر اساس بازدارندگی چند جانبه به نتیجه برساند.

پیروزی ترامپ در انتخابات برای نتانیاهو چالش ایجاد می‌کند 

وی افزود: نگاه ترامپ حمایت از اسرائیل است اما نمی‌خواهد از نتانیاهو حمایت کند لذا پیروزی نامزد جمهوری‌خواهان یک چالش برای نخست وزیر اسرائیل خواهد بود.

در ادامه کثیری نژاد گفت : سخنرانی اخیر نتانیاهو تفاوت زیادی با صحبت‌های قبل او نداشت و طبیعی است که نمایندگان کنگره آمریکا یک رفتار هیجانی در برابر او نشان دهند.

کارشناس مسائل رژیم صهیونیستی بیان کرد: احتمال اینکه ترامپ رئیس جمهور شود بسیار زیاد است اما در هر صورت چه هریس رای بیاورد چه ترامپ باید دید که آیا سیاست‌های آنها مطلوب نتانیاهو خواهد بود یا نه؟ ترامپ همواره در صحبت‌های خود به این قضیه اشاره می‌کرد که به دنبال جایگزین برای نتانیاهو هست.

وی ادامه داد: باید به این موضوع توجه داشته باشیم که ایالات متحده منافع خاص خود را در نظر می‌گیرد و ممکن است در همه موارد سیاست‌های خود را با میل رژیم صهیونیستی تنظیم نکند البته این موضوع به این معنا نیست که دست از حمایت اسرائیل برمی‌دارد.

جنگ غزه افکار عمومی آمریکا را نسبت به نتانیاهو منفی کرد

متقی افزود: بنده معتقدم که جنگ غزه افکار عمومی آمریکا را نسبت به نتانیاهو منفی کرده است. تا به حال سابقه نداشته است که که تعداد زیادی از اعضای کنگره در چنین جلسه‌ای شرکت نکنند و از نخست وزیر اسرائیل به عنوان یک قاتل حمایت نکنند که این مسئله به عنوان یک شکاف کم شدت در فضای عمومی آمریکا تلقی می‌شود و این مسئله در آینده گسترش نیز پیدا خواهد کرد البته هنوز مشخص نیست که فضای انتخاباتی آمریکا به کدام سمت حرکت می‌کند.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: پیروزی ترامپ امنیت منطقه‌ای را در خاورمیانه را بیشتر خواهد کرد و او تلاش خواهد کرد که صلح‌سازی انجام شود که بر مبنای توافق با روسیه و کشورهای اروپایی خواهد بود.

کثیری نژاد ادامه داد: از دور دوم جنگ غزه نزدیک ۳۰۰ تظاهرات بالای ۱۰۰۰ نفر در اسرائیل برگزار شد و کار به جایی رسید یکی از مقامات عالی رتبه رژیم صهیونیستی در جلسه‌ای محرمانه اظهار کرد که نتانیاهو اسرائیل را به بچه کتک خور منطقه تبدیل کرده است اما حالا او با سفر به ایالات متحده می‌خواهد پای یک بزرگتر را به دعوای خود بکشد.

نتانیاهو به چهره ای ایران هراس شهرت دارد

وی ادامه داد: نتانیاهو به یک چهره ایران هراس شهرت دارد و همه دنیا خصوصاً مردم اسرائیل این را به خوبی می‌دانند و او قصد دارد که با جلب حمایت ایالات متحده جبهه‌های جنگ را افزایش دهد.

متقی گفت : طبعاً شکاف در داخل آمریکا درباره اسرائیل بسیار گسترش پیدا کرده است به همین دلیل این رژیم به هیچ وجه نمی‌تواند جنگ را در منطقه تصاعد ببخشد از طرفی جنگ در خاورمیانه و اوکراین یکی از دغدغه‌های اصلی کاملا هریس است و ترامپ نیز می‌داند که باید سیاست موازنه را در پیش بگیرد که این امر به معنای عدم حمایت از نتانیاهو است.

کثیری نژاد متذکر شد : نتانیاهو به خوبی می‌داند که اگر آتش بس اعلام شود او شکست می‌خورد و زندگی سیاسی او به پایان می‌رسد لذا نفع شخصی او ایجاب می‌کند که جنگ را ادامه دهد لذا احتمال اینکه او جبهه جنگ را افزایش دهد بسیار است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.