سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امکان تشخیص مولکولی ویروس‌های بیماری‌زا در همدان فراهم شد

زیرساخت‌های مورد نیاز و نیروی انسانی متخصص به منظور تشخیص مولکولی ویروس‌های بیماری زا به فراخور نیاز بیماران در آزمایشگاه مرجع این دانشگاه فراهم شد.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اقدام به راه اندازی و انجام آزمایشات تشخیص مولکولی هپاتیت B و C به صورت کمی و کیفی در آزمایشگاه مرجع کرده است.

دکتر فاطمه ترکمان اسدی گفت: این آزمایشات هم اکنون با تعرفه دولتی و به فراخور نیاز بیماران حتی گاهی به صورت رایگان در مدت زمانی کوتاه (میانگین سه روز) در این مرکز پذیرش و جوابدهی می‌شود.

او گفت: در حال حاضر آزمایشات مولکولی برای شناسایی ویروس‌های تنفسی از جمله تشخیص مولکولی کووید ۱۹، آزمایشات تعیین تایپ و ساب تایپ ویروس آنفلوانزا و تست RSV در این مرکز قابل انجام است.

رئیس مرکز بهداشت استان همدان گفت: علاوه بر این، انجام آزمایشات تشخیص مولکولی کمی و کیفی برای ویروس‌های موجود در خون مانند هپاتیت B و C و HIV نیز در این مرکز انجام می‌شود.

ترکمان اسدی گفت: نمونه‌های مربوطه برای تشخیص به صورت روزانه از مراکز بهداشتی و درمانی از جمله بیمارستان ها، زندان‌ها و سایر مراکز وابسته و غیر وابسته به دانشگاه به این آزمایشگاه ارسال می‌شود.

او گفت: بیماران در شهر همدان برای بهره مندی از آزمایشات نامبرده با تعرفه دولتی در ارتباط با بیماری‌های هپاتیت و HIV می‌توانند با نسخه پزشک به مرکز خدمات جامع سلامت شهدا بهداشت شهدا واقع در خیابان تختی مراجعه نمایند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان ایکه توانمندی این آزمایشگاه در دوران شیوع و پیک کرونا ثابت شد، گفت: دوران همه گیری کرونا، روزانه به طور میانگین یک هزار نمونه برای تشخیص ویروس کرونا دریافت و به صورت رایگان آزمایش می‌شدند.

ترکمان اسدی گفت: برای متمرکز شدن خدمات در یک مرکز مجهز، ساختمان بیمارستان سابق کودکان قائم همدان بازسازی و بر اساس استاندار‌های لازم از نظر زیرساخت‌ها و تجهیزات، آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های بازپدید و نوپدید مهرماه سال ۱۴۰۰ در این مکان راه اندازی و انجام آزمایشات تشخیص مولکولی کرونا، آنفلوانزا و HIV به این مکان منتقل شد.

او گفت: سال ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به کمک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و حمایت بانک جهانی تحت عنوان پاسخ به فوریت کووید ۱۹ در ایران (پروژه ICERP بانک جهانی) آزمایشگاه مرجع بهداشت با تکیه بر توانمندی کادر مجرب خود توانست پس از کسب تاییدیه‌های لازم، تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته افزون بر ۱۲۰ میلیارد ریال از این پروژه را به خود اختصاص دهد.

منبع ایرنا

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.