سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

۵۲ درصد نخ ابریشم در داخل تولید می‌شود

رئیس مرکز توسعه نوغانداری کشور گفت: با توسعه توتستان‌ها، صنعت نوغانداری کشور احیا شد به طوریکه تولید نخ ابریشم به ۵۲ درصد نیاز داخل افزایش یافت.

عدیل سروی زرگر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: نوغانداری یکی از فعالیت‌های دیرین حوزه کشاورزی با قدمتی بیش از ۲۶۰۰ سال به عنوان یک میراث کهن فرهنگی و اقتصادی در کشور است که تامین کننده مواد اولیه صنعت فرش و منسوجات ابریشمی است.

به گفته او، علی رغم کاهش شدید تولید پیله ابریشم در دهه ۸۰ و ۹۰  و تنزل تولید داخلی نخ ابریشم به ۲۸ درصد نیاز کشور که متاثر از عوامل عدیده به ویژه کاهش شدید تعرفه واردات نخ ابریشم بود، خوشبختانه طی سال‌های اخیر شاهد رونق مجدد این حرفه شده ایم به طوریکه ارتقای خودکفایی تولید داخل از ۲۸ درصد به ۵۲ درصد رسیده است.

سروی قیمت فروش هرکیلو پیله ابریشم را ۳۸۰ تا ۴۵۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: برای خوداتکایی ضرورت دارد باغات فرسوده و مستهلک، بازسازی شوند و نسبت به توسعه توتستان‌ها اقدام گردد، بدین منظور مرکز توسعه نوغانداری کشور با رویکرد تامین حداکثری نهال توت موردنیاز نوغانداران کشور و همچنین گروه‌های هدف تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و زنان روستایی و در راستای بهبود و افزایش تولید نهال توت اصلاح شده اقداماتی را انجام داده است.

رئیس مرکز توسعه نوغانداری با اشاره به اقدامات صورت گرقته در راستاس افزایش تولید نهال توت اصلاح شده افزود: باغات مادری توت در استان‌های گیلان و مازندران بهسازی گردیده است و ظرفیت تولید قلمه توت  از ۱۷۰ هزار قلمه به  بیش از  ۵/۱ میلیون قلمه  افزایش یافته است. همچنین تولید نهال توت علاوه بر استان گیلان در استان‌های مازندرن- گلستان- خراسان شمالی و خراسان  رضوی نیز توسعه یافته است و امسال ۵۵۷ هزار قلمه توت جهت تکثیر کشت شده است.

به گفته او، در قالب تفاهمنامه همکاری مشترک با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ایستگاه‌های تولید نهال ۸ استان خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی،گیلان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان و کرمانشاه تعداد ۸۷۰ هزار قلمه کاشته شده است.

سروی گفت: پیش بینی می‌شود بالغ بر ۸۰۰ هزار نهال توت اصلاح شده  تولید برای توسعه نوغانداری در سراسر کشور توزیع شود که این مطلب ظرفیت پرورش کرم ابریشم را  به میزان چهار هزار جعبه افزایش می‌دهد.

خبرنگار: آزاده محبی
 
                                                         

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.