سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مواضع ضدصهیونیستی عامل تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ

دولت آلمان در اقدامی خصمانه مرکز اسلامی هامبورگ را به‌دلیل مواضع ضدصهیونیستی تعطیل کرد.

روز چهارشنبه پلیس آلمان به مسجد امام علی (ع) که به مسجد آبی هم معروف است یورش برد و آن را تعطیل کرد.

این مسجد که مرکز اسلامی هامبورگ است و مهمترین مسجد شیعیان در آلمان به حساب می‌آید از سال‌ها پیش محل فعالیت مسلمانان بوده است.

جالب است بدانید در سال ۱۳۳۲ گروهی از ایرانیان مقیم هامبورگ در یک گردهمایی پیشنهاد تأسیس مسجدی را برای عبادت و برگزاری جلسات دینی مسلمانان، با مرحوم آیت‌الله بروجردی، مرجع تقلید شیعیان، مطرح کردند. ایشان در نامه‌ای ضمن موافقت با اجرای این طرح، مبلغ ۱۰ هزار تومان (معادل شش هزار مارک) را برای انجام این کار کمک کردند. هم‌زمان با این اقدام، گروهی از بازرگانان تهران نیز مسئولیت جمع‌آوری کمک‌های مالی برای احداث مسجد هامبورگ را برعهده گرفتند. 

آیت‌الله‌العظمی بروجردی در سال ۱۳۳۰ آیت‌الله میرزا ابوالقاسم محمدی گلپایگانی را به نمایندگی از سوی خود به هامبورگ اعزام کردند. با پیشرفت کار‌های ساخت مسجد و با درخواست هیئت مدیره ساخت مسجد به ریاست حاج حسن ولادی، آیت‌الله بروجردی در سال ۱۳۳۴ حجت‌الاسلام شیخ محمدتقی محققی لاهیجی را به آلمان اعزام کرد. 

حجت‌الاسلام محمد محققی، به عنوان نماینده‌ آیت‌الله بروجردی و نخستین امام مسجد هامبورگ، انتخاب شد. پس از ورود ایشان به هامبورگ، زمین مسجد که وجه آن از سوی یکی از تجار خیر ایرانی اهدا شده بود، خریداری شد. یک شرکت آلمانی به اتفاق معمار هنرمند ایرانی مهندس حسین لرزاده، مأموریت یافت طرح احداث مرکز اسلامی هامبورگ را در کنار دریاچه زیبای آلستر در هامبورگ، اجرا کند.

اقدامات شهید بهشتی در مرکز اسلامی هامبورگ

شهید آیت‌الله بهشتی پس از عزیمت به آلمان در سال ۱۳۴۴ فعالیت خود را در این مسجد آغاز کرد.

از مهمترین اقدامات دکتر بهشتی در آلمان اتمام کار ساختمان مسجد جامع هامبورگ بود که سر و صدای مردم و شهرداری هامبورگ را درآورد. این مسجد در یک نقطه حساس و زیبای مرکزی شهر در جایی‌که توریست‌ها و مسافران برای ورود به هامبورگ باید از آن عبور می‌کردند واقع شده بود و دکتر بهشتی معتقد بود که عدم اتمام کار بنای مسجد هامبورگ باعث سرشکستگی اسلام و مسلمین است، لذا با سرعت به تعمیر و تکمیل آن اقدام کرد. ایشان همچنین نام این مسجد را از «مسجد جامع ایرانیان» به «مرکز اسلامی هامبورگ» تغییر داد. بدین ترتیب مسجد جامع یک مرکزیت اسلامی برای تمام مسلمانان معرفی شد تا در آنجا فعالیت‌های مذهبی خود را متمرکز کنند چراکه دکتر بهشتی بسیار فراتر از مرز بندی‌های جغرافیایی، نژادی و زبانی می‌اندیشید.

مرکز اسلامی هامبورگ که به همت آیت الله بهشتی در سال ۱۳۴۴ تاسیس شد به تدریج به صورت کانونی برای فعالیت‌های اسلامی دانشجویان ایرانی معتقد و مسلمانی که پناهگاهی در خارج از کشور نداشتند و همچنین خارجیانی که تمایل داشتند با اندیشه‌های اسلامی آشنایی پیدا کنند درآمد. از جمله فعالیت‌های عمده فرهنگی و علمی شهید بهشتی در این دوره ارتباط و تماس ایشان با محافل علمی و تحقیقاتی در اروپا بود که در زمینه اسلام، اندیشه و تاریخ آن تحقیق می‌کردند؛ تماس مکرر دانشگاه‌های خارج از کشور و دعوت‌های متعدد اساتید رشته‌های شرق‌شناسی و اسلام‌شناسی در آلمان و سایر کشور‌های اروپایی و ایراد سخنرانی‌ها و ارائه مقالات فراوان در زمینه اسلام و از سوی دیگر آشنایی عمیق شهید بهشتی با فرهنگ غربی از دستاورد‌های مهم این مسافرت بود.

یورش به مسجد

در روز چهارشنبه ۳ مرداد پلیس آلمان با حمله به مرکز اسلامی هامبورگ آن را تعطیل کرد البته پلیس آلمان آبان‌ پارسال به بهانه بررسی برخی ادعا‌های واهی و فاقد مدرک و سند، به مرکز اسلامی هامبورگ و ۵۴ مرکز دیگر در ۷ ایالت فدرال حمله کرد. وزارت کشور آلمان در آن زمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: مرکز اسلامی هامبورگ و نهاد‌های تابعه به ظن اقدام علیه نظم عمومی مورد بررسی و ۵۴ مرکز در ۷ ایالت فدرال مورد بازرسی قرار گرفتند. در این بیانیه بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی ادعا‌هایی علیه فعالیت‌های مرکز اسلامی هامبورگ مطرح شد.

در درگیری‌های سال ۱۴۰۱ در کشور احزاب دولت ائتلافی آلمان خواستار تعطیل شدن مرکز اسلامی هامبورگ شدند. آنها در طرح ۲۲ ماده‌ای خود بهانه‌هایی مثل دفاع از حقوق بشر، تشدید تحریم‌ها علیه ایران و حمایت از نیرو‌های اپوزیسیون ایران در آلمان را مطرح کرده بودند. 

وزارت کشور آلمان اعلام کرده است مرکز اسلام‌گرایی هامبورگ، یک مرکز افراط‌گرایی اسلامی به حساب می‌آید و ایده‌های اسلام‌گرایانه-تمامیت‌خواه و خصومت با اسرائیل را ترویج می‌کرد.

دولت آلمان مرکز اسلامی هامبورگ را متهم کرده سازمان اسلامی افراط‌گراست که اهداف مخالف قانون اساسی آلمان دارد همچنین این سازمان مظنون به حمایت از حزب‌الله لبنان و ایران است.

چندی پیش زمانی که نماینده آلمان در دادگاه لاهه حاضر شده بود تا در خصوص همدستی با رژیم صهیونیستی در نسل کشی مردم غزه توضیح دهد، اعلام کرد که امنیت اسرائیل، جوهر سیاست خارجی آلمان است.

هدیه به تروریست‌ها

علی باقری کنی، سرپرست وزارت امور خارجه کشورمان در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: اقدام مراجع قضایی-انتظامی آلمان در تفتیش اماکن مرتبط با مرکز اسلامی هامبورگ، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین مراکز اسلامی با پیشینه‌ای ۷۰ ساله که میراث گران‌بهای مرجع روشن ضمیر شیعیان جهان حضرت آیت‌الله بروجردی است، حرکتی ناموجه و ناقض قواعد و موازین ناظر بر آزادی مذهب و اندیشه است.

وی افزود: این اقدام هدیه‌ای به افراط‌گرایان، خشونت‌طلبان و جریان‌های حامی تروریسم است. رژیم تروریستی اسرائیل که از هر رخدادی برای منحرف کردن افکار عمومی از نسل‌کشی فلسطینیان استفاده می‌کند نیز از این اقدام پلیس آلمان استقبال کرد!

سرپرست وزارت امور خارجه تصریح کرد: مسئولیت آثار و عواقب مترتب بر این اقدام ناموجه و خشونت‌طلبانه بر عهده دولت آلمان است. ‏جمهوری اسلامی ایران، همراه با امت اسلامی و ایرانیان خارج از کشور، از ترویج اندیشه و تمدن اسلامی-ایرانی و نیز استیفای حقوق مسلمانان و ایرانیان در هر نقطه از جهان از جمله آلمان حمایت می‌کند.

تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ به‌دلیل مواضع ضداسرائیلی نشان از درماندگی رژیم صهیونیستی و متحدان آن در برابر منطق ایستادگی جبهه مقاومت دارد. اسرائیل که پس از عملیات طوفان‌الاقصی از هیچ جنایتی علیه فلسطینیان فروگذار نکرده و متحدان مدعی حقوق بشر آن به‌جای اینکه با اتخاذ سیاست‌هایی جلوی کشتار مردم بی‌دفاع غزه را بگیرند اقدام به گسترش خصومت‌ها مثل تعطیلی مرکز اسلامی هامبورگ می‌کنند.

گزارش از محمد امیرحسینی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۷
ناشناس
۱۱:۲۴ ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
چرا دولت آلمان هم مرکز تبلیغ مسیحیت نمیزنه تو ایران
ناشناس
۱۲:۱۹ ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
چون ضعیفید
ناشناس
۱۲:۲۲ ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
چون بلافاصله عوامل آن دستگیر و متهم به جاسوسی می شوند
ناشناس
۱۲:۲۶ ۰۵ مرداد ۱۴۰۳
اینا دولتاشون سکولاره