سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مخبر در مراسم رونمایی طرح نشان‌دار کردن مالیات‌ها:

نرم‌افزاری کردن خدمات دولت از موضوعات مورد توجه رئیس‌جمهور شهید بود

طرح «امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات توسط پرداخت‌کنندگان (مؤدیان)» در مراسمی با حضور سرپرست ریاست جمهوری، به صورت رسمی رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از طرح «امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات توسط پرداخت‌کنندگان (مؤدیان)» که صبح امروز پنجشنبه، با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و رئیس سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد، پس از استماع توضیحات کارشناسی درباره این طرح که بر اساس آن مؤدیان مالیاتی می‌توانند به صورت الکترونیکی محل هزینه‌کرد مالیات خود را در پروژه‌های «ملی» و «استانی» مشخص کنند، محمد مخبر سرپرست ریاست جمهوری با تقدیر از اجراکنندگان این طرح گفت: «نرم‌افزاری کردن خدمات دولت» از مهمترین موضوعات مورد توجه رئیس‌جمهور شهید و جزء راهبرد‌ها و تدابیر جدی ایشان بود.

محمد مخبر افزود: دلیل این پیگیری و تاکید هم آن بود که با شعار عدالت و مبارزه با فساد و ایجاد رضایتمندی برای مردم مطابقت داشت، ضمن آنکه، دولت الکترونیک از بروز بسیاری از مشکلات جلوگیری کرده و حجم عظیمی از پیشرفت‌ها را به دنبال دارد.

وی افزود: در بحث زیرساخت‌ها یکی از دستگاه‌های موفق در زمینه نرم‌افزاری کردن و ایجاد سامانه‌ها و خدمت‌رسانی نرم‌افزاری در کشور، وزارت امور اقتصادی و دارایی و خصوصا سازمان امور مالیاتی است که امروز با اجرای این طرح به وضوح شاهد آن هستیم.

سرپرست ریاست جمهوری گفت: در مسیر اجرای این طرح، سازمان برنامه و بودجه کشور حقیقتا همکاری بسیار خوبی داشته است و با اجرای آن، دو وجه مورد توجه دولت شهید رئیسی به هدف رسیده است؛ وجه اول به صورت مصداقی، مشارکت و دخالت دادن مردم در حل مشکلات است که مردم در نظام اسلامی که مبتنی بر مشارکت است خودشان را در همه امور دخیل بدانند.

مخبر با بیان اینکه در طول تاریخ مردم ایران همواره به دنبال کار خیر بوده‌اند و با اجرای این طرح انگیزه‌های دینی و اعتقادی مردم در زمینه محرومیت‌زدایی و خدمت به دیگران، مورد توجه قرار می‌گیرد، گفت: دومین وجه آن است که با این کار الگوسازی شده و باعث می‌شود رضایت مردم و انگیزه آنها برای پرداخت مالیات و احساس مشارکت در آبادانی کشور بین افراد جامعه افزایش یابد.

وی در ادامه از سرعت عمل در اجرای این طرح که از ۱۳ تیرماه، مصوبه آن ابلاغ شده است، تشکر کرد.

خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز در ابتدای این جلسه در توضیحاتی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۳ با تأکید مقام معظم رهبری بر مشارکت مردم، تحقق شعار سال در دستور کار دولت قرار گرفت، گفت: یکی از موارد مهم تحقق مشارکت مردمی، در حوزه تخصیص درآمد‌های مالیاتی به پروژه‌های نیازمند بودجه نمود پیدا کرد که برای فعالان اقتصادی، انگیزه‌بخش بوده و باعث می‌شود آنها احساس کنند که می‌توانند در مسیر خدمات دولت و اولویت‌های منطقه‌ای و استانی نقش‌آفرینی کنند.

وی افزود: این طرح با هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، خزانه‌داری کل و سازمان امور مالیاتی کشور با کار کارشناسی و دقت بسیار، طراحی و عملیاتی شده و تمام اتصالات شبکه‌ای آن فراهم شد و این مصوبه که ۱۳ تیر ماه از سوی سرپرست ریاست جمهوری ابلاغ شده بود از ۱۶ تیر ماه آماده اجرا شد.

خاندوزی افزود: امروز در شرایطی این طرح به صورت رسمی رونمایی می‌شود که تنها دو هفته از ابلاغ رسمی آن گذشته و در طی این مدت، ۱۴۲ پروژه در استان‌های مختلف کشور، به انتخاب مودیان به صورت کامل تأمین مالی شده و ان‌شاءالله پروژه‌های باقیمانده نیز تا آخر سال تأمین مالی خواهد شد.

وی ادامه داد: مؤدیان می‌توانند هنگام پرداخت مالیات انتخاب کنند که مالیاتی که می‌پردازند در کدام طرح و حتی در کدام استان هزینه شود.

منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز در این جلسه گفت: نکته مهم و قابل ذکر درباره طرح «امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات توسط پرداخت کنندگان (مؤدیان)» این است که یک طرح تکلیفی نبود بلکه یک طرح ابتکاری بود که تبدیل به مصوبه دولت شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی نیز در این جلسه در توضیحی درباره درآمد‌های وصولی در دولت شهید رئیسی و پیشرفت‌های صورت گرفته در حوزه وصول مالیات، عوارض و کسب رضایت مؤدیان گفت: در سال ۱۴۰۲ در حالی که وصول مالیاتی ۷۵۰ همت در بودجه تعیین شده بود، ۸۱۰ همت وصول مالیات صورت گرفت که جمع آن با احتساب وصول عوارض و مطالبات دولت به ۱۰۳۵ همت می‌رسد.

وی افزود: در اجرای طرح «امکان انتخاب محل هزینه‌کرد مالیات توسط پرداخت کنندگان (مؤدیان)» سازمان برنامه و بودجه، اسامی طرح‌های ناتمام ملی و استانی اولویت‌دار در حوزه‌های آموزش، سلامت و رفاه اجتماعی و ... که پروژه‌های احداثی و دارای مجوز بوده و حداکثر منافع عمومی را تأمین کرده و تا آخر سال به پایان می‌رسند، فهرست شده و مؤدیان می‌توانند با انتخاب آنها در این طرح‌ها مشارکت داشته و دین خود را به کشور و حتی استان خود ادا کنند.

وی افزود: در این طرح ۱۹۰۰ پروژه با اعتبار ۱۲ همت به سازمان امور مالیاتی کشور اعلام شد که در همین مدت کوتاه از اجرایی شدن طرح، ۳۲۱ پروژه ملی و ۱۲۸۱ پروژه استانی – جمعاً ۱۶۰۲ پروژه – از بین ۱۹۱۵ پروژه معرفی شده، از سوی مؤدیان انتخاب و ۱۴۲ پروژه نیز به طور کامل تأمین اعتبار شده است.

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان نمونه به پروژه‌های استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: از ۹۶ پروژه پیشنهادی این استان تا کنون ۱۵ پروژه به طور کامل تأمین اعتبار شده است. همچنین از ۱۵۴ پروژه استان گیلان تاکنون اعتبار ۲۱ پروژه به طور کامل تأمین شده است.

پایان‌بخش این جلسه، آغاز به کار رسمی این طرح با دستور سرپرست ریاست جمهوری بود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.