سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون جدید روابط عمومی کل سپاه:

باید تلاش کنیم برد عملیات رسانه‌ای ما متناسب با سپاه مقتدر امروز باشد

سردار علی‌محمد نائینی گفت: امروز تصویری که از سپاه در رسانه غربی ساخته می‌شود با واقعیت سپاه در اتاق‌های فکر آمریکایی متفاوت است.

سردار علی‌محمد نائینی معاون جدید روابط عمومی کل سپاه در مراسم تکریم و معارفه این معاونت و مسئول مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، درباره دوران تصدی خود در مسئولیت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس اظهار کرد: این مرکز یک مجموعه منحصر به فرد، خوش‌نام، معتبر، هویت‌ساز برای سپاه، نوآور در پژوهش و تاریخ‌نگاری، با مرجعیت تولید روایت معیار، دارای آثار بی‌بدیل، برخوردار از گنجینه اسنادی منحصربه‌فرد، فعال و بالنده و پیش‌برنده و مورد حمایت جدی فرمانده کل سپاه، فرماندهان دوران دفاع مقدس، راویان، پژوهشگران، نویسندگان و فرماندهان و مدیران فعلی سپاه است.

وی تاکید کرد: مرکز اسناد دفاع مقدس دارای سند راهبردی اقدام است و در نقشۀ جامع پژوهشی، حدود ۳ هزار اثر پژوهشی و ۲ هزار اثر اسنادی تعریف شده و تعداد پروژه‌های مرکز از ۳۶ پروژۀ فعال در سال ۱۳۹۶، به حدود ۹۰۰ پروژه فعال افزایش یافته است؛ به نحوی که اکنون متوسط تولید آثار مرکز از پنج-شش اثر در سال به ۱۵۰ اثر رسیده است.

مسئول پیشین مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه یادآور شد: یکی از اقدامات تحولی، طراحی و اجرای نرم‌افزار جامع بانک اطلاعاتی اسناد دفاع مقدس با قابلیت دسترسیِ تعریف‌شده برای پژوهشگران است. مرکز در توصیف تاریخی حوادث متوقف نشد به همین دلیل رویکرد تبیینی و رویکرد تولید دانش و تجربه‌نگاری را در تولید آثار مورد توجه قرار داد به همین خاطر تاریخ شفاهی فرماندهان دوران دفاع مقدس در موضوع و سطوح مختلف مدیریتی گسترش یافت.

نائینی افزود: تاریخ شفاهی بیش از ۸۰ درصد فرماندهان قرارگاه‌ها، یگان‌ها و واحد‌ها و یگان‌های تخصصی، ثبت و ضبط شده و ۴۰۰۰ جلسه، ۶۵۰۰ ساعت گفت‌وگوی تصویری و حرفه‌ای در سه استودیو در این هفت سال انجام شده است؛ علاوه براین، میانگین جلسات تاریخ شفاهی هم از ۱۵۰ جلسه در سال ۱۳۹۶ به ۹۰۰ جلسه افزایش یافته که ۵۰۰ ساعت از این گفت‌وگو‌های تاریخ شفاهی مربوط به بعد از دفاع مقدس است.

معاون روابط عمومی کل سپاه اظهار کرد: همچنان که در نمایندگی ولی فقیه در سپاه آموزش‌های عقیدتی و سیاسی، تبلیغات و نظارت ماموریت اصلی است، منزلت‌افزایی سپاه، تولید تصویر مطلوب از سپاه مقتدر و مردمی، تبیین به‌موقع با حجم و زمان مناسب، خوب است که یک مأموریت اولویت‌دار و جدی تلقی شود؛ اما متاسفانه معاونت روابط عمومی به عنوان یک معاونت مأموریتی محسوب نمی‌شود در صورتی که کارایی این معاونت باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: کمک‌های قرارگاه رسانه‌ای سپاه اهمیت دارد. امروز کار روابط عمومی سپاه در مقابل یک آرایش صف‌آرایی شده و فشرده رسانه‌های جهانی در جنگ روایت‌ها معنی دارد؛ از این رو باید تلاش کنیم برد عملیات رسانه‌ای ما متناسب با سپاه مقتدر مردمی امروز باشد؛ امروز سپاه مقتدر مردمی در همه عرصه‌ها و سطوح ملی، منطقه‌ای و جهانی مؤلفه جدی در معادلات قدرت است؛ ولی با وجود این باید تلاش شود که عملیات رسانه‌ای سپاه با حجم مجاهدت‌های مختلف سپاه تناسب داشته باشد.

نائینی با بیان اینکه امروز تصویری که از سپاه در رسانه غربی ساخته می‌شود با واقعیت سپاه در اتاق‌های فکر آمریکایی متفاوت است، تاکید کرد: نکته دیگر، رسانه، طیف متنوعی از ابزار‌های انتقال پیام است؛ رسانه فقط خبر نیست، بلکه فیلم، کتاب، نشریه، فضای مجازی و ده‌ها ابزار دیگر هرکدام کارکرد و مخاطب خود را دارند و باید برای هرکدام هدف‌گذاری، تولید محتوا و محصول متنوع داشت.

معاون روابط عمومی کل سپاه ادامه داد: امروز جامعه رسانه‌ای ما در مرکز یک میدان جنگ واقعی و جاری قرار دارد؛ در این جنگ، دشمن همه ابزار‌های خود را به میدان آورده است؛ بدین ترتیب رسانه‌ها تصویر می‌سازنند و بسیاری هم با این تصویرِ ساخته‌شده بدون واقعیت سر و کار دارند؛ به همین دلیل نحوه مواجهه با تصویر‌هایی که رسانه‌ها ورای واقعیت‌ها از سپاه می‌سازند، اهمیت دارد.

نائینی خاطرنشان کرد: نگاه مخاطب خارجی و حوزه بین‌الملل در نظام اطلاع‌رسانی سپاه بسیار اهمیت دارد. سامانه نگرش‌سنجی اجتماعی، توصیف تصویر بیرونی از سپاه و تعریف تصویر مطلوب و سنجش منظم منزلت سپاه اهمیت دارد. امیدوارم در روابط عمومی سپاه امکان کار تحولی، اجرای ایده‌های نوآورانه و ارتقاء تراز عملیات رسانه‌ای متناسب با مجاهدت‌های گسترده و متنوع سپاه، با حمایت مؤثر همه عزیزان فراهم شود.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.