سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا تغییر سیاست‌ها در قبال تایوان بازار تراشه جهان را دگرگون خواهد کرد؟

اظهارات رئیس جمهور پیشین آمریکا درباره منطقه تایوان کاهش ۷۰۰ میلیارد دلاری ارزش سهام شرکت بزرگ تکنولوژی چون مایکروسافت، اپل را در پی داشت، واکنش‌ها در بخش‌های دیگر نیز نشان می‌دهد نیمه‌رساناهای تایوان نبض بازار جهانی را در دست دارند.

کارخانه تولید نیمه رسانا تایوان (Taiwan Semiconductor Manufacturing) و سایر شرکت‌های فناوری هفته گذشته پس از اظهارات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات این کشور در سال جاری، ابراز نگرانی کردند. به گمان این شرکت‌ها اظهارات ترامپ ممکن است جرقه‌ای باشد که آتش را در دریای جنوبی چین روشن کند.

ترامپ در سخنانش در بر خلاف سیاست کنونی کشورش به حفاظت از این جزیره متعهد نبود و گفت: تایوان می‌تواند هزینه دفاعی خود را بپردازد اما به گونه‌ای رفتار می‌کند که مشاغل ایالات متحده را از بین می‌برد.

موضع چین در مورد تایوان روشن است، این کشور متعهد شده است جزیره ای را که در حدود ۱۰۰ مایلی سواحل اصلی آن قرار دارد، با خاک چین یک‌پارچه کند اما تا کنون از استفاده از نیروی نظامی برای کنترل آن خودداری کرده است. آمریکا نیز ائتلاف رسمی با این منطقه در آسیای شرقی ندارد اما سال گذشته صدها میلیون دلار تسلیحات به این کشور فروخته است.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به اعداد و ارقامی در مورد صنعت نیمه‌رسانا و تولید تراشه در تایوان اشاره کرد که نشان می‌دهد چرا تغییر سیاست‌ها در قبال تایوان می‌تواند بر بازارهای جهانی تاثیرگذار باشد.

۷۰۰ میلیارد دلار

سهام نزدک (دومین بازار بورس سهام آمریکا پس از بورس نیویورک) روز چهارشنبه پس از انتشار اظهارات ترامپ در مصاحبه با بلومبرگ، ۲.۸ درصد سقوط کرد.

این افت، حدود ۷۰۰ میلیارد دلار از ارزش سهام شرکت‌های بزرگ تراشه‌، از جمله صنایع نیمه رسانای تایوان و هفت شرکت بزرگ سهامی اپل، آمازون، کام، آلفابت، مایکروسافت، انویدیا، تسلا و متا را کاهش داد.

این نکته نشانه این است که بازارها و بورس‌های جهانی، تایوان را چیزی فراتر از یک سازنده تراشه می‌داند، صنایع نیمه رسانای تایوان تامین‌کننده کلیدی قطعات اصلی برای بزرگترین و مهم‌ترین شرکت‌ها در آمریکا است.

۹۲%

بر اساس گزارش انجمن صنایع نیمه‌رسانا، تایوان ۹۲ درصد از نیمه رساناهای پیشرفته دنیا را با ترانزیستورها و قطعات کوچکتر از ۱۰ نانومتر تولید می‌کند و کره جنوبی تولیدکننده ۸ درصد دیگر آن است.

آمریکا می‌خواهد در خاک خودش نیمه رساناهای پیشرفته بسازد اما این امر کمی طول می‌کشد، هدف این است که تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۲۰ درصد از نیمه رساناهای پیشرفته مورد استفاده شرکت‌های آمریکایی در این کشور ساخته شود.

۳۳%

همه این تراشه‌ها برای شرکت‌های نیمه‌رسانای بزرگ جهان ساخته شده اند؛ تولیدکنندگان تایوانی تامین کننده بزرگی برای انویدیا، برودکام، کوالکام، میکرو و... است.

تقریباً یک سوم هزینه‌ای که این چهار شرکت برای ساخت نیمه رسانا خرج می‌کنند به تایوان می‌رسد. یک تامین‌کننده به تنهایی برای تامین ۳۳ درصد از کل بهای تمام شده کالاهای فروخته شده برای هر شرکتی معمولی نیست و نشانه دیگری از بحرانی بودن هر اتفاقی است که ممکن است پیرامون نیمه‌رساناهای تایوان رخ دهد.

۴۵%

انویدیا و سایرین، تراشه‌های خود را از تولیدکننده نیمه‌رسانای تایوان می‌گیرند و سپس آن‌ها را می‌فروشند. پرداخت‌های مایکروسافت، متا، آلفابت، آمازون و تسلا حدود ۴۵ درصد از کل فروش انویدیا را تشکیل می‌دهند.

اپل در حال حاضر تراشه‌های انویدیا زیادی نمی خرد اما حدود ۲۷ درصد از فروش کوالکام و حدود ۱۷ درصد از فروش برودکام را به خود اختصاص داده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین در گزارش خود آورد: از لحاظ تئوری، شعار «نیازی به نیمه‌رسانای تایوانی نداریم» به معنای نداشتن گوشی های آیفون، سرورهای هوش مصنوعی و سایر لوازم الکترونیکی است که مردم جهان به آنها وابسته شده اند. به همین دلیل است که می توان خطر واقعی اختلال در تولید نیمه‌رساناهای تایوان را «رکود جهانی» نامید.

سهام تایوان در بورس آمریکا در معاملات پیش از بازار ۰.۸ درصد کاهش یافت و به ۱۶۴.۵۲ دلار رسید که ارزش این شرکت را کمی کمتر از ۷۹۰ میلیارد دلار می‌کند.

با ورود به معاملات دوشنبه، ارزش سهام تایوان در هفته گذشته حدود ۱۲ درصد کاهش یافته است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.