سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

«مهرواره هوای نو» تصویر کاملی از هیئت به نمایش می‌گذارد

رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور گفت: یکی از اهداف برگزاری رویداد «مهرواره هوای نو» مخابره تصویر رسانه‌ای کاملی از هیئت به جامعه است.

نشست خبری سومین «مهرواره هوای نو» با حضور حجت‌السلام و المسلمین مجید باباخانی، رئیس سازمان هیات و تشکل‌های دینی کشور و وحید ملتجی، دبیر رویداد در مجتمع فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.

حجت‌السلام باباخانی درباره نقش برگزاری «مهرواره هوای نو» در انعکاس تصویری کامل از هیات کشور گفت: جریان هیئت به عنوان قدیمی‌ترین سازمان مردم نهاد کشور و یکی از زنده‌ترین بخش‌های نهاد‌های فرهنگی مردمی می‌تواند به عنوان یک نهاد اصیل ظرفیت‌های بزرگی را در کشور به عهده بگیرد. دو هدف را در «مهرواره هوای نو» به صورت جدی دنبال کردیم. اول اینکه هیئت برای تمام مردم با سلایق مختلف برنامه داشته باشد. دومین هدف این است که تصویر رسانه‌ای کاملی از هیئت به جامعه مخابره شود. 

دبیر رویداد «مهرواره هوای نو» با طرح این سوال که مسئله اینجاست که هیئت در انقلاب اسلامی و در سال‌های پیش‌رو در کجای ماجرا قرار دارد، توضیح داد: «مهرواره هوای نو» باید خودش را در نقشه چهل ساله انقلاب اسلامی پیدا کند. به باور کارشناسان این عرصه، نهاد هیئت یک نهاد مانا و دیرپاست، که باید برای آینده خود برنامه داشته باشد. ما معتقدیم این رویداد آینده‌نگر است. یعنی ما افق برنامه‌هایمان برای سال ۱۴۴۰ است. مخاطبان ما بیشتر جوانان هستند. ما هیئت را یک جزء بسیار مهم در عرصه فرهنگ می‌بینیم. هیئت در گذشته در زیست بوم فرهنگی کشور نقش پررنگی داشته است.

ملتجی با تشبیه هیئت به درخت افزود: ما هر هیئت را به مثابه درخت می‌بینیم. نقش درخت در پاکسازی و تصفیه هوای جامعه معادل نقش هیئت در حوزه فرهنگ است. هیئت در هر شهر و روستایی چنین نقشی را ایفا می‌کند. نفس وجود هیئت چنین برکتی را دارد؛ فرقی هم نمی‌کند مداح، سخنران آن چه کسی هستند و چند نفر مخاطب هیئت است. به لطف خدا این نهال بعد از دو سال برگزاری در حال تبدیل شدن به درخت تنومند است. 

وی با بیان اینکه راهکار کلی ما در فصل سوم «مهرواره هوای نو» جهاد تبیین است، توضیح داد: چراکه جهاد تبیین وظیفه اصلی هیئت تعریف شده و مقام معظم رهبری بار‌ها در سال‌های گذشته جهاد تبیین را مطالبه کردند. ۳۱ رشته این رویداد تحت عنوان جهاد تبیین هستند. بنابراین، روایتگر بودن اصحاب هیئت برایمان مهم است. بیش از دو سوم رشته‌های «مهرواره هوای نو» همان رشته‌های سال گذشته و یک سوم آن رشته‌های جدید است. 

دبیر رویداد «مهرواره هوای نو» با اعلام این خبر که بنا داریم در یک برنامه پنج‌ساله این رویداد را بین‌المللی کنیم، گفت: به یکی از رشته‌های این بخش یعنی جهانی‌اندیشی خاص‌تر نگاه می‌کنیم. یعنی امسال هیات ایرانی که در ایران هستند و فعالیت برون‌مرزی دارند، رصد می‌شود و سه برگزیده برای آن خواهیم داشت. علاوه‌بر آن، امسال چند هیئت نمونه از کشور‌های دیگر را دعوت خواهیم کرد، که به عنوان مهمان در آیین اختتامیه حضور داشته باشند. 

وی با بیان اینکه در هر رشته سه برگزیده خواهیم داشت، گفت: از طرفی، ۱۵ رشته از ۳۱ رشته رویداد «مهرواره هوای نو» به صورت استانی هم برگزار می‌شود. در مجموع سومین دوره این رویداد در پنج بخش شامل چهار بخش اصلی و یک بخش بین‌الملل برگزار خواهد شد. برای هر رشته مبلغ ۷۰ میلیون تومان در نظر گرفتیم. در بعضی از رشته‌ها که برگزیده‌ها فرد و نه هیئت است، مبلغ ۲۰ میلیون تومان تعلق می‌گیرد.

خبرنگار: نفیسه خلیلی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.