سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برای حمایت از دانش‌بنیان‌ها منابع کافی وجود دارد

رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی گفت: با قاطعیت می‌توانیم بگوییم برای راه انداختن کار دانش بنیان‌ها منابع به اندازه کافی داریم.

مهدی غضنفری، رئیس هیات مدیره صندوق توسعه ملی در رویداد ملی معرفی برنامه ملی توسعه و حمایت از غزال‌های دانش‌بنیان با بیان اینکه دو رویه در صندوق داریم مطرح کرد: یکی‌ رویه جدید است و یکی رویه جاری. رویه جاری همین است که تسهیلات ریالی و ارزی می‌دهیم و امسال برای همش مصنوعی این کار را به طور ویژه‌تری میخواهیم انجام دهیم.

او با اعلام آمادگی برای حمایت از دانش بنیان ها گفت: در حمایت از غزال‌ها و رده‌های بعدی که در سطح منطقه یا بین المللی گام بردارند ما همکاری و مشارکت می‌کنیم. سال پیش هم اعلام آمادگی کردیم و از این نظر هم محدودیت نداریم. 

او تاکید کرد: با قاطعیت می‌توانیم بگوییم برای راه انداختن کار دانش بنیان‌ها منابع به اندازه کافی داریم. 

رئیس صندوق توسعه ملی از اعطای ۲۵ میلیارد ریال برای سرمایه گذاری در اپراتوری هوش مصنوعی به معاونت علمی خبر داد و افزود: ما از سال گذشته اعلام کردیم که این صندوق آمادگی دارد تا بر روی فعالیت شرکت‌های دانش بنیانی که بازگشت ارزی و سرمایه دارند سرمایه گذاری کنیم.

غضنفری از یک نگرانی در حوزه اقتصاد دانش بنیان سخن گفت و ادامه داد: خطری که این حوزه را تهدید می کند، تولید محصولات و اقتصاد تولید است.ما بیشتر از آنکه به اقتصاد تولید بپردازیم، به تولید توجه داریم. ما در وزارت صمت به مسئول تولید کننده نیاز نداریم بلکه به افرادی نیاز داریم که اقتصاد صنعت را بداند.

وی تاکید کرد: ما در کشور نیاز داریم که مسئولانی داشته باشیم که اقتصاد انرژی، دارو، تولید، کشاورزی و غیره را بدانند و این نگرانی در حوزه دانش بنیان ها وجود دارد که بخش دولتی به بخش‌های فنی وارد شوند. شرکت‌ها بخش های فنی را می‌دانند و این بخش باید به شرکت‌ها واگذار شود و بخش های دولتی باید به سیاستگذاری متمرکز شوند.

او ادامه داد: ما درتلاش هستیم که منابع این صندوق به ۵ بیراهه تامین بودجه های جاری به جای بودجه عمرانی، اعطای تسهیلات به بانک.ها و عدم بازپرداخت آن به صندوق، ساماندهی شهرها و بنگاه‌داری نرود و ما برای فرار از این بی راهه‌ها به سمت توسعه فناوری رفتیم.

غضنفری یادآور شد: من راهی را سراغ ندارم که بتوانیم فناوری‌های نوین را دور بزنیم و بگوییم آن‌ها را نمی خواهیم چرا که روش هایی که امروز با آن کار می کنیم تا ۱۰ سال آینده قدیمی و سنتی و ناکارآمد هستند از این رو ما به شدت نیاز به تمرکز بر روی موضوعات دانش پایه داریم.

وی از ایجاد هاب فناوری های نوپدید و صندوق نوآوری و پژوهش خبر داد و گفت: این صندوق مختص حوزه هوش مصنوعی است.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.